loader-img
loader-img-2
چه نوع کولر گازی برای شمال بهتر است؟

بهترین کولر گازی برای شمال کشور کدام است؟

کولر گازی در مناطقی با آب و هوای مختلف مانند مناطق معتدل و مرطوب (شمالی) عملکرد خوبی دارد و باعث تهویه مطبوع و همچنین ایجاد سرمایش و گرمایش می شود. عملکرد کولرهای گازی به گونه ای است که با گرفتن رطوبت هوا در مناطق مرطوب باعث کاهش رطوبت هوا می شوند. به همین دلیل است که کولر های آبی به علت ایجاد رطوبت زیاد برای مناطق مرطوب مناسب نیستند. ما در این مقاله به بررسی علت مطلوب بودن کولر گازی در شمال و هوای مرطوب و بهترین کولر گازی برای شمال می پردازیم. 

 

برای اطلاع بیشتر درباره کولرگازی مناسب مناطق گرمسیری (جنوب ایران) می توانید مقاله بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیری را مطالعه نمایید.

 

انواع کلاس آب و هوای کولر گازی

قبل از خرید کولرگازی باید بدانیم که چه کولر گازی برای آب و هوای منطقه ما مناسب است. اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که از کجا بفهمیم نوع کلاس آب و هوای کولرگازی چیست؟ در واقع نوع کلاس آب و هوایی هر کولرگازی بر روی برچسب انرژی آن نوشته شده و هر کدام از آن ها دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که با واحد btu سنجیده می شود و هر چه عدد آن بیشتر باشد میزان سرمادهی آن بیشتر است و شما باید با در نظر گرفتن شرایط خانه و متراژ آن ظرفیت مناسب را انتخاب کنید تا بازدهی بهتری داشته باشد. کولر گازی ها بر اساس نوع کلاس آب و هوا به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

مناطق معتدل یا T1: کولرگازی های نوع T1 برای مناطق معتدل و مرطوب مثل نیمه شمالی ایران، کرج و تهران مناسب می باشند. این اسپلیت ها برای دمای حداکثر 43 الی 45 درجه سانتی گراد کاربرد خواهند داشت. 

مناطق سرد یا T2: کولر اسپلیت های نوع T2 مناسب مناطقی با آب و هوای سرد شامل 7 تا 35 درجه سانتی گراد می باشند. البته در این مناطق بیشتر از قابلیت گرمای کولرگازی استفاده می شود. این کولرگازی ها بیشتر برای مناطق غرب و شمال غربی کشورمان مناسب هستند.

مناطق گرمسیر یا T3: اسپلیت های نوع T3 برای مناطق گرمسیری مانند استان های بوشهر، خوزستان و هرمزگان و... مناسب هستند. زیرا این کولرها تا دمای 57 درجه سانتی گراد و در بعضی دستگاه ها تا دمای 55 الی 60 درجه قابلیت ایجاد هوای مطبوع دارند.

 

کلاس آب و هوایی حداکثر تحمل دما اقلیم جغرافیایی
T1 45 درجه سانتی گراد معتدل و مرطوب
T2 35 درجه سانتی گراد کوهستانی و سردسیر
T3 57 درجه سانتی گراد خشک و گرمسیر

 

چه کمپرسوری برای مناطق شمال خوبه؟

کولرهای گازی دارای کمپسورهای مختلفی هستند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. کمپرسور ها شامل سه نوع پیستونی، روتاری و اسکرال می باشند. اما کدام کمپرسور برای مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؟ کمپرسورهای مدل پیستونی دارای قدرت بیشتری بوده و برای مناطق گرمسیری مناسب تر هستند. اما دارای معایبی چون سر و صدای زیاد، مصرف انرژی بالا و بازدهی کم نیز هستند. کمپرسورهای مدل روتاری دارای ظرفیت کمی بوده و نسبت به مدل پیستونی سر و صدای کمتری تولید می کنند. همچنین انرژی کمتری نیز مصرف می نمایند. به همین دلیل برای مناطق معتدل و سرد از کمپرسور روتاری استفاده می کنند. و اما کمپرسورهای اسکرال نسبت به دو مدل قبلی بازدهی بیشتری دارد و دارای سر و صدا و مصرف انرژی کمتری هستند به همین دلیل برای مناطق گرمسیری مناسب خواهند بود. اما نکته ای که درباره آن ها وجود دارد این است که به علت قیمت بالاتر و هزینه تعمیر بیشتری که نسبت به دو مدل قبلی دارند کمتر در کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مصرف انرژی کولرگازی در مناطق مختلف چگونه است؟

انتخاب کولرگازی بر اساس برچسب مصرف انرژی آن اهمیت فراوانی دارد زیرا دارای اطلاعاتی است که مصرف کنندگان می‌ توانند انواع مختلف این دستگاه ها را با توجه به شاخص مصرف انرژی تعیین شده، رده‌ های بازدهی انرژی (A تا G)، تهیه نمایند. درجه مصرف انرژی هر چقدر به A نزدیک تر باشد مصرف انرژی دستگاه پایین تر است. کولرهای گازی معمولا دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) نیز هستند. تنظیم دمای مناسب برای فصل گرم که بین 24 تا 26 درجه سانتی گراد است باعث می شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به دمای تنظیم شده کولر به طور خودکار خاموش شود، بنابراین انرژی کمتری مصرف می کند. برای مناطق مرطوب شمالی نیز به دلیل مصرف زیاد از کولر گازی حتما به برچسب و درجه حرارت دستگاه توجه نمایید.
 

برچسب انرژی کولر گازی
 

استفاده از کولر گازی در شمال خوب است یا خیر؟

اولین نکته ای که درباره استفاده کولر گازی مناسب مناطق مرطوب مانند شمال، گیلان، گلستان و مازندران باید بدانید این است از به دلیل مجهز بودن اسپلیت ها به چندین لایه فیلتر برای تصفیه‌ی هوای و امکان از بین بردن ذرات آلرژی‌زا و معلق، باکتری‌ها و ویروس‌ها برای استفاده در محیط خانه و محل کار بسیار مناسب می باشند و هوای مطلوبی را به شما ارائه خواهند داد.
نکته دوم که بسیار اهمیت دارد این است که کسانی که در شمال یا مناطقی مشابه آن ساکن هستند می دانند که در فصل گرما تعداد حشرات بسیار زیاد و آزاردهنده است. نسل جدید کولرهای گازی با مجهز بودن به قابلیتی جدید به جهت دور کردن پشه و حشرات بسیار کاربردی خواهند بود و آرامش را به همراه می آورند.
نکته سوم هزینه مصرف برق کولر گازی می باشد که مصرف برق ماهیانه اسپلیت ها در شهرهای مختلف متفاوت است. و برای محاسبه آن باید به قبض برق ویلای خود و کنتور های برق دیجیتال جدید که چند تعرفه هستند و شامل سه حالت کم بار، میان بار و اوج بار هستند و در قبض برق قابل رویت می باشند، رجوع کنید. با توجه به هزینه برق در کشورمان استفاده از کولرهای گازی با موتور کم مصرف اینورتر و رده انرژی A++ می تواند مناسب تر باشد. اما به علت این که اینورتر همیشه با یک ظرفیت کار نمی کند و میزان برق مصرفی در هر لحظه متفاوت است در نتیجه محاسبه مصرف برق کولرهای گازی اینورتر مشکل است اما به صورت کلی اینورتر ها نسبت به کولرهای معمولی 50 الی 60 درصد کم مصرف تر می باشند. بنابراین شما می توانید با خرید کولر گازی اینورتر با مصرف برق کمتری می توانید از امکانات فوق العاده این دستگاه در مناطق مرطوب و حتی معتدل بهره مند شوید.

 

ویژگی های بهترین کولر گازی برای مناطق شمال

مهم ترین ویژگی یک کولر گازی مناسب برای شمال مجهز بودن به یک کمپرسور قوی با کلاس آب و هوایی معتدل می باشد. همچنین ویژگی هایی مانند مجهز بودن کولر گازی به گاز مبرد R410، قابلیت پرتاب باد قدرتمند، دارا بودن قابلیت سرمایش و گرمایش امکان پرتاب باد تا 10 مترو توزیع یکنواخت آن، مجهز بودن به فناوری اینورتر، دارا بودن گرید A یا B، بهره مندی از فین های طلایی و یا مسی ضد زنگ کندانسور و کمپرسور، قابلیت خنک کنندگی سریع، کارکردی آرام و کم صدا و مجهز بودن به کمپرسور روتاری یا اسکرال که مصرف برق پایینی دارند و عملکرد بهتری نسبت به کمپرسور پیستونی در این مناطق خواهند داشت. همچنین کمپرسورهای اسکرال برای کولرگازی ایستاده با ظرفیت های بالای 48000 بی تی یو استفاده می شود.
 

بهترین کولر گازی برای شمال

بهترین برند کولر گازی برای شمال ایران

از بهترین برند های کولر گازی که برای شمال کشور و مناطق معتدل و مرطوب مناسب می باشند می توان به برند های اجنرال، گری، وستن ایر، ال جی، سامسونگ، تراست، وست کول، جنرال، هایسنس، بوش، هیوندای، مدیا، گرین و... اشاره نمود. که هر کدام دارای انواع ظرفیت ها، ویژگی های خاص، گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش می باشند. شما عزیزان می توانید با دریافت راهنمایی از کارشناسان با تجربه سایت مهاجر کولر گازی که مناسب فضای مورد نظرتان است را انتخاب نمایید زیرا این کارشناسان با در نظر گرفتن متراژ، شرایط آب و هوایی و سایر نکات مهم در نصب و راه اندازی بهترین کولر گازی را به شما معرفی خواهند کرد تا از کولرگازی موردنظر بهترین بهره برداری را داشته باشید.

 

نتیجه گیری

برای این که کولر گازی که خریداری کرده اید بازدهی خوبی داشته باشد باید به شرایط آب و هوایی منطقه خود توجه کنید و طبق آن کولر گازی مورد نظر را تهیه نمایید کلاس های آب و هوایی شامل سه دسته معتدل (T1)، سرد (T2)، گرمسیر (T3) می باشد که بر روی بر چسب فنی کولر گازی نوشته شده است. همچنین برای آسایش دمایی، افزایش کارایی سایت تهویه مطبوع مهاجر با کارشناسان فنی به سوالات شما درباره انتخاب بهترین کولر گازی برای مناطق شمالی کشور پاسخ می دهد تا بتوانید دستگاهی مناسب با شرایط خود خریداری نمایید. بنابراین اگر سوالی دارید حتما با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید. 

 

دیدگاه شما
م_شیاسی م_شیاسی
9 اسفند 1402

باسلام واحترام
ضمن تشکر ازراهنماییهای ارزنده شما،من درشهر ساری ساکن هستم ودرآپارتمان 75 متری دوخواب زندگی می کنم،خواهشمندم راهنمایی بفرمایید چه نوع کولر گازی مناسب (ظرفیت و مارک مناسب) را برای خریدن انتخاب نمایم.
با تشکر

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

با سلام دوست عزیز ممنون از شما. برای پذیرایی می تونین یک کولر 24000 تهیه کنید و اگر برای اتاق ها هم سرمایش یا گرمایش می خواید، کولر 12000. از لحاظ برند هم بر اساس بودجه ای که دارید می تونید با کارشناسان ما تماس بگیرید و با راهنمایی بیشتر بهترین برندی که بای شما مناسب است را انتخاب کنید.

احمد احمد
6 بهمن 1402

سلام پیشنهاد شما برای خرید کولر گازی برای استان گیلان چه برندی می‌باشد. قیمت مناسب باشد.

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز قیمت مناسب که برای گیلان هم مناسب باشه زیاد هست با کارشناسان ما تماس بگیرید تا طبق شرایطی که دارید برندهای موجود را بهتون معرفی کنند.

ابوالقاسم سبحانی ابوالقاسم سبحانی
3 اردیبهشت 1402

سلام. من در استان مازندران شهرستان بهشهر زندگی میکنم که در تابستان از هوای گرم با رطوبت بالا برخورداره ،
میخوام کولر 24000 اینورتر گری یا اجنرال خریداری کنم، به نظر شما ‌کمپرسور اون باید روتاری باشه یا اسکرول؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز برای مناطقی مثل شمال کولر گازی اینورتر توصیه نمیشه و معمولا نوع معمولی دستگاه تهیه میشه. از لحاظ کمپرسور هم روتاری هم اسکرول قابل استفاده هستند.

شاکری شاکری
17 آذر 1400

کولر گازی های ایستاده از چه ظرفیتی به بعد نیاز به برق سه فاز دارد؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

ظرفیت 48000 به بالا نیاز به برق سه فاز دارد.

محدثه احمدی محدثه احمدی
17 آذر 1400

سلام ممنون از مطالب آموزندتون

عباس حیدری عباس حیدری
4 آبان 1400

سلام ممنون از این سایت من در شهر انزلی (استان گیلان) زندگی میکنم برای من کولر گازی T1 مناسبت است یا T3 فروشنده های انزلی توصیه به کولر گازی با قدرت T3 میکنند خواهشمندم مرا راهنمایی کنید فروشنده‌ها می‌گویند کولر T1 در اینجا جواب نمی‌دهد ممنون از لطف شما

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز بله درسته باید از کولرگازی T1 استفاده کنید چون کمپرسور T1 (روتاری) مناسب آب و هوای معتدل می باشد.

سیما سیما
7 شهریور 1400

سلام
از کولر گازی اینورتر میشه توی ویلای شمال استفاده کرد؟ اگر نه چه کولر گازی بخریم؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز برای شمال که هوای مرطوبی داره کولرگازی اینورتر توصیه نمیشه و بهتر کولر گازی معمولی تهیه کنید.

2020 © Copyright - almaatech.ir