loader-img
loader-img-2
کولر گازی اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟

اینورتر یک تکنولوژی جدید در کولرگازی است که موتور آن با دور ثابت کار نمی کند و با تغییر فرکانس برق که در یونیت خارجی صورت می گیرد تغییر دور موتور انجا م می شود. در موتورهای معمولی اصطلاحا صفر ویک است یعنی دستگاه کاملا خاموش است یا  با تمام توان کار می کند. اما در دستگاه اینورتر موقع شروع شدن با دور شروع به کار می کند و سپس به اوج می رسد. زمانی که دمای محیط را به دمای مورد نظر رساند  دور موتور کم شده و در حالت استندبای قرار می گیرد (به صورت کامل خاموش نمی شود). از برتری های کولرگازی های اینورتر نسبت به نوع معمولی آن این است که حدود 30 تا 60 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی میکند و صدای آن بسیار کمتر می باشد. البته مانند هر دستگاه دیگری معایبی هم در این دستگاه وجود دارد اگرچه نسبت به مزایایی که دارد سبب چشم پوشی از آن شده است. معیاب آن شامل هزینه اولیه بیشتر آن و حساسیت به نوسان برق می باشد. کولرگازی اینورتر در مناطقی با آب و هوای معتدل مانند شهر تهران، مشهد و.. مناسب می باشد. همچنین این دستگاه در مکان هایی که نوسان برق در آن جا زیاد است مناسب نمی باشد.

 

خرید کولر گازی اینورتر

 

راه های تشخیص اینورتر داشتن دستگاه:

1. شرکت سازنده برچسب اینورتر را بر روی محصول خود می چسباند.
2. استفاده از دستگاه مولتی متر که زمانی که دستگاه کار می کند باید آمپرهای متغییر داشته باشد و جریان آن ثابت نیست که به معنای اینورتر بودن دستگاه می باشد.
3. دستگاه های اینورتر دارای خازن راه اندازی نمی باشند و به جای آن مجهز به یک برد در یونیت داخلی می باشند.

 

تفاوت کولر گازی اینورتر و بدون اینورتر ؟

زمانی که شما به دنبال خرید کولر گازی از نوع اینورتر می‌روید شاید تنها ذهنیت شما این است که مصرف برق آن نسبت به کولر گازی های بدون اینورتر کمتر است و نیازی به پرداخت هزینه سنگین قبض برق را ندارید اما این تنها یک مورد از ویژگی های تکنولوژی اینورتر می‌باشد. اگر شما از قبل کولر گازی اینورتر خریده اید در این مطلب میتواند در مورد ویژگی های محصول خود مطالعه کنید و در غیر این صورت ترقیب به خرید کولر گازی اینورتر به دلیل ویژگی های آن خواهید شد.

کولر گازی اینورتر

تفاوت کولر گازی اینورتر و بدون اینورتر در سیکل تبرید ؟

کولر گازی های اینورتر دارای یک برد اینورتر و کمپرسور از نوع دور متغیر می‌باشد ولی کولر گازی های بدون اینورتر تنها دارای یک خازن و سیم پیچ استارت و کمپرسور آن از نوع دور ثابت می‌باشد در سایر قطعات این 2 مورد کاملا شبیه به یکدیگر هستند. 

دارای اینورتر : با یکسان شدن دمای محیط با دمای تنظیم شده کمپرسور خاموش نمی‌شود ولی گشتاورد موتور کاهش می‌یابد. 
بدون اینورتر : با یکسان شدن دمای محیط با دمای تنظیم شده کمپرسور خاموش می‌شود.

مثالی ساده برای درک بهتر موضوع اینورتر: 

در نظر بگیرید در یک روز گرم تابستانی که دمای هوا داخل منزل 40° C است و شما کولر گازی اینورتر خود را روشن می‌کنید و دستگاه با دور 1500prm  شروع به کار می‌کند پس از گذشت 50 دقیقه دما به 30 C° می‌رسد و دور کمپرسور چون متغیر است به 900prm تغیر پیدا می‌کند همچنان هرچه به دمای تنظیم شده نزدیک می‌شود میزان گشتاورد آن نیز کاهش می‌یابد و این کار تا زمانی که دستگاه را خاموش نکنیم ادامه دارد.
(کمپرسور به صورت متوالی خاموش روشن نمیشود که به کمپرسور فشار وارد شده و برق مصرفی دستگاه برای استارت اولیه زیاد شود) .
Prm : دور بر دقیقه ( Revolutions Per Minute )

همین شرایط را در نظر بگیرید ولی متغیر ما در این مثال کولر گازی بدون اینورتر می‌باشد. 
کمپرسور شروع به کار می‌کند و با دور 1500prm شروع به عملیات خنک سازی محیط میکند پس از گذشت 50 دقیقه دما به محض رسیدن به C°30 کمپرسور خاموش می‌شود و این خاموشی تا زمانی که دمای محیط بالا نرود ادامه دارد. 
(کمپرسور به صورت متوالی در صورت تغیر دما روشن و خاموش می‌شود که به کمپرسور فشار وارد شده و دستگاه برق زیادی جهت استارت اولیه مصرف می‌کند.) 

نحوه صرفه جویی در مصرف کولر گازی

 

اینورتر همانند پدال گاز ماشین عملکرده و زمانی که نیاز باشد سرعت این ماشین افزایش و زمانی که نیاز نباشد در یک سرعت ثابت به کار خود ادامه می‌دهد .
 

شاید فکر کنید که دستگاه های بدون اینوتر چون خاموش می‌شوند و دائم در حال کار نیستند استهلاک کمتری دارند اما این نظر اشتباه است و استهلاک زمانی ایجاد می‌شود که استارت اولیه انجام شود همچنین نحوه عملکرده ذکر شده توسط کولر گازی را میتوان به یخچال و فریزر های اینورتر نیز ربط داد. 

نکته :

1-شاید در ذهن شما اینورتر یک قطعه مکانیکی باشد اما واقعیت این امر این است که اینورتر یک برد الکترونیکی می‌باشد.

برد اینورتر

2-اینوتر ها ظرفیت های متفاوتی دارند به طور مثال برای یک کولر گازی 20000 و یک کولر گازی 60000 از دو ظرفیت متفاوت اینورتر استفاده می‌شود.

 

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

از مزایا و معایب کولر گازی اینورتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از مزایای آن سرعت سرمایش و گرمایش بیشتر، یکنواخت بودن دما، میزان صدای مزاحم در دستگاه های اینورتر کمتر است، کاهش انرژی مصرفی ، کاهش هزینه برق، افزایش عمر موتور، تغییر سرعت موتور، تغییر جهت چرخش موتور ، حفاظت در برابر بار اضافی ، استارت اولیه موتور در سرعت بیشتر و همچنین در صورت نبود اینورتر استارت الکترو موتور ها جریان چند برابر جریان نامی از شبکه برق میکشند این میتواند آسیب جدی به شبکه برق برساند ( اگر هنگام روشن کردن کولر برق خانه در ثانیه رفت و برگشت کرد این به دلیل عدم وجود اینورتر می‌باشد).

همچنین اسپیلت های بدون اینورتر چون آمپر بالایی دارند به همین خاطر گرمای مزاحم در خوده کولر گازی ایجاد می‌شود که تاثیر در دمای محیط دارد و انرژی زیادی بابت این موضوع تلف می‌شود و چون این دستگاه دور زیادی دارد لرزش و صدای تقریبا زیادی تولید میکند ولی این مسئله کاملا در اسپلیت های اینورتر برعکس بوده است.

مزایا کولر گازی اینورتر

از معایب آن:

1. نوسانات برق و افت ولتاژ

همانطور که گفتیم اینورتر یک برد الکتریکی است و با نوسانات برق امکان سوختن این برد وجود دارد که بخش قابل توجهی از قیمت کولر گازی را برد اینورتر تشکیل میدهد ولی دستگاه های غیر اینورتر تنها یک خازن دارند که حتی در صورت سوختن میتوان آن را با هزینه ی کمی تهیه کرد.

2. تعمیرات کولر گازی اینورتر

کولرگازی های اینورتر از نوع معمولی آن دارای عمر بیشتر هستند اما در صورت خرابی تعمیرات آن ها پیچیده تر است و نیازمند یک سرویس کار حرفا ای می باشد.

3. قیمت بالای کولر گازی اینورتر

به دلیل فناوری مدرن تری که در کولرگازی اینورتر به کار رفته است بنابراین قیمت بالاتری نیز دارد. البته اگر نوع عملکرد و کاهش مصرف برقی که دارد را در نظر بگیرید این امر می تواند توجیه شود.

 

نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر اصل و تقلبی

امروزه افراد زیادی برای سود بیشتر با کلاهبردای کولر گازی های اینورتر تقلبی را به جای کولر گازی اینورتر اصل در بازار تحویل خریداران می دهند. برای جلوگیری از خرید دستگاه تقلبی باید با نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر اصل و تقلبی آشنا شوید. ابتدا باید بدانید که کولر گازی را از مراکز معتبر و با داشتن کارت گارانتی آن و بسته بندی مناسب و سالم تهیه نمایید. کولر گازی های اینورتر خازن ندارند و با برد اینورتر کار میکنند بنابراین با چک کردن این مسئله می توانید به اصل بودن کولر گازی اینورتر پی ببرید. معمولا اسپلیت های اینورتر با گاز مبرد R410a کار می کنند که از طریق برچسب فنی می توانید آن را مشاهده کنید. از دیگر ویژگی هایی که نشان دهنده اینورتر بودن دستگاه است مصرف آمپر و مجهز بودن برد فرمان در یونیت خارجی می باشد.

 

مقایسه کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر

کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر در موارد بسیاری باهم فرق دارند که همین ویژگی ها سبب متمایز شدن این دو دستگاه از هم شده است. در ادامه به مقایسه کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر خواهیم پرداخت. از تفاوت های اصلی این دو دستگاه موتور آن ها می باشد که موتور کولر گازی معمولی با دور ثابت و موتور کولر گازی اینورتر با دو متغیر کار می کند. به همین دلیل استهلاک کولر اسپلیت اینورتر کمتر بوده و عمر بیشتری خواهند داشت. کولرگازی نوع اینورتر دارا برد اینورت بوده و مصرق انرژی کمتری نسبت به کولرگازی معمولی که با خازن و سیم پیچ کار می کنند دارند. همچنین کولر گازی اینورتر نسبت به معمولی صدای کمتری تولید می کنند و با سرعت بیشتر فضای محیط را خنک می کند. در نتیجه با وجود مزایای بیشتری که کولر گازی اینورتر دارد هزینه آن نسبت به کولر گازی معمولی بیشتر که ارزشش را دارد.

 

نحوه عملکرد کمپرسور اینورتر و تفاوت استفاده آن با کولر گازی معمولی

نحوه عملکرد کمپرسور اینورتر و تفاوت استفاده آن با کولر گازی معمولی به این صورت است که کمپرسور کولر گازی های معمولی با دور ثابت و کمپرسور کولر گازی های اینورتر با دور متغییر کار میکنند. یعنی در کمپرسور های دور ثابت برای کنترل کمپرسور و تنطیک دما هر دفعه باید آن را خاموش و روشن کنید که انجام این کار به صورت مدوام سبب کاهش عمر دستگاه و استهلاک آن خواهد شد. در حالی که در کمپرسور های متغیر نیازی به خاموش و روشن شدن مدوام دستگاه نیست و برای کنترل دما کمپرسور با تغییر دور از این کار جلوگیری می کند. از مزیت هایی که در کمپرسور اینورتر وجود دارد صرفه جویی مصرف برق می باشد.

 

تاریخچه ای کوتاه از اینورتر

در دهه 1800 توماس ادیسون عقیده بر این داشت که جریان DC روشی برتر برای تامین انرژی الکتریکی ازجریان متناوت AC  است. اما رقیب اون در مباحث علمی یعنی نیکولا تسلا در این باره نظری دیگری داشت کشمکش های زیادی بین این دو به وجود آمد اما در نهایت نیکولا تسلا بود که توانست نظریه خود را ثابت کرده و از آن زمان تاکنون جهان بر روی قدرت AC کار کرده است.

 

اما جریان AC  و DC چیست ؟

جریان مستقیم را DC و جریان متناوب را  AC  می‌نامند.
اینورتر یک مبدل است که جریان برق مستقیم را به متناوب تبدیل میکند.
اگر بخواهیم مختصر بگوییم برقی که تولیدی از پنل های خورشیدی، توربین های بادی و... به صورت DC  بوده است اما برقی که ما استفاده میکنیم AC می باشد، به این منظور از اینورتر استفاده می کنند.
تا قبل از اختراع اینوتر تولید برق از پنل خورشیدی صرفا در مواقع خاصی که از جریان DC  استفاده میشد بهره می بردند.

اگر شما واژه‌ی انگلیسی Inverter را در گوگل ترنسلیت سرچ کنید کلمه ی ( معکوس کننده ) در ترجمه فارسی خواهید دید 
اما این معکوس کننده به چه معناسب و برای چه به این تکنولوژی معکوس کننده میگویند؟
دلیل این امر این است که که اینورتر برق DC را به AC تبدیل میکند.

 

موارد که در آن اینورتر به کار میرود؟

اینورتر تنها در کولر گازی استفاده نمی‌شود بلکه در موارد بسیاری از جمله پانل های خورشیدی، دستگاه های جوش، همچنین خودرو های برقی همانند تسلا، پمپ صنعتی و خانگی، اسانسور ها، صنایع چاپ، صنایع پلاستیکی، پارکینگ های طبقاتی، منابع برق اضطراری، قطار برقی استفاده می گردد.

 

دیدگاه شما
مهدی مهدی
9 مهر 1402

سلام. اگه ترنس نداشته باشیم. آیا محافظ دیجیتالی برای کولر کفایت میکنه؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز بله محافظ دیجیتالی به تنهایی هم جوابگو شما خواهد بود.

جمشیدی جمشیدی
15 مرداد 1402

سلام کولرگازی پرتابل مارک سندو(sendo)یابرندمعتبردیگرموجوددارید؟اگرموجودداریدنام برندوقیمت لطفآبفرمایید.

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز برای استعلام قیمت با کارشتاسان سایت تماس بگیرید. تا هم راهنمایی های لازم انجام بشه هم در لحظه موجودیت و قیمت اعلام گردد.

آرمین آرمین
20 تیر 1402

سلام،وقت بخیر.برق ما ضعیف هستش و موقع روشن کردن کولر قطع میشه که برای همین موضوع ترانس برای خونه تهیه کردیم حالا من اگه بخوام کولر اینورتر دار بگیرم و به ترانس هم وصل بشه و به فرض افت پایین برق قطع شه آیا این نوساناتی که هست ( با وجود ترانس ) باز میتونه به کولر اسیب برسه ؟!

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. خیر
اما برای بهتر عمل کردن کولر گازی اینورتر سر راه برق مستقیم کولر گازی یک محافظ برق دیجیتال کولری استفاده کنید.

عباس عباس
4 آبان 1401

کولر گازی معمولی میشه به اینورتر تبدیل کرد؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

دوست عزیز اینورتر یک تکنولوژیه که از قطعات نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده و با تعویض قطعه یا اضافه کردن آن نمیشود دستگاه را از نوع معمولی به اینورتر تغییر داد و حتی اگر برد آن تعویض کنید در کارکرد سیستم مشکل ایجاد خواهد.

نگین نگین
15 اسفند 1400

مطالب خوب و آموزنده ای بود ممنون

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

تشکر از نظر ارزشمندتان.

پورمحمدی پورمحمدی
7 اسفند 1400

کولر گازی اینورتر صدای کمتری تولید می کند؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

بله چون نیازی به روشن و خاموش شدن های مداوم ندارند که همین امر سبب میشه هم صدای کمتری تولید کنند هم برق کمتری را مصرف نمایند.

فاطمه حسینی فاطمه حسینی
13 بهمن 1400

سلام کولرگازی اینورتر تقریبا تا چند درصد باعث صرفه جویی در انرژی میشه؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز کولرگازی های اینورتر به دلیل مجهز بودن به فناوری اینورتر تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

2020 © Copyright - almaatech.ir