loader-img
loader-img-2
محاسبه ظرفیت فن کویل

ظرفیت سنجی فن کویل 

فن کویل ها یک سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند که از دو جز اصلی فن دمنده هوا و کویل تشکیل شده اند. قبل از اینکه به توضیح بیشتری درباره فن کویل ها و انواع  بپردازیم ابتدا محبث ظرفیت سنجی فن کویل که یکی از مهم ترین نکات قبل از خرید فن کویل است را بررسی خواهیم کرد. محاسبه ظرفیت فن کویل به دو روش دقیق و سر انگشتی صورت می گیرد که نحوه انجام هر کدام در ادامه بررسی شده است:

 

محاسبه ظرفیت فن کویل به روش دقیق

اولین روش محاسبه ظرفیت فن کویل به روش دقیق است که در این حالت باید تمامی مشخصات فیزیکی ساختمان و هوا در نظر گرفته شود.. یعنی تمامی موارد شامل جنس دیوار و درب ها، تعداد پنجره ها، کاربری ساختمان، تعداد افراد و فعالیتی که قرار است در این مکان انجام شود. برای محاسبه دقیق بهتر است که از یک مهندس تاسیسات با تجربه مشورت کنید. اما به صورت کلی این محاسبات بر اساس فرمول زیر انجام می شود:

ابتدا باید مقدار بار برودتی ساختمان را محاسبه کنید سپس با استفاده از فرمول Q=M.C.ΔT می توانید ظرفیت فن کویل را حساب کنید. در این فرمول هر یکی از پارامتر ها دارای مفهوم مشخصی است.

  • Q: نشان دهنده بار برودتی بر حسب وات می باشد.
  • M: به معنای دبی هوای فن کویل است.
  • C: به معنای گرمای هوا در فشار ثابت می باشد.
  • ΔT: نشان دهنده اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی است.


هنگامی محاسبات لازم انجام شد جواب به دست آماده بر حسب واحد CFM (فوت مکعب بر دقیقه) بوده و نشان دهنده ظرفیت فن کویل خواهد بود. توجه داشته باشید که در برخی از ساختمان ها که متراژ بالایی دارند و یک فن کویل برای آن کافی نیست از چندین فن کویل برای تامین سرمایش و گرمایش در فصول مختلف فضا استفاده می نمایند.
 

ظرفیت سنجی فن کویل


بیشتر بخوانید: پلنیوم باکس چیست؟

 

محاسبه ظرفیت فن کویل به روش سر انگشتی

اگر میخواهید ظریت سنجی فن کویل را به صورت سر انگشتی و یا حدودی حساب کنید باید ابتدا یک نگاه کلی به یونیت و موتور انداخته و عواملی که در آن تاثیر دارد را نیز در نظر بگیرد. اینکار شاید ساده باشد اما کمی زمان بر است. این عوامل شامل دمای هوای ورودی، هوای خروجی، دمای آب ورودی، دمای آب خروجی، رطوبت سنجی دما، ارتفاع از سطح دریا و... را در نظر بگیرید.

در این روش نیز ابتدا به بار برودتی ساختمان نیازمند هستیم، سپس در شهرهایی که آب و هوایی مشابه با هوای تهران دارند به کمک فرمول (30 یا 25)/ A=بار برودتی می باشد. که در این فرمول پارامتر  A به معنای مساحت بنا بر حسب متر مربع می باشد. عدد داخل پرانتز نیز به معنای شرایط آب و هوایی منطقه است که اگر گرمسیر باشد عدد پایین تر و در صورت سردسیر بودن عدد بیشتر در نظر گرفته می شود.

 

آشنایی مختصر با فن کویل ها و انواع آن

همانطور که در بالاتر گفته شد فن کویل ها یک دستگاه برودتی و حرارتی هستند که در انواع کاربری ها قابل استفاده هستند و این دستگاه دارای ظرفیت و انواع مختلفی نظیر دیواری، سقفی زمینی، سقفی توکار، کاستی یک طرفه، کاستی چهار طرفه، کانالی، سقفی و زمینی می باشد که کارکرد اصلی آن ها یکی بوده تنها بر اساس شرایط فضای موردنظر و سلیقه ای که دارید باید یک از آنها را انتخاب کنیدو اگر نمی دانید کدام نوع از فن کویل برای فضای موردنظر شما مناسب می باشد بهتر هست که علاوه ظرفیت سنجی در انتخاب این موضوع نیز از یک کارشناس کمک بگیرید.

از فن کویل ها هم در فصل تابستان و هم در فصب زمستان می توان استفاده نمود. تنها نکته ای که در این باره وجود دارد این است که برای استفاده از حالت سرمایش دستگاه باید از آب سرد چیلر و برای تامین گرمایش آن از آب گرم پکیج استفاده نمایید و این تغییر حالت با تغییر فصل لازم خواهد بود. همچنین رنج ظرفیتی فن کویل بستگی به نوع آن دارد به عنوان مثال اگر نوع فن کویل سقفی توکار باشد در ظرفیت های 200 الی 1200 cfm و اگر نوع کانالی باشد در ظرفیت های 800 الی 2200 cfm  طراحی و تولید می گردد.  
 
مدل فن کویل دیواری در ظرفیت هوادهی 200 الی 800 CFM و مدل فن کویل زمینی که در حالت های روبه رو زن و بالا زن موجود هستند در ظرفیت های 200 الی 1000 CFM تولید می شوند. همچنین مدل کاستی که در دو نوع یک طرفه و چهارطرفه تولید می شوند در ظرفیت هوادهی 200 تا 1200 فوت مکعب بر دقیقه موجود هستند. فن کویل ها در هر مدلی که باشند نحوه عملکرد اصلی آنها یکسان بوده و تنها در شکل ظاهر باهم تفاوت دارند که انتخاب آنها بر اساس دکوراسیون خانه و اینکه کدام مدل بر اساس فضای خونه هوادهی بهتری دارد انتخاب می گردد.

 

آشنایی با فن کویل و انواع آن

 

مزایای استفاده از فن کویل ها

از قابل توجه ترین ویژگی های استفاده از فن کویل در محل کار و یا سختمان های مسکونی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم نیاز به موتورخانه
  • امکان استفاده از گرمایش و سرمایش هر واحد ساختمان به صورت جداگانه
  •  نصب و نگهداری آسان

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir