loader-img
loader-img-2
راهنمای خرید داکت اسپلیت

برای خرید داکت اسپلیت چندین نکته مهم وجود دارد که با درنظر گرفتن آن می توانید بهترین اسپلیت کانالی با توجه به شرایطتان خریداری نمایید. در مقاله راهنمای خرید داکت اسپلیت، سایت تهویه مطبوع مهاجر به بررسی این نکات می پردازد، بنابراین با ما همراه باشید:

 

ظرفیت داکت اسپلیت

ظرفیت داکت اسپلیت به میزان توان سرمایشی و گرمایشی می گویند که دستگاه می تواند آن را تامین کند. این میزان با واحد BTU یا کیلووات (kW) اندازه گرفته می‌شود. داکت اسپلیت ها در ظرفیت های 18000، 24000، 30000، 36000، 48000 و 60000 بی تی یو تولید می شوند که هر کدام متراژ خاصی از فضا را پوشش می دهد.

  • ظرفیت 24000 بی تی یو شامل 40 الی50 مترمربع
  • ظرفیت 30000 بی تی یو شامل 60 الی 80 مترمربع
  • ظرفیت 36000 بی تی یو شامل 100 الی120 مترمربع
  • ظرفیت 42000 بی تی یو شامل 130 الی 140 مترمربع (در برخی از برندها این ظرفیت موجود است)
  • ظرفیت 48000 بی تی یو شامل150 الی160 مترمربع
  • ظرفیت 60000 بی تی یو شامل 170 الی180 مترمربع

 

توجه کنید که در انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت باید به شرایط و نیازهایی که دارید توجه کنید. همچنین برای محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت با چهار معیار زیر را در نظر بگیرید:

  1. ابتدا متراژ فضایی که می‌خواهید سیستم داکت اسپلیت را در آن نصب کنید تعیین کنید.
  2. سپس بار حرارتی مطلوب برای تهویه مطبوع فضای موردنظر بر اساس مانند اندازه و جهت دیوارها، پنجره‌ها، عایق‌ها، تعداد افراد و تجهیزات الکتریکی در فضا حساب می شود. اگر می خواهید بار حرارتی را به صورت دقیق تر محاسبه کنید، بهتر است که از یک متخصص تهویه مطبوع کمک بگیرید.
  3. بعد انجام دو مرحله بالا، باید نوع تهویه ای که میخواید را تعیین کنید. که اینکار بر اساس نیازتان به تهویه سرد، گرم ویا هردو انجام می شود. توجه داشته باشید اقلیمی که در آن زندگی می کنید می تواند بر روی این قضیه تاثیرگذار باشد.
  4. در آخر باید عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، اشعه خورشید، و عوامل محیطی دیگر را  در نظر بگیرید سپس بر اساس ظرفیت داکت اسپلیت را انتخاب کنید.

 

همچنین هنگام انتخاب ظرفیت داکت اسپلیت، انتخاب ظرفیت بزرگتر از نیاز ممکن است باعث افزایش مصرف انرژی شود و انتخاب ظرفیت کوچکتر نیز توانایی تامین سرمایش و گرمایش را به خوبی خواهد داشت. 

ظرفیت داکت اسپلیت

 

مصرف برق داکت اسپلیت

مصرف برق داکت اسپلیت به عوامل زیادی بستگی دارد اما به صورت تقریبی برای محاسبه آن باید به صرت زیر عمل کنید:

  • ابتدا توان مصرفی (بر حسب کیلووات) را از روی دستگاه بخوانید.
  • سپس به طور میانگین بررسی کنید که در روز چند ساعت از دستگاه استفاده می شود.
  • حالا به کمک فرمول توان مصرفیx (kW)  مدت زمان استفاده (ساعت) = مصرف برق (kWh) می توانید بفهمید به صورت تقریبی مصرف برق داکت اسپلیت به چه صورت است.

 

توجه داشته باشید که این محاسبه تقریبی بوده و مصرف واقعی می توان به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن عوامل محیطی و تنظیماتی که برای داکت اسپلیت انجام شده، متفاوت باشد.

 

انتخاب برند داکت اسپلیت

امروزه در بازار تهویه مطبوع انواع برند های خارجی و ایرانی داکت اسپلیت موجود بوده و هر کدام دارای قیمت و ویژگی های بخصوصی هستند. اما به صورت کلی انتخاب برند داکت اسپلیت به نیازها، بودجه، کیفیت، قابلیت‌ها، گارانتی و قیمت آن بستگی دارد. برای اینکه بفهمید کدام برند مناسب است باید مراحلی مانند تحقیق، مشاوره با کارشناس، مقایسه مشخصات فنی، بررسی کیفیت نسبت به قیمت، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش آن را در نظر بگیرد و بر اساس آن می توانید یکی از برند های موجود در بازار را انتخاب کنید. از نمونه برندهایی که در حال حاضر بسیار پرفروش بوده و توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را جلب کند می توان به داکت اسپلیت وستن ایر، داکت اسپلیت ال جی، داکت اسپلیت وست کول، داکت اسپلیت هایسنس و... اشاره نمود. برای اطلاع بیشتر از این برندها می توانید مقاله معرفی بهترین و پرفروش ترین داکت اسپلیت ها را مطالعه کنید.

انتخاب برند داکت اسپلیت

 

ابعاد یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت

ابعاد یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت به مدل و ظرفیت آن بستگی دارد که قبل خرید داکت اسپلت به علت اینکه باید فضای لازم را برای آن در نظر بگیرید از آن مطلع باشید. در جدول به صورت تقریبی ابعاد یونیت داخلی و خارجی هر یک از ظرفیت های داکت اسپلیت را باهم مقایسه خواهیم کرد:

 

داکت اسپلیت ابعاد تقریبی یونیت داخلی (سانتی متر) ابعاد تقریبی یونیت خارجی (سانتی متر)
ظرفیت (بی تی یو) ارتفاع عرض عمق ارتفاع عرض عمق
18000 20 الی 30 70 الی 90 15 الی 25 50 الی 70 70 الی 90 25 الی 35
24000 25 الی 40 80 الی 100 25 الی 30 50 الی 80 70 الی 90 30 الی 40
30000 25 الی 40 80 الی 100 25 الی 30 60 الی 80 80 الی 100 30 الی 40
36000 25 الی 40 80 الی 100 25 الی 30 60 الی 80 90 الی 110 30 الی 40
48000 30 الی 40 90 الی 110 25 الی 30 70 الی 90 100 الی 120 30 الی 40
60000 30 الی 40 110 الی 130 25 الی 35 80 الی 100 120 الی 140 35 الی 45

 

توجه کنید این ابعاد تقریبی هستند و می‌توانند بر اساس برند، مدل و طراحی خاص داکت اسپلیت متغیر باشند. بنابراین، قبل از خرید و نصب داکت اسپلیت بهتر است مشخصات فنی دقیق و ابعاد داکت اسپلیت مورد نظر خود را از تولیدکننده یا فروشنده مورد بررسی قرار دهید تا از تطابق آن با فضای مورد استفاده اطمینان یابید.

 

میزان صدای داکت اسپلیت

میزان صدای یک داکت اسپلیت به عوامل مختلفی از جمله برند، مدل، ظرفیت، سرعت فن، وضعیت نصب و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. همچنین این میزان صدا در واحد داخلی و واحد خارجی  داکت اسپلیت نیز متفاوت خواهد بود. به صورت کلی داکت اسپلیت‌ها به دلیل اینکه مجهز به سیستم فن هستند هنگام جابه جایی هوا، صدا تولید می کنند. صدای تولید شده توسط داکت اسپلیت با واحد انداره گیری دسی‌بل (dB) مشخص می شود.

معمولا در مشخصات فنی داکت اسپلیت، میزان سطح صدا در حالت کارکرد معمولی و با حداکثر میزان صدا تعیین می‌شود. این مقدار به صورت تقریبی بین بازه 25 الی 50 دسی‌بل می باشد. از آنجایی که ممکن است این فیلد در سیستم های مختلف متفاوت باشد، بهتر است که میزان صدای دقیق دستگاه از مشخصات فنی که بر روی آن .داگت اسپلیت قرار گرفته شده دریافت شود.

 

کمپرسور داکت اسپلیت 

کمپرسور یکی از اجزای اصلی برای فشرده‌سازی و چرخش ماده مبرد در داکت اسپلیت می باشد که در یونیت خارجی دستگاه قرار گرفته است. نوع کمپرسور بر روی عملکرد و کارایی داکت اسپلیت تأثیر می گذارد و انتخاب آن بر اساس نیاز و شرایط خاص هر پروژه می باشد. انواع کمپرسور داکت اسپلیت شامل موارد زیر می باشد:

  • کمپرسور روتاری: این نوع کمپرسورها برای داکت اسپلیت‌های کوچک و متوسط با ظرفیت پایین تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کمپرسور اسکرول: این نوع کمپرسورها از تکنولوژی اسکرول استفاده می‌کنند و برای داکت اسپلیت‌های با ظرفیت متوسط تا بزرگ مانند 48000 و 60000 بی تی یو استفاده می‌شوند. 
  • کمپرسور دور متغییر (اینورتر): برخی از داکت اسپلیت‌ها از کمپرسورهای اینورتر استفاده می‌کنند و دارای قابلیت تنظیم سرعت و میزان سرمایش و گرمایش را بر اساس نیاز و شرایط فعلی می باشند. این کمپرسورها در کاهش مصرف انرژی نقش تاثیرگذاری خواهند داشت.

 

نوع گاز مبرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها معمولاً از یکی از گازهای مبرد زیر استفاده می‌کنند:

R410A: یکی از گازهای مبرد رایج در داکت اسپلیت‌ها گاز مبرد R410A می باشد که یک گاز مبرد با کارایی بالا و اثر گلخانه‌ای پایین بوده و با محیط زیست سازگاری بالایی دارد. همچین امروز جایگزین گاز مبرد قدیمی R22  شده است. 

R32: یکی دیگر از گازهای مبرد جدید که برخی از داکت اسپلیت‌ها استفاده می‌شود گاز R32 می باشد به عنوان یک جایگزین محیط‌زیستی برای گازهای مبرد دیگر تولید شده است. این گاز مبرد کارایی بالایی داشته و اثر گلخانه‌ای کمتری نسبت به برخی از گازهای مبرد دیگر دارد.

گاز مبرد داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت یکی از مواردی است که با توجه به گرانی انواع محصولات در بازار تهویه بسیار بحث برانگز است. رنج قیمت ها بر اساس برند، مدل، ظرفیت، کیفیت ساخت، و ویژگی‌های اضافی که دارند متفاوت می باشد. بهترین راه برای دانستن قیمت دقیق داکت اسپلیت، مراجعه به فروشندگان معتبر و سایت‌های اینترنتی مربوطه می باشد تا بر اساس نوع دستگاه و قیمت بروز بازار شما را راهنمایی کنند. همچنین در برخی موارد سایت هایی مانند سایت مهاجر در برخی از بازه های زمانی تخفیف هایی برای محصولات در نظر می گیرند که می توانید از آنها استفاده کنید و با قیمت کمتری دستگاهی را که می خواهید، خریداری نمایید. 

 

گارانتی و خدمات پس از فروش داکت اسپلیت

گارانتی و خدمات پس از فروش برای داکت اسپلیت‌ها یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید داکت اسپلیت است که باید هر تولیدکننده یا فروشنده ای آن را ارائه دهد. شرایط و مدت زمان گارانتی نیز برند و شرکت های مختلف بستگی دارد. بنابراین مهم است که قبل از خرید داکت اسپلیت، شرایط گارانتی را به دقت بررسی کنید تا اطلاعات دقیقی در این خصوص داشته باشید. معمولا داکت اسپلیت ها در بازار شامل 5 سال ضمانت نامه کمپرسور و 18 یا 24 ماه ضمانت نامه قطعات داخلی هستند. در صورتی که می خواهید از خدمات پس از فروش داکت اسپلیت نیز بهره مند شوید حتما مطمئن شوید که مرکزی که از آن خرید کردید این کار را ارائه می دهد. هر یک از برند ها دارای نمایندگی های خود در سطح کشور هستند که با برقراری تماس با آنها می توانید راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله راهنمای خرید داکت اسپلیت در بالاتر گفتیم خرید داکت اسپلیت بر اساس چندین فیلد مهم مانند برند، مصرف برق، ابعاد دستگاه، قیمت، گارانتی و خدمات پس از فروش، صدای آن و نوع گاز مبرد تعیین می گردد. با در نظر گرفتن تمام این موارد و مشورت با یک کارشتاس کاربلد که شرایط را کاملا در نظر بگیرد طبق بودجه ای که دارید مناسب ترین داکت اسپلیت را به شما معرفی خواهد کرد.                

 

دیدگاه شما
محمد محمد
5 مهر 1402

سلام مقاله بسیار خوبی بود فقط میشه بگین چه گازی برای داکت اسپلیت مناسب تره r410 یا r22

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سللام دوست عزیز. امروزه به دلیل محافظت از محیط زیست استفاده از گازهای r410 و r32 توصیه می شود.

نرگس هاشمی نرگس هاشمی
22 شهریور 1402

سلام و خسته نباشید. یه سوال داشتم ابعاد داکت اسپلیت نسبت به ظرفیتش فرق داره درسته؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. بله نسبت به ظرفیت دستگاه ابعاد هر یک از داکت اسپلیت ها متفاوت خواهد بود. هرچه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد ابعاد پنل آن نیز بیشتر خواهد بود.

2020 © Copyright - almaatech.ir