loader-img
loader-img-2
نحوه کارکرد کولر گازی

عملکرد کولر گازی های قدیمی

کولر گازی های قدیمی به صورت یک باکس یکپارچه که به آن ها کولرگازی پنجره ای می گویند قابل دسترس بودند. این کولرها بیشتر در مناطق گرم مانند شهر خوزستان استفاده می شدند. نحوه عملکرد کولرگازی مانند اسپلیت های امروزی نبود و برای استفاده از آن ها باید در پنجره نزدیک پریز برق و در مرکز اتاق نصب می شد.

روش کار این دستگاه به این صورت بود که از محیط بیرون هوا را گرفته و پس از خنک کردن آن، باد داغ حاصل از آن را از پشت دستگاه خارج می شد و این کار توسط کمپرسور دستگاه صورت می گرفت. توجه داشته باشید که این نوع از کولرگازی با گاز کار می کند و در حال حاضر در مناطقی با آب و هوای گرمسیری مانند خوزستان، بندرعباس و... نیز استفاده می گردد.

 

 

نحوه کار کولر گازی در سیستم های گرمایشی و سرمایشی چگونه است؟

تمامی دستگاه‌هایی که مجهز به چرخه سرمایش بر مبنای تراکم و انبساط گاز هستند را کولر گازی می نامند. که یک سیستم تهویه مطبوع نیز محسوب می گردند. اما سوالی که  برای اکثریت پیش می آید این است که کولر گازی چگونه کار می کند؟
کولر گازی قادر است که رطوبت، دما و کیفیت هوا را تغییر دهد. اسپلیت انرژی گرمایی موجود در هوای خانه را گرفته سپس گرمای آن را به بیرون انتقال می دهد و هوای سرد را جایگزین می کند و همین کار سبب خنک شدن فضای مورد نظر می شود. گاز خنک در لوله های کولر گازی به وسیله یک کمپرسور جریان پیدا کرده و در زمان خروج از کمپرسور به علت فشار، گرم شده سپس به بخش بیرونی وارد خواهد شد.

 

چرا از این نوع کولرگازی در شمال کشور استفاده نمی شود؟

در بسیاری از شهرهای مناطق شمالی ایران گرمای زیادی وجود ندارد و آب هوا به صورت شرجی (رطوبت بالا) می باشد به همین دلیل کولرگازی های پنجره ای مناسب این مناطق نمی باشد ولی در مکان‌هایی مانند خوزستان که از یک کمپرسور خاص مانند پیستونی استفاده می کنند، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

کولرهای پنجره ای تقریباً منسوخ شده اند اما در بعضی مکان ها مانند کارگاه ها و مکان هایی که نیاز به جابه جایی با سرعت بیشتری است قابل استفاده می باشد.
از زمان های گذشته اسپلیت ها به صورت دو تیکه (یونیت خارجی و یونیت داخلی) در بازار عرضه می شدند؛ یونیت داخلی، اواپراتور و به یونیت خارجی کندانسور می گویند. کمپرسور در واقع قلب کولرگازی محسوب می گردد و دارای بردی است که بسیار حساس و مانند سیستم مغز عمل می کند. همچنین ریموت کنترل دستگاه وظیفه فرمان پذیری را به عهده دارد.

 

برای اینکه بدونید کولر گازی مناسب شمال کشور چیست می توانید به (مقاله) چه کولر گازی برای شمال بهتر است؟ مراجعه نمایید.
 

اجزای پنل خارجی کولر گازی چیست؟

پنل خارجی کولرگازی

کمپرسور:

یکی از مهم ترین بخش هر سیستم تهویه کمپرسور آن می باشد. نحوه کار کمپرسور به این صورت است که کمپرسور با ایجاد نیروی مکش مورد نیاز گاز مبرد را از اواپراتور می گیرد سپس آن را متراکم می کند و بعد در آخر آن را به کندانسور می فرستد که در آنجا گاز به مایع تبدیل می شود. کمپرسور ها بر اساس نحوه کارکرد به انواع پیستونی، دوار و گریز از مرکز تقسیم می گردند.

 

کمپرسور کولرگازی

 

کندانسور:

کندانسور، گاز مبرد بخار شده به وسیله کمپرسور دریافت می کند و سپس آن را به مایع تبدیل می‌ نماید، کندانسور ها گرما را جذب کرده و به بیرون انتقال می‌دهند. همچنین آن ها با درهایی از جنس آلومینیوم پوشانده شده اند که بتوانند گرما را با سرعت بیشتری انتقال دهد.

کندانسور کولرگازی

 

شیر انبساط:

شیر انبساط بین سیم‌پیچ های سرد اواپراتور و گرم کندانسور قرار دارند و وظیفه اصلی آن کنترل میزان مبرد ورودی به اواپراتور می باشد. این دریچه از یک لوله موئین که جنس آن از مس است بوده و با چندین دور سیم‌پیچ شده و در کولرهای گازی‌ با ظرفیت بالا از شیر انبساط ترموستاتیک استفاده می‌ گردد.

 

شیر انبساط کولرگازی

 

فن:

پنل خارجی دارای یک فن معمولی با سه یا چهار پره است که به وسیله یک موتور هدایت می گردد. وظیفه آن بیرون کردن گرمای تولید شده درون کمپرسور می باشد. زیرا اگر مدت طولانی کمپرسور گرم بماند سیم پیچ ها خواهند سوخت و سبب آسیب دیدگی به کمپرسور و کل دستگاه کولرگازی می گردد. بنابراین وجود این فن لازم بوده تا دما را کم کند سیستم را خنک کند.

 

فن کولرگازی

 

اجزای پنل داخلی کولر گازی چیست؟

پنل داخلی کولرگازی

 

فن خنک کننده:

علاوه بر فنی که در پنل خارجی وجود دارد، پنل داخلی نیز دارای یک فن خنک کننده بلند بوده که هوای داخل اتاق را گرفته و آن را به فیلتر هوا و اواپراتور منتقل می‌ نماید. وظیفه کلی فن خنک کننده این است که هوای آلوده و گرم را جذب می‌ نماید و سبب تولید هوای پاک می گردد. 

 

فن خنک کننده کولرگازی

 

اواپراتور:

اواپراتور یک سیم‌پیج مسی است که به آن سیم پیچ خنک کننده نیز می گویند و از چندین لوله های مسی حلقوی تشکیل شده است. پوشش آن آلومینیومی بوده و  حرارت را به هوای داخل محیط منتقل می نمایند. مبرد از طریق لوله وارد اواپراتور شده سپس فن هوای گرم محیز را جذب می نماید و هوا را از اواپراتور عبور می دهد که این امر سبب خنک شدن هوا می‌ گردد. سپس این هوا به اتاق انتقال می یابد. این روند برای خنک شدن اتاق همواره ادامه خواهد یافت.

اواپراتور کولرگازی

 

لوله تخلیه:

لوله تخلیه برای از بین بردن قطرات جمع شده درون پنل مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا به علت این که دمای لوله اواپراتور کمتر از دمای هوای اتاق است. روی سطح اواپراتور بخار آب جمع شده سپس این قطرات آب از اواپراتور خارج می شوند و در فضای کوچکی از پنل داخلی جمع می گردند. بنابراین برای خارج کردن این آب باید از لوله تخلیه استفاده گردد.

لوله تخلیه کولرگازی

 

دریچه:

هوای خنک و مطبوع تولید شده توسط دریچه کولرگازی به داخل محیط منتقل می گردد.  این درچه ها قابلیت تنظیم عبور مقدار جریان هوا را دارا می باشند و به دو صورت عمودی و افقی موجود هستند. دریچه های عمودی به صورت دستی نیز قابل تنظیم هستند. در حالی که دریچه افقی مجهز به یک موتور کوچک هستند که توسط ریموت قابلیت تنطیم می باشند.

 

دریچه کولرگازی

 

فیلتر هوا:

فیلتر هوا وظیفه خارج کردن ذرات گرد و غبار محیط و ایجاد هوایی مطبوع را داراست. هوای گرم ابتدا از فیلتر هوا و بعد از آن از اواپراتور عبور می‌ نماید. توجه داشته باشید که فیلتر هوا بعد از مدتی کثیف می شود و باید چند وقت یک بار نیاز به تمیز کردن دارند.

 

فیلتر هوا کولرگازی

 

عملکرد کمپرسور به چه صورت است؟

یک اسپری را در نظر بگیرید که در آن مقداری مایع وجود دارد و زمانی که شما آن را فشار می دهید مایعی که از مخزن آن توسط لوله‌ی مویی شکل که بسیار نازک است اسپری می شود. این روند سبب می گردد که این مایع به شکل قطرات بسیار ریز و خنک بیرون بیاید و دقیقا مشابه این عمل در کمپرسور اتفاق می افتد و این چرخه موجب می گردد هوای محیط خنک شود. 

 

 

در اینجا سوالی که مطرح می شود برای مصرف کنندگان عزیز، این است که چطور دمای کولرگازی تغییر می یابد در صورتی که هوایی که توسط دستگاه از بیرون برای خنک کردن گرفته می شود ثابت است؟

 دمای کولر گازی در شرایط خاص وابسته به کارکرد کمپرسور تغییر می کند برای مثال دمای 18 درجه را در نظر بگیرید یک کولرگازی برای رساندن دمای محیط به این درجه باید مدت زمان زیادی کار کند تا دمای محیط را به این درجه برساند.

 

دستگاه چطور تشخیص می دهد که دمای محیط به دمای تنظیم شده ی مورد نظر رسیده است؟ 

زمانی که باد 18 درجه سیرکوله می شود سنسورهای موجود در داخل دستگاه حساس شده و دستور قطع کمپرسور را صادر می نمایند و دیگرکولرگازی تولید باد سرد و گرم نمی کند. بادی که از دستگاه خارج می شود از فن دستگاه می شود (در عمل کمپرسور خاموش شده و سرما نمی دهد فقط باد خالی می وزد و اگر دوباره دما پایین بیاید روشن شده تا دما به 18 درجه برسد).

 

عملکرد برد در کولرگازی چیست؟

یک برد شامل IC های مختلف، خازن و... می باشد که به واسطه سنسور های موجود در آن دمای لوله را تشخیص می دهد.

 

فناوری های پیشرفته نرم افزاری کولر گازی:

با استفاده از دکمه Mode دیگر نیازی برای تغییرات زیاد با دکمه های دیگر ندارید زیرا با ریموت روی این دکمه توی کولرهای گازی سامسونگ، گرین، ایران رادیاتور و ... به راحتی تمامی این تغییرات را به وسیله صفحه نمایش کنترل  مدیریت خواهید کرد.

AUTO: منظور از حالت اتوماتیک، یعنی تنظیم خودکار فعالیت کولر بر اساس دمای محیط است. 

FAN: در این حالت، بدون روشن شدن کمپرسور تنها هوا را جابجا می‌کند.

COP: در این حالت ظرفیت گرمایش کولر گازی با حداکثر میزان برق مصرفی آن که ضریب بازدهی و عملکرد دستگاه را نشان می‌دهد.

COOL: انتخاب این حالت، کمپرسور در دمای هوای بالا با هدف سرما سازی شروع به فعالیت می کند و هوای محیط را خنک می‌کند.

DRY: انتخاب این حالت، در مناطق شرجی سبب جذب رطوبت هوا می‌شود.

EER: این حالت نسبت حداکثر ظرفیت سرمایش یک دستگاه کولر گازی به میزان مصرف آن در مدت زمان 1ساعت شاخصی است که ضریب بهینه مقدار مصرف انرژی را با واحد BTU بیان می‌کند. 

Heat: انتخاب این حالت، برای بهره‌مندی از باد گرم کولر گازی و عملکرد گرمایش آن در فصل زمستان به کار می رود.

 

تکنولوژی های جدید در کولرهای گازی:

مهمترین مواردی که اکثر مصرف کنندگان در استفاده از کولرگازی سری های قبل به مشکل برمی خوردند بادی بود که هنگام کار کولر مستقیم برخورد می شد زیرا این باد برای افرادی که دارای آلرژی یا مشکل سینوزیتی هستند مضر می باشد. با این حال در تکنولوژی های جدید این مشکل با اعمال منافذ ریز مانع انتقال باد به صورت مستقیم می شود و هیچ مشکلی از بابت این که کسی در جلوی کولر قرار گرفته با کسی که در دور دست باشد فرقی ندارد.

موارد مهم که در این تکنولوژی ها از نظر کاربردی اعمال شده شامل موارد زیر می باشد:

فناوری دیگری که در سری های جدید کولرهای گازی مشاهده می شود شناسایی هوشمند افراد نزدیک کولر می باشد زیرا دمای بدن افراد می تواند در نحوه انتقال سرمایشی و گرمایشی تاثیر بگذارد.
کنترل از راه دور یکی دیگر از موارد مهم دیگر این تکنولوژی می باشد که باعث می شود زمانی که در بیرون از منزل یا محیط مورد نظر هستید قبل از رسیدن با کنترل از راه دور با موبایل خود یا وای فای مدیریت دما را داشته و تنظیم و سپس وارد شوید و این باعث صرفه جویی در زمان نیز می شود.


داشتن دکمه sleep یا همان حالت خواب که به صورت دو منظوره در هنگام خواب مورد استفاده قرار می گیرد تا در هر ساعت از شب و روز به صورت اتوماتیک تنظیم می کند تا در هنگام خواب احساس خوشایندی داشته باشید و تغییر دمایی نداشته باشید. داشتن زمان سنج نیز یکی از کاربردهای مهم می باشد که در تکنولوژی جدید به کار رفته تا بتوانید در هر تایمی کولر را به صورت اتوماتیک روشن و خاموش نمایید.

مورد مهم و خوب دیگر تعبیه محافظ شوک الکتریکی که در هنگام نوسانات ناشی از جریان برق که باعث سوختگی و قطع کولر می شود رفع شود. رطوبت گیر، این مورد نیز باعث می شود رطوبت هوا را جذب و به هوای خشک و معتدل تبدیل نماید که برای مناطق شرجی کاربرد خوبی دارد.

داشتن دکمه RESET در فناوری جدید باعث شده که دیگر برای هر مورد یا مشکلی نیاز به سرویس کار یا کارشناس نباشد و با یه ریست به راحتی دستگاه را به حالت اولیه برگرداند که کاربرد خوبی دارد. و در آخر موردی که بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفته داشتن طراحی سه وجهی می باشد که موجب شده تا باد در هر چهار طرف محیط چرخش داشته و به یک اندازه انتقال باد داشته باشد.

 

تکنولوژی های جدید در کولرهای گازی

 

سوالاتی که برای برخی از کاربران پیش می آید این است که آیا کولر گازی با آب کار می کند؟ خیر. کولر گازی با مصرف برق می باشد و به هیچ انرژی دیگری نیاز ندارد.

مصرف سوخت کولر گازی چیست؟ مصرف کولر گازی با برق می باشد و نیازی به گاز شهری یا آب ندارد و اینکه مصرف برق آن به دو صورت تک فاز و سه فاز می باشد که در دستگاه های کوچک از تک فاز و دستگاه های بزرگ و قدرتمند از سه فاز استفاده می کنند.

 

چرا از کولرگازی در هنگام کارکردن آب خارج می شود؟

به علت رطوبت دائمی که در محیط وجود دارد همچنین چون هوای داخل دستگاه سرد و هوای بیرون گرم است رطوبت محیط را می گیرد و سبب ایجاد آب در دستگاه می شود و به همین دلیل از دستگاه آب خارج می گردد. 

 

 دلیل چکه کردن در کولر گازی چیست؟

آب حاصل از رطوبت محیط داخل خود دستگاه به وسیله فین ها در حوضچه ای که داخل دستگاه است جمع می شود و توسط لوله درین به بیرون خارج می شود. همچنین چکه کردن آب از کولر به علت نصب بد آن می باشد.

 

چکه کردن کولرگازی

 

کلام آخر

به طور کلی وظیفه کولر گازی خنک سازی محیط اطراف از طریق حذف گرما است. در واقع کولر گازی هوای گرم محیط را گرفته و طی فرآیندهایی آن را به هوای خنک تبدیل می‌کند و به محیط باز می‌گرداند. در سیستم خنک کننده کولر گازی، فرآیندهای زیر رخ می‌دهد.

در ابتدا با ورود گاز فرئون به صورت سرد به داخل کمپرسور، دما و فشار گاز افزایش می‌یابد. سپس این گازها که حال به صورت گرم هستند، به کویل‌ها در کولر گازی منتقل می‌شوند و در این قسمت حرارت آن‌ها از بین رفته و به حالت مایع در می‌آیند. در گام بعدی، فرئون که اکنون به صورت مایع در آمده است با ورود به شیر انبساط، تبخیر می‌شود. در این فرآیند فشار فرئون کاهش یافته و به صورت گاز سرد حضور پیدا می‌کند. این گازها وارد کویل‌ها می‌شوند و با جذب دمای موجود در محیط موجب خنک شدن هوای اطراف کولر گازی می‌شوند. به منظور روانسازی کمپرسور، همراه با فرئون، مقداری روغن سبک نیز وجود دارد.

انواع کولر گازی با داشتن فیلترهایی ذرات گرد و غبار موجود در هوا را به دام انداخته و از این رو هوای داخل را خنک و تمیز نگه می‌دارند. این نوع کولرها در واقع موجب مطلوبیت هوای داخل می‌شوند و رطوبت اضافی را نیز از هوا حذف می‌کنند.

 

خریدار محترم شما از طریق سامانه پیامکی، تماس با ما، شبکه های اجتماعی بر روی سایت می توانید با کارشناسان فنی در ارتباط باشید؛ 
به سوالات شما درباره انتخاب بهترین کولر گازی به صورت آنلاین پاسخ می دهیم بنابراین اگر سوالی دارید شروع به گفت گوی آنلاین نمایید.
در سایت فروشگاهی تهویه مهاجر مقالات علمی و آموزنده ای در زمینه سیستم های سرمایشی و گرمایشی تهیه شده که می تواند برای شما مفید باشد. 

برای خرید کولر گازی و انواع آن هم می توانید آنلاین از فروشگاه خرید کنید و از خدمات ما بهره مند گردید در سایت تهویه مهاجر تمامی برندها از جمله کولر گازی وستن ایر، کولر گازی وست کول، کولر گازی وستنوم و غیره با کیفیت و قیمت مناسب قابل عرضه می باشد.

 

تماس با واحد پشتیبانی تهویه مهاجر:

021-86120319       021-86120547

دیدگاه شما
زهرا امجد زهرا امجد
5 آبان 1401

یونیت خارجی کولر گازی من پرنده لوله کرده ما مجبور شدیم تمیزش کنیم و خیلی ناراحت کننده بود حالا برای اینکه دیگه دوباره اینجوری نشه چکار میشه کرد؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

برخی مواقع به علت گرمایی که در یونیت خارجی وجود دارد این بخش به یک پناهگاه خوب برای پرندگان تبدیل می شود. راه حل این موضوع استفاده از کاورهای تمام نخ و pvc برای جلوگیری از ورود پرندگان به درون یونیت خارجی می باشد.

فریبا نادری فریبا نادری
24 مرداد 1400

سلام

من از شمال پیام میدم می خواستم کولرگازی بخرم مقالتون خیلی کمک کرد بازم ممنونم.

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز خوشحالیم که توانستیم کمکتون کنیم. اگر درباره کولرگازی مناسب برای شمال هم اطلاعاتی لازم دارید می توانید این مقاله را هم مطالعه کنید. https://mohajer-co.com/article/چه-نوع-کولر-گازی-برای-شمال-بهتر-است

2020 © Copyright - almaatech.ir