loader-img
loader-img-2
پرده هوا چیست

مسئله ورود حشرات و گردوخاک به بخش تولید کارخانه‌های مواد غذایی، همیشه جزء معضلات اصلی این حرفه می‌باشد. راهکار مورد استفاده در این زمینه، به‌کارگیری پرده هوا یا درب هوا است. این ابزار نوعی سیستم تهویه مطبوع بوده و مخصوصاً در مکان‌های پر رفت‌وآمد کاربرد دارد. اصولاً پرده هوا را در قسمت بالایی یا کنار درب ورودی کارخانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و بیمارستان‌ها نصب می‌کنند. این وسیله مانع از ورود گردوخاک، حشرات، هوای آلوده و ...، به داخل ساختمان می‌گردد. داشتن هوای تمیز و پاک برای هر محیطی لازم است به همین دلیل برای آشنایی با انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا مقاله مربوط به آن را مطالعه کرده و برای آشنایی با پرده هوا در این مقاله با ما همراه باشید.

 

پرده هوا چیست؟

در اغلب موارد، در بالای درب ورودی و خروجی مکان‌های پرترددی نظیر رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، فروشگاه‌های زنجیرهای و ...، وسیله‌ای به نام پرده هوا نصب می‌شود. محیط داخلی این ساختمان‌ها به دلیل تردد زیاد افراد و باز و بسته ‌شدن مداوم درب‌ها، در معرض آلوده شدن با عواملی مانند حشرات، سرما و گرما، گردوخاک، هوای آلوده و ... می‌باشد. علاوه بر این، باز و بسته شدن مرتب درها، باعث اتلاف انرژی بسیاری می‌گردد. پرده هوا به‌منظور رفع چنین مشکلاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در معرفی پرده هوا، آن را به‌صورت جریان پیوسته‌ای از هوا تعریف می‌کنند که در بخش ورودی یک فضای دارای تهویه مطبوع، در حال گردش است. این وسیله با هدایت جریان هوا، از ورود حشرات موذی و هوای نامطبوع به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. از پرده هوا می‌توان برای گرم کردن محیط نیز استفاده کرد.

 

نحوه عملکرد پرده هوا

بیان نحوه عملکرد اجزاء تشکیل‌دهنده پرده هوا، بهترین روش برای معرفی آن برای کسانی است که با این وسیله آشنایی ندارند. پرده هوا، متشکل از یک فن و یک مکنده می‌باشد که با استفاده از آن‌ها، یک جریان قوی هوا ایجاد شده و سپس به سمت پایین دمیده می‌شود. این جریان همانند پرده‌ای از هوا عمل کرده و هوای دو فضای مختلف را از هم جدا می‌کند. فن به‌کاررفته در پرده هوا، باید به حد کافی قدرتمند باشد؛ چراکه باید قادر باشد تا جریان هوای تولید شده را تا نزدیکی سطح زمین پیش براند. سرعت و زاویه جریان هوای تولید شده هم به‌گونه‌ای است که از نفوذ هرگونه جریان هوایی جلوگیری می‌کند. نحوه عملکرد پرده هوا را به طور خلاصه می‌توان چنین بیان کرد:

  • در وهله اول پس از به کار افتادن دستگاه، هوا از بخش ورودی وارد دستگاه می‌شود.
  • هوای وارد شده به دستگاه، به قسمت فن هدایت شده و سرعت آن افزایش می‌یابد.
  • سپس این هوا وارد قسمت توزیع‌کننده هوا می‌شود. این بخش از پرده هوا قادر است هوا را به‌صورت یکنواخت در سراسر نازل تخلیه پخش کند.
  • به علت وجود پره‌هایی با طراحی خاص در داخل نازل، یک جریان هوای یکنواخت و بدون تلاطم تولید می‌شود.
  • هوایی که از نازل تخلیه شده، با فشار به سمت سطح زمین حرکت می‌کند. در این حالت معمولاً حدود 80 درصد هوا به‌سوی پرده هوا برگشته و 20 درصد نیز در جهات دیگری پخش خواهد شد.

 

نحوه عملکرد پرده هوا

 

انواع پرده هوا

در معرفی پرده هوا، باید به پارامترهای مؤثر در عملکرد آن، یعنی سرعت و زاویه جریان هوای دمیده شده توسط این وسیله، نیز اشاره کرد. توجه به این فاکتورها و انتخاب درست پرده هوا، می‌تواند 60 الی 80 درصد نفوذ آلودگی‌های محیطی را مهار کند. انواع این وسیله را بر اساس نوع و جهت نصب شدن بر سه دسته تقسیم می‌کنند:

  • عمودی از بالا به پایین
  • عمودی از پایین به بالا
  • افقی

 

پرده هوای افقی را می‌توان در یک یا دو طرف درب ورودی نصب کرد. این نوع دستگاه، مختص موارد خاصی است و قیمت بالاتری نسبت به نمونه های مشابه دارد. نصب مدل عمودی از بالا به پایین نیز، راحت‌تر بوده و بازدهی آن نیز بیشتر از سایر موارد است. به لحاظ مکان مورد استفاده نیز، پرده هوا را به انواع زیر تقسیم می‌کنند:

  • پرده هوا برای مکان‌های اداری و تجاری: از این نوع بیشتر برای رستوران‌ها، مراکز تجاری، پاساژها و ... استفاده می‌شود. این نمونه ظاهری لوکس داشته و ابعاد و وزن کمتری داشته و همچنین قابلیت نصب کویل و هیتر بر روی آن‌ها وجود دارد.
  • پرده هوا برای مکان‌های صنعتی: از این مدل برای مکان‌های صنعتی که درب بزرگ‌تری دارند، استفاده می‌شود. این پرده‌ها با توجه ابعاد و شرایط مورد نیاز، به‌صورت اختصاصی طراحی می‌شوند و اغلب به شکل توکار نصب می‌گردند. فن‌های به‌کاررفته در این دستگاه‌ها، قوی‌تر از سایر مدل‌ها بوده و مصرف انرژی بیشتری هم دارند.
  • پرده هوای کویل دار (هوای گرم): این مدل در صورتی استفاده می‌شود که نیازمند جلوگیری از ورود هوای گرم یا سرد به محیط داخلی باشیم.

 

انواع پرده هوا

 

مزایای استفاده از پرده هوا

  • همان‌گونه که در معرفی پرده هوا نیز بیان شد، این وسیله‌ها در جهت تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گرفته و مزایای بسیاری دارند. وجود همین مزایا نیز، باعث شده است تا در اغلب مکان‌های عمومی با این وسیله مفید روبرو شویم. در ادامه مطلب به بیان محاسن این دستگاه خواهیم پرداخت:
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: جلوگیری از اتلاف انرژی، یکی از مهم‌ترین مشخصات این وسیله است. پرده هوا با ایجاد یک لایه چند سانتی‌متری هوا، از تبادل انرژی محیط داخل و بیرون جلوگیری کرده و تأثیر بسیاری در جلوگیری از اتلاف انرژی نیز دارد.
  • ممانعت از ورود حشرات: جریان هوای پرفشار تولید شده توسط پرده هوا، مانع از ورود حشرات موذی و پرنده به داخل ساختمان می‌شود.
  • جلوگیری از ورود گردوخاک: نصب پرده هوا مانع از ورود دود، ریزگردها، گردوخاک و موارد دیگر موجود در هوای بیرون به فضای داخل ساختمان می‌گردد.
  • حفظ هوای مطبوع داخل ساختمان: پرده هوا، جریان هوای پرفشاری ایجاد می‌کند که در نتیجه آن، از تبادل هوای داخل و بیرون محیط جلوگیری می‌شود.
  • چرخش و جریان دائمی هوا در محیط: با نصب این دستگاه، هوا همیشه در جریان بوده و از راکد بودن آن جلوگیری می‌شود؛ لذا محیط داخلی دارای هوایی مطبوع خواهد شد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی پرده هوا و بیان ویژگی‌های آن پرداختیم. این وسیله مفید و کاربردی، نقش زیادی در جلوگیری از ورود انواع آلاینده‌ها و حشرات به داخل ساختمان دارد. از پرده هوا، به طور گسترده‌ای در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، ادارات، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و ...، استفاده می‌شود. این دستگاه در انواع مختلف افقی، عمودی از بالا به پایین و عمودی از پایین به بالا، تولید و عرضه می‌شود. در صورت نیاز به این وسیله مفید، همین حالا با شرکت تهویه مطبوع مهاجر تماس حاصل کرده و ضمن دریافت مشاوره رایگان، خریدی مطمئن و باصرفه را تجربه کنید.

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir