loader-img
loader-img-2
کمپرسورهای کدام دستگاه دیرتر خراب می شود؟

آشنایی با کمپرسور و انواع آن

کمپرسور دستگاهی است که به جهت فشردن گاز و به هدف افزایش فشار و دما مورد استفاده قرار میگیرند. و با توجه به مدل های متنوعی که دارند در صنعت های مختلفی قابل استفاده می باشند. به صورت کلی انواع کمپرسور کولر گازی شامل موارد زیر می باشد:

 

کمپرسورهای پیستونی 

کمپرسور پیستونی دارای عملکردی شبیه به سیلندر و پیستون دارد که پیستون آن به صورت رفت و برگشت درون سیلندر حرکت کرده و گاز مبرد درون محفظه را می مکد که اینکار باعث متراکم شدن گاز شده و بخاطر فشار ایجاد شده آن را به داخل سیکل سرمایش انتقال می دهد. از مزیت های این مدل کمپرسور می توان به قیمت ارزان تر، کاربرد بالا و تعمیر آن اشاره نمود. در مقابل از معایب آن نیز سر و صدای زیاد، راندمان پایین و مصرف برق بالا را نام برد.

انواع کمپرسور

کمپرسورهای اسکرال 

کمپرسور اسکرال دارای حالتی مارپیچی دارد که عملکرد آن شبیه به پمپ وکیوم است. این مدل از کمپرسور مجهز به دو کویل یوده که یکی از آنها ثابت بوده و دیگری حالت جرخشی دارد. به دلیل این ساختاری است که  کمپرسور اسکرال  فشار گاز را کم می کند و همین کار سبب متراکم شدن مبرد خواهد شد. از مزیت های این مدل از کمپرسور می توان به لرزش و صدای کم، مصرف برق بهینه، عدم رسوب گیری، عدم هدر رفتن روغن، طول عمر و راندمان بالا می باشد. با وجود این مزیت ها انتظار می رود که کمپرسور نوع اسکرال دارای قیمت بالاتری به نسب سایر کمپرسورها داشته باشد به همین دلیل این موضوع را هنگام خرید کولر گازی در نظر بگیرید.

 

کمپرسور روتاری

نحوه عملکرد کمپرسور روتاری به این صورت است که گاز مبرد از طریق دریچه های ورودی به محفظه کمپرسور انتقال می یابد و پس از چرخش تیغه ها و کم شدن حجم محفظه گاز تراکم پیدا میکند و با فشار به طرف خروجی انتقال می یابد. این کمپرسور برای مناطق معتدل  کارایی دارد و مزایای آن می توان به کارکردی آرام، مصرف کم، بازدهی بالا، ابعاد کوچک و وزن مناسب اشاره نمود. اما این کمپرسو هم با وجود این مزیت هایی که دارد این عیب را نیز دارد که هزینه تعمیر آن بالا بوده و ظرفیت آن پایین میباشد.

 

دلایل خرابی کمپرسورها

دلایلی که ممکن است باعث خرابی کمپرسور شود به عوامل مختلفی بستگی دارد به عنوان مثال از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افت فشار روغن: کمپرسورهایی که برای عملکرد خود به روغن نیاز دارند، برای حفظ عمر مفید و عملکرد بهینه، نیاز به فشار روغن مناسب دارند. اگر فشار روغن کاهش یابد، ممکن است کارایی کمپرسور کم شود  ودر نهایت سبب خرابی کمپرسور شود.
  • انبساط حرارتی نامناسب: اگر کمپرسور دچار انبساط حرارتی نامناسب شود، قیمت داخلی آن دچار تغییر شکل نامناسب شده و در نیجه موجب خرابی مکانیکی کمپرسور خواهد شد.
  • تهویه نامناسب: کمپرسورها نیاز به تهویه هوا مناسب دارند تا دما را کنترل کنند و از افزایش حرارت بیش از اندازه جلوگیری کنند. بالا رفتن دمای کمپرسور یکی دیگر از دلایل خرابی این قطعه می باشد. 
  • تعویض نکردن فیلترها و روغن: برای حفظ کیفیت هوا تعویض منظم روغن و فیلترهای کمپرسور اهمیت بالایی دارد. زیرا عدم تعویض آن باعث انسداد و کاهش کارکرد کمپرسور و سپس خرابی آن می شود.
  • بار زیاد: استفاده از کمپرسور با بار زیاد امکان افزایش فشار و دما در داخل کمپرسور را بالا می برد. این امر باعث افت فشار، بالارفتن فرسایش و خرابی قطعه های داخلی خواهد شد.
  • نصب نامناسب: اگر کمپرسور در مکان نامناسب مثل زمین نا استوار یا جایی که امکات تهویه در فضای اطراف ندارد نصب شود، یک دیگر از عواملی است که باعث خرابی کمپرسور می شود.

 

توجه داشته باشید مواردی که در بالا گفته شد تنها چند نمونه از علت های خرابی کمپرسور است و عوامل دیگری نیز ممکن است در خرابی آن دخیل باشد. اما به صورت کلی برای تشخیص دقیق دلیل خرابی کمپرسور، بهتر است از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید تا بررسی های لازم را انجام داده و در صورت نیاز کمپرسور را تعمیر نمایند. در ادامه به بررسی این که کمپرسورهای کدام دستگاه دیرتر خراب می شود؟ خواهیم پرداخت:

دلایل خرابی کمپرسور

کمپرسورهای کدام کولر گازی ها دیرتر خراب می شود؟

کمپرسورهای کولر گازی به عنوان قسمتی اساسی از سیستم خنک کننده، برای فشردن گاز خنک کننده و افزایش فشار آن به کار می‌روند. به طور کلی، عمر کمپرسورهای کولرهای گازی به عوامل مختلفی مانند نوع کولر، شرایط نگهداری، شرایط استفاده و غیره، بستگی دارد. با این حال، برخی از کولرهای گازی که دارای کمپرسور هستند، ممکن است به دلیل شرایط بهتری نگهداری، در مقایسه با دیگر کولرها، دیرتر خراب شوند.

همچنین برخی از برندهای باکیفیت و اصل که در آنها از قطعات قلابی استفاده نشده و دارای گارانتی معتبر هستند مانند کولر گازی وستن ایر، کولر گازی ال جی، کولر گازی وست کول و... و سایر برند های معتبر در بازار از تجهیزات با کیفیت بهره مند هستند به همین دلیل اگر به درستی نصب و نگهداری شوند طول عمر بالایی دارند و احتمال خرابی آنها پایین می باشد.

 

روش های نگهداری مناسب از کمپرسور

نگهداری درست و مناسب در افزایش طول عمر کمپرسور کولر گازی و بهبود کارایی آن تاثیر بالایی دارد. در ادامه به برخی از این راهکارها می پردازیم با ما همراه باشید:
1.    تمیز کردن فیلترها: فیلترهای هوای کولر اسپلیت ممکن است با گرد و خاک و سایر ذرات آلوده شده و باعث کاهش عملکرد کولر گازی شوند. بنابراین، باید به طور دوره‌ای فیلترهای هوا را تمیز کرده و در صورت لزوم آنها را تعویض نمود.
2.    تعمیرات دوره‌ای: کمپرسور کولر گازی باید به طور دوره‌ای تعمیر و نگهداری شود تا در عملکردش مشکلی رخ ندهد. به عنوان مثال روغن کمپرسور باید به صورت دوره‌ای تعویض شود و اگر هرگونه مشکلی بود تعمیرات لازم انجام گیرد.
3.    حفظ دمای مناسب: دمای مناسب در محیط کاری کمپرسور اسپلیت می‌تواند به حفظ عملکرد آن کمک کند. مثلا باید از قرار دادن کولر گازی در اطراف منابع گرمازا یا تابش مستقیم آفتاب، خودداری کنید.
4.    استفاده از برق پایدار: از آنجایی که کمپرسور سیستم برای کارکرد خود به برق نیاز دارد، باید از برق پایدار و بدون نوسان استفاده شود. زیرا در غیر این صورت ممکن است تحت تاثیر نوسانات برقی قرار گرفته و خراب شود.
5.    تعویض کمپرسور: در صورتی که کمپرسور کولر گازی قدیمی و خراب شده است برای تعویض آن اقدام نمایید. 

 

به صورت کلی برای نگهداری هرچه بهتر از کمپرسور کولر گازی، باید به تمیزی و نگهداری دوره‌ای آن توجه کرد و در صورت لزوم، تعمیرات لازم را انجام داد. همچنین، باید از شرایط مناسب محیطی و برق پایدار برای کارکرد کمپرسور استفاده کرد.

نگهداری کمپرسور

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir