loader-img
loader-img-2
علت کدر شدن آب استخر

چه دلایلی سبب کدر شدن آب استخر می شود؟

یکی از رایج ترین تفریحات فصل تابستان شنا کردن در استخر می باشد. همواره شنا در یک استخر زلال و تمیز لذت بخش تر خواهد بود علاوه بر آن کدر شدن آب استخر سبب به خطر افتادن سلامتی شناگر و انتقال بیماری به او می شود. به همین دلیل تمیز کردن و رفع کدورت آب استخر نکات مهمی قبل از استفاده از آن محسوب می گردد. در ادامه این مقاله به بررسی علت کدر شدن آب استخر و رفع آن می پردازیم:

 

پایین آمدن مقدار کلر آزاد 

یکی از رایج ترین علت های کدری آب استخر پایین بودن میزان کلر آزاد در استخر می باشد. وجود کلر ترکیبی یا کلرامین در آب سبب پایین آمدن کلر آزاد می شود. این ماده نسبت به کلر آزاد بو بیشتری دارد و وجود آن باعث شیری شدن آب استخر می گردد. کلر ترکیبی نمی تواند آب استخر را پاکسازی کند زیرا امکان تولید آمونیاک و حذف باکتری جلبک ساز را ندارد. هنگامی استخر شما حالت شیری پیدا کرد ابتدا میزان کلر آزاد یا کلرامین آن را بسنجید سپس در صورتی که مقدار کلرامین بیشتر از 0.5 ppm و مقدار کلر آزاد کمتر از 3 ppm بود به این معناست مقدار کلر آزاد استخر شما کم بوده و به همین دلیل کدر شده است. در این حالت به جهت شفاف سازی و از بین بردن باکتری استخر به آن شوک وارد میکنند.

 

بهم خوردن تعادل شیمیایی

از دیگر مواردی که سبب کدر شدن آب استخر می شود از بین رفتن تعادل شیمیایی آن می باشد. یکی از کارهایی که هنگام تصفیه آب استخر انجام می شود استفاده از محلول های شیمیایی است. به همین دلیل استفاده نادرست از آنها باعث از بین رفتن شفافیت آب استخر می گردد. علاوه بر اهمیت بالا بودن کیفیت، مقدار استفاده از این مواد و محلول ها امر مهمی است زیرا استفاده بیش از حد آن سبب خراب کردن رنگ دیوار استخر می گردد. موارد شیمیایی بر روی خاصیت اسیدی آب (PH)، میزان سختی آب (TDS) و سطح قلیایی آب تاثیر گذار هستند.

مناسب ترین PH برای آب 7.2 الی 7.8 می باشد، بنابراین اگر این مقدار بیشتر باشد آب استخر کدر می شود. TDS نشان دهده میزان سختی آب را نشان می دهد که شامل تمام مواد جامد معلق در آب می شود. اگر TDS آب از 2000 PPM بیشتر شود آب استخر را به حالت شیری در می آورد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر سطح قلیایی آب استخر کمتر از 80 PPM و بیشتر از 120PPM  شود آب استخر مورد نظر کدر می شود.

 

عوامل تاثیر گذار محیطی

مورد سوم از علت کدر شدن آب استخر عوامل محیطی هستند. هر چه فعایت و میزان استفاده شما از استخر بیشتر باشد آلودگی بیشتری وارد آب آن می شود. وارد شدن ذرات پوست، تکه های مو و... می تواند دلیل بارزی برای کدروت استخر باشد. علاوه بر آن عواملی دیگری مانند وجود گل و لای در آب ورودی به استخر و روباز بودن آن که هنگام باد، طوفان و بارندگی آلودگی را وارد استخر می کند تاثیر بسزایی در نداشتن شفافیت آب استخر خواهد داشت. برای حل این مشکل مقاله شش مزیت پوشاندن سطح استخر و استفاده از کاور را مطالعه نمایید.

 

درجه حرارت (دمای آب)

مورد بعدی که باید آن را در نظر بگیرید درجه حرارت آب استخر می باشد. با افزایش دما، مقدار کلسیم حل نشده در آب کاهش می یابد. این کلسیم اضافه حل نشده در آب رسوب می کند و حالت مدری به آب استخر می دهد. بنابراین دمای آب تاثیر زیادی در تعادل کربنات کلسیم موجود در آب خواهد گذاشت.

 

ایجاد مشکل در کارکرد فیلتراسیون

آخرین و مهم ترین علت کدر شدن آب استخر اختلال در کار فیلتراسیون می باشد. سیستم تصفیه آب استخر شامل پمپ تصفیه، پمپ سیرکولاتور، اسکیمر و فیلتر تصفیه می باشد. اگر این بخش که وظیفه فیلتر آب استخر را دارد خراب شود در نتیجه آب شفافی برای استخر نخواهیم داشت. زمان عملکرد پمپ تصفیه 8 الی 12 ساعت می باشد و اگر کمتر از 8 ساعت کار کند یعنی پمپ دچار مشکل شده است و به درستی عمل نمی کند که نتیجه آن کدورت آب استخر خواهد بود. پس از مدتی که فیلتراسیون به صورت مدادم صورت می گیرد این قطعه دچار فرسودگی می شود و همین امر نیز در کار آن اختلال ایجاد می نماید. البته دلایلی دیگری نیز مانند شکستگی پره ها و صافی، گرفتگی مسیر لوله آب و وارد شدن هوا به پمپ وجود دارند که دلیل اختلال در فیلتراسیون محسوب می شوند.

دلایل کدر شدن آب استخر

 

نحوه برطرف کردین کدری آب استخر

بعد از بررسی دلایلی که موجب کدر شدن و از دست دادن شفافیت آب استخر می شوند به این می رسیم که با انجام چه کارهایی می توان از بروز مشکل جلوگیری و آن را رفع کرد. اول از همه رنگ آب و شرایط دیواره های استخر را بررسی کنید زیرا ممکن است به علت رشد قارچ و جلبک در دیواره ها رنگ آب استخر تغییر کرده باشد و این آلودگی کاملا مشخص است و استفاده از آن قبل از تصفیه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. پس از این که این مورد را چک کردید و مشکل از این قسمت نبود با استفاده از کیت آزمایش استخر کیفیت آب از لحاظ تعادل شیمیایی را تست نمایید.

با استفاده از کیت ها می توانید کلر، ph، میزان قلیایی و Tds آب را اندازه بگیرید و درصورت تنظیم نبودن به علت کدر شدن آب استخر پی ببرید. عوامل محیطی که در بالاتر گفته شد دلیل دیگری برای عدم شفافیت آب استخر هستند که با استفاده از جاروبرقی رباتیک می توانید موارد زائد را بین ببرید. راه دیگر برای شفاف کردن آب موجود در استخر استفاده از شفاف کننده ها می باشد که نحوه کار آنها به این صورت است که ذرات معلق را به لخته های بزرگ تبدیل می کند و این لخته ها در کف استخر ته نشین می شوند. 

 

در این مقاله بخوانید: چگونه جت‌های جکوزی خود را تمیز کنیم؟

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir