loader-img
loader-img-2
بررسی انواع مختلف رادیاتور

تعریف رادیاتور

یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی که از زمان قدیم برای گرم کردن فضای خانه و محل کار مورد استفاده قرار می گیرد رادیاتورها هستند. در واقع رادیاتور یک مبدل حرارتی است که برای انتقال حرارت به محیط مورد نظر کاربرد دارد. آب مورد نیاز رادیاتورها به وسیله پکیج یا موتورخانه تامین می شود. این آبگرم پس از وارد شدن به رادیاتور گرمای خود را را از دست داده و برای اینکه دوباره گرم شود به موتورخانه یا پکیج فرستاده می شود و این چرخه به جهت ایجاد یک گرمایش مطبوع ادامه خواهد داشت. رادیاتور ها با عنوان شوفاژ نیز شناخته می شوند و در طرح ها و انواع مختلفی تولید می گردند که انتخاب آن بستگی به شرایط دارد. برای اطلاع بیشتر درباره رادیاتور می توانید مقاله راهنمای خرید رادیاتور را مطالعه کنید. رادیاتور ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند در ادامه به بررسی انواع رادیاتور خواهیم پرداخت:

 

انواع رادیاتور بر اساس نوع

رادیاتور ها بر اساس جنس به انواع چدنی، آلومینیومی، مسی و فولادی تقسیم می شوند. اما دسته بندی اصلی آن ها بر اساس نوعشان می باشد که شامل رادیاتور پنلی (فولادی)، رادیاتور پره ای (آلومینیومی)، رادیاتور حوله خشک کن، رادیاتور قرنیزی و رادیاتور برقی تقسیم می گردند.

 

رادیاتور پنلی

رادیاتور های پنلی دارای ظاهری زیبا هستند که وزن کمی دارند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. معمولا جنس ردیاتور پنلی فولاد می باشد به همین خاطر به عنوان رادیاتور فولادی نیز شناخته می شوند. بازدهی گرمایش این مدل از رادیاتور شوفاژ ها نسبت به رادیاتور پره ای بالاتر بوده به همین خاطر طرفداران زیادی دارد. در رادیاتور های پنلی فولادی به دلیل نحوه انتقال گرما فضای خانه به صورت یکنواخت تر گرم می شود. تنها ایرادی که از این رادیاتور ها می توان گرفت این است که در صورت زنگ زدگی و سوراخ شدن باید آن را کاملا تعویض کنید. همانطور که گفته شد رادیاتور پنلی از فولاد ساختع می شود و به منظور بالا بردن طول عمر آن سطح رادیاتور قبلا از رنگ آمیزی با استقاده از تجهیزات تمام الکترونیکی و رنگ اپوکسی پلی استر پوشیده خواهد شد. نصب و راه اندازی این مدل از رادیاتور نیز ساده بوده و نیازی به پرداخت هزینه بالا ندارد. ار دیگر نکات مثبت رادیاتور پنلی سازگاری بالا با انواع پکیج ها به دلیل جنس فولادی آن می باشد. همچنین به خاطر توان گرمایشی بالا حتی در مناطق سردسیر پاسخگوی تامین گرمایش شما خواهد بود.

 

رادیاتور پنلی

 

رادیاتور پره ای

رادیاتور های پره ای در دو جنس فولادی و آلومینیومی طراحی و تولید می شوند. ظاهر آن به گونه ای است که تعدادی پره کنار هم قرار می گیرند و انتقال حرارت در آنها به صورت تابشی بوده و به گردش آب کمتری نیاز دارند. یکی از مهم ترین ویژگی های رادیاتور پره ای طول عمر بالا  با امکان استفاده از آنها در مکان مرطوب مانند حمام بدون ایجاد رسوب و زنگ زدگی می باشد. مصرف انرژی رادیاتور آلومینیومی بالا بوده و قیمتشان نیز نسبتا بالاست. از مزایای رادیاتور پره ای می توان به قابلیت اضافه کردن تعداد پره ها، امکان تعویض در صورت خرابی، انتقال بالای حرارت و دوام و طول عمر بالای آن اشاره نمود. میزان کارآیی رادیاتور پره ای بستگی به تعداد پره های آن دارد یعنی هرچه تعداد پره ها بیشتر باشد قدرت پرمایش بیشتر و هرچه تعداد پره ها کمتر باشد قدرت گرمایشش پایین تر خواهد بود.

 

رادیاتور پره ای

 

رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتور حوله خشک کن یک وسیله کاربردی برای خشک کردن حوله، لباس و... در حمام می باشد که گرمای خود را در فصل زمستان از گرمایش مرکزی و در فصل تابستان با برق کار می کند.این رادیاتورها در مدل و طراح های گوناگونی تولید می شوند و با وجود راندمان بالایی که دارند انرژی کمی مصرف می نمایند. این رادیاتورها می توانند از نوع استیل، شیشه ای و آلومینیومی باشند و به صورت دیواری یا زمینی نصب شوند. کاربرد بیشتر رادیاتور حوله خشک کن بیشتر در حمام ها بوده اما در سرویس بهداشتی، استخر و... نیز می توان ازآن ها استفاده نمود.

 

رادیاتور حوله خشک کن

 

رادیاتور قرنیزی

از دیگر مدل های رادیاتور که جز جدید ترین نوع آن نیز محسوب می شود رادیاتور قرنیزی می باشد. این دستگاه همانطور که از نامش مشخص است به صورت قرنیز در لبه های پایین دیوار نصب می شوند. داخل این قرنیزها لوله های حرارتی آبگرم وجود دارد که گرمایش را به محیط بیرون انتقال می دهد و سبب گرم شدن محیط می گردد. این لوله ها به شکل رفت و برگشت بوده که از لوله رفت آب سرد به پکیج منطق شده و آبگرم از لوله برگشت به رادیاتور انتقال داده مش شود که این یک چرخه مداوم برای ایجاد گرمایش آن می باشد. یکی از دلایلی که این مدل از رادیاتور محبوب شده اشغال نکردن زیاد فضا و تنوع در طرح و رنگ آن می باشد. از ویژگی های خوب رادیاتور قرنیزی مقاومت بالای آن در برابر انبساط و انقباض جریان آب می باشد. از دیگر مزایای آن می تون به تعمیر راحت، تولید گرمای یکنواخت، بازدهی بالا و... اشاره نمود.

 

رادیاتور قرنیزی

 

رادیاتور برقی

رادیاتور برقی انرژی خود را به طور مستقیم از برق می گیرد و نیازی به وصل شدن به سیستم حرارت مرکزی ندارد. این رادیاتورها در مدل و طرح های مختلفی موجود می باشند و نسبت به راندمان پایینی که دارند انرژی بالایی مصرفی می کنند. از مزایای رادیاتور شوفاژ برقی می توان به قابلیت حمل آسان آن اشاره نمود که هر قسمت از خانه یا محل کار تنها با داشتن یک پریز برق می تواند گرم شود. ایمنی این دستگاه نسبت به سایر رادیاتورها بیشتر است زیرا امکان ایجاد سختن یا آتش سوزی برای آنها وجود ندارد. علاوه بر تامین گرمایش برای خشک کردن لباس ها نیز قابل استفاده هستند. ساختار عملکردی آنان نیز به شکل است که دارای یک سری المنت و روغن هستند که با گرم شدن المنت ها روغن به حرکن در می آید و این عمل سبب انتقال گرما به محیط می گردد. اگر چه این رادیاتور راندمان گرمایشی پایین و مصرف بالایی دارد اما آسیب کمی به محیط زیست وارد می کند و نیازی به دردسرهای لوله کشی نخواهد داشت.

 

رادیاتور برقی

 

بعد از این که بر اساس شرایطتان رادیاتور مورد نظر را انتخاب کردید، باید برای نصب و راه اندازی آن اقدام نمایید. نکاتی وجود دارد که حتما هنگام نصب رادیاتور باید رعایت شود. بنابراین برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله بهترین مکان برای نصب رادیاتور را مطالعه نمایید.

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir