loader-img
loader-img-2
چگونه فیلتر کولرگازی خود را تعویض کنیم؟

فیلتر کولر گازی چیست؟

کولر های گازی برعکس کولر آبی مجهز به فیلترهای پیشرفته و مختلفی نظیر فیلتر آنتی باکتریال، فیلترهای یونی و... هستند که به کاهش و از بین بردن آلرژی و میکروب های گوناگون نقش مهمی دارند. تصفیه هوا، از بین بردن انواع باکتری و ویروس در فضای محیط برعهده فیلتر کولر گازی می باشد. وجود این فیلترها مزایای زیادی دارد به عنوان مثال ایجاد سرمایش سریع، مطلوب و با طراوت در فضای مورد نظر، برطرف کردن بو های مطبوع که حس ناخوشایندی را ایجاد می کنند. همچینن انتقال هوا به صورت یکنواخت از دیگر مزایای بهره مندی کولر اسپلیت از فیلتر می باشد.

اما نکته مهمی که باید حتما آن را در نظر بگیرید مسئله سرویس های دوره و تعویض چند وقت یکبار فیلترهای دستگاه است، زیرا با کثیف شدن فیلتر و تمیز نکردن آن عملکرد اسپلیت کاهش می یابد و نه تنها مزیتی ندارد بلکه باعث رشد باکتری و در نهایت آسیب به سیستم و کاهش طول عمر آن می گردد. علاوه بر تمیز کردن فیلتر کولر گازی، تمیز نگه داشتن پنل داخلی و خارجی نیز می تواند کمک زیادی به شما برای افزایش طول عمر دستگاه کند. برای اینکه بدانید چگونه می توانید یونیت داخلی اسپیلت را تمیز کنید می توانید مقاله نحوه شستشوی پنل داخلی کولرگازی را مطالعه نمایید.  به همین دلیل مصرف کنندگان باید چند وقت یکبار خود کولرگازی و فیلتر های آن را تمیز کنند و سرویس های دوره ای را انجام دهند. فیلتر کولر گازی دارای انواع مختلفی می باشد که ما در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

 

فیلتر کولر گازی

 

انواع فیلتر کولر گازی

فیلتر کولر گازی را می توانید بر اساس نیاز خود و محیط انتخاب کنید، اگر فضایی که می خواهید کولر گازی را در فضایی با گرد و غبار زیاد نصب کنید باید از فیلتر های خاصی استفاده کنید. بطور کلی فیلتر کولر گازی شامل موارد زیر می باشد:

 

فیلتر کربن اکتیو

یکی از فیلتر های رایج و پر استفاده در بازار تهویه مطبوع فیلتر کربن اکتیو می باشد. از این فیلتر در انواع مارک های کولر گازی استفاده می باشد و عملکرد خوبی برای تصفیه هوا و ایجاد هوای مطلوب دارد. از جمله برندهایی که از این فیلتر در دستگاه های خود استفاده می کنند می توان به برند ال جی، اجنرال، سامسونگ، پاکشوما و... اشاره نمود. این فیلتر برای مکان هایی که دارای بوی ناخوشایند شینیایی و غیر طبیعی و یا دارای منطقه آلوده ای هستند کاربرد فراوانی دارند. از مزیت های فیلتر کربن اکتیو می توان به دوام و مقاومت بالای آن و قدرت بالا در جذب کردن آلودگی اشاره نمود. پس از مدتی استفاده از این فیلتر ممکن است حالت چربی به خود بگیرد به همین دلیل برای تمیز کردن آنها می توانید از مواد شوینده به حالت اسپری استفاده نمایید.

 

فیلتر سیلور یون

یکی از فیلترهایی که به عنوان فیلتر بهداشتی شناخته می شود و بیشتر در لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد فیلتر سیلور یون می باشد. از این فیلتر به جهت از بین بردن قارچ، ویروس و میکروب های موجود در هوا مورد استفاده قرار می گیرد. از خصلت های خوب فیلتر سلیور یون دوام بالای آن بوده که می تواند در مدت زمان طولانی بدون نیاز به تمیز کردن کار کند. این مدل از فیلتر به دلیل اینکه در مناطقی با گرد و غبار زیاد استفاده نمی شود کمتر نیاز به تمیز کردن پیدا می کند. اما به هر حال به خاطر این که بوی نامطبوع را جذب می کند چند وقت یکبار نیاز به شست و شو و ضد عفونی خواهند داشت.

 

انواع فیلتر کولر گازی

 

فیلتر الکترو استاتیک

در مناطقی که دارای ریزگرد هستند از فیلتر الکترو استاتیک استفاده می شود که به تازگی ساخته شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع این فیلتر نوعی تهویه هوا محسوب می شود و به غیر از استفاده از آن در اسپلیت ها در وسایل دیگر نیز به عنوان فیلتر استفاده می شود. نکته ای که درباره فیلترهای الکترو استاتیک باید در نظر بگیرید تمیز کردن آن هر دو هفته یک بار می باشد. زیرا همانطور که گفته شد مناطقی که از این فیلتر استفاده می کنند دارای ریزگرد هستند به همین سبب فیلترها زودتر کثیف خواهند شد و برای کم نشدن کارایی و ایجاد هوای مطبوع باید تمیز شوند.

 

فیلتر ضد میکروب

نمونه دیگری از فیلتر کولر اسپلیت که مخصوص از بین بردن میکروب است، فیلتر ضد میکروب می باشد. این موجودات ریز که قاب مشاهده نیستند وارد دستگاه شده و پس از مدتی باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند. از این فیلترها کمتر استفاده می شود و به جای آن بهتر از از فیلترهای چندکاره که قدرت جذب گرد و غبار را دارند را بکار ببرید. 

 

نحوه تمیز کردن و تعویض فیلتر کولر گازی

اولین مرحله برای تعویض فیلتر کولر گازی خاموش کردن دستگاه و صبر کردن برای خنک شدن آن می باشد. سپس پنل کولر گازی را باز کنید، برای اینکار کافیست دو طرف پوشش یونیت را بگیرد آن رت فشار دهید و بکشید. پنل به راحتی باز می شود و نیازی به استاده از اشیایی برای فرو بردن به دستگاه ندارد. مرحله دوم آزاد کردن فیلتر جلویی و برداشتن آن می باشد. برای تمیز کردن فیلتر چندین را وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انجام دهید. بدون اینکه فشاری به فیلتر واردکنید آن را با فشار آب کم شستشو دهید و یا با کمک یک بروس نرم کثیفی ها را برداشته و در آخر با دستمال مرطوبت تمیز کردن آن را کامل کنید. توجه داشته باشید که تا زمانی که فیلتر مرطوب است آن را نصب و روشن نکنید.

باوجود این کارها ممکن است فیلتر کولر گازی نیاز به تعویض داشته باشد. این شرایط برای زمانی است که حداقل یک سال از فیلتر دستگاه استفاده شده  و چندین بار تمیز شده و آسیب دیده و حالت سالمی ندارد. اگر نیاز بودن که فیلتر را کاملا عوض کنید همانطور که برای تمیز کردن آن گفتیم ابتدا دستگاه را خاموش کرده و اجازه بدهید خنک شود سپس فیلتر قبلی را از آن جدا کرده و فیلتر جدید را نصب کنید. اگر احساس کردید شرایط لازم را برای اینکه خودتان کولر گازی را سرویس و فیلتر آن را تعویض کنید می توانید از کارشناسان فنی و کاربلد وبسایت تخصصی تهویه مطبوع کمک بگیرید.

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir