loader-img
loader-img-2
کاهش صدا داکت اسپلیت

داکت اسپلیت و انواع آن

یکی از سیستم های تهویه مطبوع رایج برای استفاده در آپارتمان ها داکت اسپلیت ها هستند که برای ایجاد هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه قابلیت استفاده در فصل گرم و فصل سرد را داراست. این دستگاه از یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی تشکیل می شود و این دو توسط لوله های مسی به هم متصل می شوند. همچنین در دو نوع معمولی و اینورتر تولید و عرضه می گردند.

 

داکت اسپلیت وستن ایر

 

علت صدای داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت هنگام کار کردن ممکن است که صدا تولید کنند به همین دلیل است که اکثرا آن را در سقف کاذب و در راه پله ها نصب می کنند. البته عوامل دیگری نیز در صدای داکت اسپلیت تاثیر گذار هستند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

 

1. نصب اشتباه کویل

معمولا کویل ها دارای یک پایه فلزی هستند که بر روی آن نصب می شود. از نکات مهم تراز بودن مکان کویل می باشد که در صورت درست قرار نگرفتن آن سبب تولید صدا خواهد شد.

 

2. نصب اشتباه کندانسور

کندانسور یا همان یونیت خارجی باید در بیرون از منزل و در مکان مناسب نصب گردد. زیرا در صورت نصب نادرست و نامناسب سبب ایجاد سر و صدا می گردد. دستگاه باید در جایی که کاملا تراز باشد قرار بگیرد و در صورت امکان بهتر است در حیاط خانه باشد اما اکثرا به دلیل مشکلات کمبود فضا یونیت های خارجی را در پشت بام نصب می کنند به همین دلیل ممکن است صدایی ایجاد شده از آن سبب آزرده خاطر شدن شما عزیزان شود.

 

3. نصب اشتباه یونیت داخلی

یونیت های داخلی داکت اسپلیت معمولا درون سقف کاذب قرار می گیرند. متاسفانه یونیت داخلی نیز هنگام کار صدا تولید می کند که راه حلی که برای آن می توانید به کار بگیرید نصب آن در محلی از خانه است که در آن رفت و آمد کمتر بوده و در صورت ایجاد صدا هم کمتر آزرده خواهید شد. همچنین می توانید هنگام نصب دستگاه با ورقه های فلزی آن را شاسی کشی کنید و به تراز بودن آن نیز توجه کنید در این صورت است که می توانید از ایجاد صدای بیشتر زمان کار کردن داکت اسپلیت جلوگیری نمایید.

 

4. کانال کشی نادرست

از دیگر نکاتی که با رعایت آن می توانید از صدای تولید شده توسط داکت اسپلیت جلوگیری کنید کانال کشی دستگاه است. زیرا از آنجایی که هوا از طریق دریچه های کانال کشی وارد فضای خانه می گردد. بنابراین هنگام کانال کشی حتما توجه کنید که ابعاد و سایز کانال متناسب نوع داکت باشد تا هنگام استفاده از آن صدای آزاردهنده تولید نشود و دستگاه به درستی کار کند.

 

موارد دیگری که ممکن است در ایجاد صدای بیشتر داکت اسپلیت تاثیرگذار باشند شامل تمیز نبودن کندنسور و فیلتر دستگاه، محکم نبودن مهره و پیچ های پنل، شکستن پره های بلوور داکت اسپلیت، برخورد ریگلاژ بلوور باهم و... می باشد.

 

راه حل کاهش صدای داکت اسپلیت

 

چگونه صدای داکت اسپلیت را کاهش دهیم؟

برای کاهش صدا تولید شده توسط داکت اسپلیت می توانید از راه های زیر کمک بگیرد:

 

1. استفاده از پوشش عایق

برای کم کردن صدای تولید شده توسط داکت اسپلیت ها می توانید هواساز و بدنه کانال کشی آن را به وسیله عایق آکوستیک یا پشم شیشه عایق بندی کنید. این امر سبب کاهش زیادی از صدای دستگاه می گردد. زیرا از انعکاس صدا داخل کانال و درچه ورودی جلوگیری می کند.

 

2. استفاده از دستگاه دیجی کنترلر

دیجی کنترلرها قطعه ای می باشند که برای داکت اسپلیت های معمولی که فاقد اینورتر هستند نصب می شود. در واقع این قطعه می تواند کار اینورتر را انجام دهد زیرا مجهز به ترموستات هایی هستند که به کمک آن دمای اتاق را سنجیده و بر اساس آن عمل می کنند. نحوه عملکرد آن به این صورت است که دور موتور فن خازن را به صورت مداوم کاهش می دهد و همین کار باعث کاهش صدا تا 15 الی 30 دسیبل می شود. اما نکته ای که قابل توجه است این است که تنها برخی از داکت اسپلیت ها قابلیت استفاده از دستگاه دیجی کنترل را دارند.

در واقع دیجی‌کنترل یک سیستم ابداعی است که از اینورتر ارزان‌تر بوده و کاربری آن آسان‌تر می باشد. همچنین  با انواع ترموستات‌های سه دور مکانیکی و دیجیتال سازگار است. از مزایای این سیستم می توان بازدهی بالا، عدم ایجاد نویز و اعوجاج در خروجی و در نتیجه کاهش یا حذف صدای موتور ناشی از نویز و کاهش مصرف انرژی نام برد. در بسیاری از موارد، کاربر یا مصرف کننده می‌تواند سیستم تهویه را روی دور کم تنظیم نماید تا سیستم تهویه بسیار آرام و بی‌صدا کار کند. 

 

3. تبدیل کردن داکت اسپلیت معمولی به اینورتر

از روش هایی که می توان صدای داکت اسپلیت را کاهش داد تبدیل داکت اسپلیت معمولی به اینورتر می باشد. برای این کار تنها کافی است که موتور و فن های اینورتر را در داخل سیستم داکت اسپلیت قرار دهید.

همچنین از دیگر راه حل های کاهش صدا داکت اسپلیت مواردی مانند نصب دستگاه به کمک یک متخصص حرفه ای، انتخاب مکانی درست برای یونیت داخلی و خارجی دستگاه، استفاده از کانال کشی گرد به جای کانل کشی مستطیل و مربع شکل و توجه به تراز بودن یونیت ها می باشد.

 

کاهش صدای داکت اسپلیت

 

مزایا و معایب داکت اسپلیت

شاید صدای داکت اسپلیت و عدم امکان تنطیم دمای اتاق ها به صورت جداگانه از معایب آن محسوب شود اما این دستگاه دارای مزایایی مانند قیمت مناسب نسبت یه سایر دستگاه های حراراتی و برودتی، دارای قابلیت امکان جداسازی مصرف انرژی برای هر یک از واحد های آپارتمان، مجهز به کویل آبگرم، دارای قابلیت ایجاد هوای تازه، فیلتر کردن هوا قبل از ورود به فضای منزل و... می باشد که مصرف کنندگان را به استفاده از این دستگاه و چشم پوشی از معایبش متقاعد ساخته است.

 

برای بررسی بیشتر مزایا و معایب داکت اسپلیت مقاله مزایا و معایب داکت اسپلیت را مطالعه نمایید.

 

نتیجه گیری

اگرچه ممکن است صدای تولید شده توسط داکت اسپلیت کمی آزاردهنده باشد اما روش های مختلفی برای کاهش صدا داکت اسپلیت وجود دارد که بسیار کاربردی می باشد. همچنین به دلیل مزایایی که این دستگاه دارد خریداران را به استفاده از این سیستم متقاعد کرده است.

درصورتی که نکاتی که در بالا گفته شده را رعایت کردید اما همچنان دستگاه شما مشکل دارد بهتر است که برای تعمیر آن اقدام کرده و از یک متخصص کاربلد کمک بگیرید. تعمیرکاران سایت مهاجر در این امر می توانند به شما کمک خوبی کنند و مشکلتان را برطرف نمایند.

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir