loader-img
loader-img-2
کمپرسور چیست؟

کمپرسور دستگاهی برای فشرده‌سازی هواست. کاربرد این وسیله به این صورت است که با قدرت و انرژی بالایی، حجم زیادی از هوای اطراف را دریافت می‌کند. حجم هوای دریافت شده طی مراحل مختلف کاهش یافته و در نتیجه یک جریان هوای بسیار متراکم و پرفشار به سمت کندانسور و در نهایت به محیط روانه می‌شود. کمپرسور اجزاء مختلفی دارد که عبارتند از موتور، کمپرسور اصلی، ورودی و خروجی گاز، صفحات کنترل و سیستم خنک‌کننده. این دستگاه به ویژه در مجموعه‌های صنعتی و تجاری نقش مهمی را ایفا می‌کند و برای مصارف مختلف قابل استفاده است. 

 

انواع کمپرسور و ویژگی‌های آن

اکنون با چند نوع از کمپرسورها آشنا می‌شویم. این دستگاه‌ها را می‌توان با توجه به ویژگی‌هایی که دارند تقسیم‌بندی کرد:  

 

کمپرسور دینامیکی

کمپرسور دینامیکی یک قطعه قدرتمند است که در دو طرح محوری و غلتکی ساخته می‌شود. این مدل کمپرسور با فشار ثابت کار می‌کند و عملکرد آن کاملا تحت تاثیر عوامل بیرونی دستگاه است. همچنین تیغه‌هایی دارد که با سرعت بالا می‌چرخند و از این جهت برای دبی‌های بالا و فرآیندهای صنعتی مختلف انتخاب بهتری است. 

 

کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای اسکرال که با نام حلزونی یا مارپیچی نیز شناخته می‌شوند، دارای دو صفحه متداخل هستد که یکی از آن‌ها ثابت و دیگری متحرک است. نحوه عملکرد این کمپرسور به اینصور است که گاز وارد کمپرسور شده و توسط چرخش تیغه‌ها فشرده می‌شود. این دستگاه عمر طولانی دارد و برای فشرده‌سازی گازها و سیالات در سیستم‌های تهویه بسیار کاربردی است.

 

کمپرسور روتاری

روتاری یکی از کمپرسورهای بسیار جدید برای داکت اسپیلت‌هاست که در مناطق مرطوب شمال کشور می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این نوع کمپرسور دارای تیغه‌های 360 درجه‌ایست که گازورودی را با سرعت بالایی فشرده می‌کنند و به سمت لوله‌های خروجی انتقال می‌دهند. همچنین نسبت به مدل‌های دیگر انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

 

کمپرسور پستونی

کمپرسور پیستونی همانطور که از نامش پیداست از طریق پیستون و سیلندر کار می‌کند. به این صورت که با حرکت متناوب پیستون‌ها، گازها فشرده شده و به سیلندر منتقل می‌شوند. این نوع دستگاه‌ها مصرف برق بالایی دارند و برای مناطق جنوبی و گرمسیر انتخاب بهتری هستند.

انواع کمپرسور


برای اطلاع بیشتر کمپرسورها می توانید مقاله انواع کمپرسور کولر گازی را نیز مطالعه نمایید.

 

نکات ضروری در خرید کمپرسور

در هنگام خرید کمپرسور حتما باید چند مورد مهم را در نظر داشته باشید:

  • قدرت کمپرسور که با واحد HP مشخص می‌شود، اهمیت زیادی دارد وپیش از خرید باید آن را بررسی کرد. زیرا حجم هوای تولید شده از دستگاه، با توجه به این المان مشخص خواهد شد. 
  • در مورد بعدی باید حجم مخزن را بررسی کرد. اگر فشار هوا را برای محیط‌های بزرگ و در مدت زمانی طولانی نیاز دارید، باید دستگاه‌هایی با حجم مخزن بالا انتخاب کنید.
  • برای اینگه کمپرسور عملکرد و بازدهی کافی را داشته باشد، ابتدا باید فضا و شرایط محیطی را کاملا بررسی کرده و سپس مدل مناسب را خریداری کنید.
  • پیش از خرید کمپرسور باید منبع تغذیه را نیز بررسی کرد. به عنوان مثال اگر هدف استفاده این قطعه در ساختمان‌ها و فضاهای بسته است، می‌توان از منبع انرژی الکتریکی استفاده کرد.
  • نحوه عملکرد کمپرسور نیز باید کنترل شود. زیرا هر کمپرسور فشار متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.
  • میزان صدا، قابلیت حمل، مدت زمان کارکرد و نصب و دسترسی آسان به قطعات نیز می‌توانند در موارد بعدی بررسی شوند.

 

کلام آخر

کمپرسور به عنوان یک ابزار بسیار کاربردی نقش مهمی را در فشرده‌سازی گازها یا سایر سیالات ایفا می‌کند. از تهویه هوا در ساختمان‌ها تا بسیاری از فرآیندهای صنعتی دیگر توسط این دستگاه انجام می‌شود. بنابراین خرید آن می‌تواند یک تضمین خوب باشد. در بازار انواع و اقسام کمپرسور موجود است که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. بنابراین ابتدا باید نیازتان را مشخص کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته کیفیت دستگاه نیز بسیار مهم است و می‌تواند روی طول عمر آن موثر باشد. در نهایت اگر قصد خرید یک کمپرسور قدرتمند را دارید باید از یک فرد باتجربه کمک بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد.

 

دیدگاه شما
محمود ندیمی محمود ندیمی
16 فروردین 1403

سلام نوع برق مصرفی کمپرسور تاثیری روی عملکرد آن دارد؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز قطعا برای محیط‌های صنعتی و بزرگ باید از کمپرسورهایی با برق مصرفی سه فاز استفاده کرد که مصرف انرژی به حداقل برسد.

2020 © Copyright - almaatech.ir