loader-img
loader-img-2
علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

امروزه اکثر مردم برای تامین سرمایش و گرمایش خانه ها و محل کار خود از داکت اسپلیت و کولر گازی استفاده می کنند. داکت اسپلیت ها در فصل تابستان و روزهای گرم ممکن است که دچار یخ زدگی لوله برگشت شوند. یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت در فصل تابستان یک از مشکلاتی است که سبب نگرانی افراد شده است. به همین جهت برای جلوگیری از این امر راهکارهایی ارائه شده است. زیرا در صورت برطرف نکردن این مشکل خسارت های زیادی به دستگاه وارد خواهد شد و حتی ممکن است مجبور به خرید داکت اسپلیت دیگری شوید که این کار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین در این مقاله به بررسی علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت و راهکارهایی برای رفع آن خواهیم پرداخت.

 

چرا لوله برگشت داکت اسپلیت یخ می زند؟

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب یخ زدگی لوله برگشت داکت اسپلیت می گردد، عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور داکت اسپلیت می باشد. داکت اسپیلت ها در ایران بصورت گرمایش آبگرم هستند اما در بعضی مواقع از سیستم هیت پمپ نیز استفاده می کنند. سیستم هایی که برای گرمایش کولرگازی از شیر 4 طرفه استفاده می کنند هیت پمپ نام دارند. البته مصرف برق در حالت گرمایش کولرگازی به صورت هیت پمپ بالا خواهد بود به همین دلیل از این سیستم به عنوان رزرو سیستم آبگرم داکت اسپلیت استفاده می شود. هیت پمپ ها می توانند یکی از دلایل یخ زدن کندانسور داکت اسپلیت باشد که شامل دلایلی مانند کمبود گاز فریون، سوختن موتور یا راه انداز بلوور، درست کار نکردن فن بلوور، کثیف شدن فیلترها، شکستن لوله های داکت اسپلیت، خراب شدن ترموستات دستگاه، وجود گرفتگی در فیلتر اکومولاتور و لوله مویی، سرمایش بیش از حد فضای بیرون و خراب شدن فن می باشد. اکنون به بررسی دقیق تر علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت خواهیم پرداخت: 

 

دلیل یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

در این مقاله بخوانید:  دیفراست در اسپلیت ها

عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور

از مهم ترین دلایل یخ زدگی لوله های برگشت در دستگاه داکت اسپلیت می توان به عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتور یا همان قسمت مشبکی پنل داخلی اشاره نمود. در واقع نحوه عملکرد داکت اسپلیت ها به این صورت است که گرمای فضای داخلی را گرفته و با پایین آوردن دمای محیط سبب خنک شدن محیط می شوند. اگر این دستگاه نتواند هوا را به درستی تخلیه نماید جریان هوا به مقدار لازم در داکت اسپلیت وجود نخواهد داشت در نتیجه گاز فریون قادر به خارج کردن گرما به طور کامل نخواهد بود و همین امر سبب کاهش دمای لوله و یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت خواهد شد.

 

درست کار نکردن فن بلوور

یکی مهم ترین قطعات داخل دستگاه فن بلوور بوده که وظیفه دارد هوای گرم را داخل پنل بکشد و پس از تماس با کویل های اواپراتور سرد هوای گرم را به هوا سرد تبدیل نماید. سپس دوباره به محیط بر گشته و این چرخه ادامه خواهد داشت. حالا اگر فن بلوور دچار مشکل شود  و نتواند هوا را از اواپراتور به محی بیرون انتقال دهد دمای دستگاه پایین آمده و یخ می زند. همچنین از دیگر دلایلی که سبب خارج نشدن هوا از فن پنل داخلی می شود مواردی مانند خراب شدن دستگاه، ورود گرد و غبار به فیلتر و یا سوختن موتور فنمی باشد که سبب عدم تخلیه هوا و در نتیجه یخ زدن لوله برگشت خواهد شد.

 

محل نصب داکت اسپلیت

از دیگر موارد مهمی که در یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت تاثیر خواهد داشت مکانی است که دستگاه را نصب می کنید. اگر در مکانی که داکت اسپلیت در آن نصب شده سرما زیادی وجود داشته باشد این مشکل به وجود خواهد آمد. اگر برای دستگاه شما چنین اتفاقی رخ داد بهتر است که از یک تکنسین متخصص با تجربه بالا کمک بگیرید تا اقدام به بررسی و تعمیر دستگاه نماید. اکنون به جهت آسایش دمایی، افزایش کارایی راه حل هایی برای جلوگیری از یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت به شما عزیزان ارائه خواهیم داد:

 

یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت


همچنین برای اطلاع بیشتر درباره نحوه نصب داکت اسپلیت ها می توانید مقاله نصب صحیح داکت اسپلیت چگونه است؟ را مطالعه کنید.

 

راهکارهایی برای رفع مشکل یخ زدگی لوله برگشت داکت اسپلیت

بهترین کار برای برطرف کردن مشکل یخ زدگی لوله برگشت داکت اسپلیت این است که از یک تعمیرکار حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید اما از کارایی که می توانید برای رفع این مشکل انجام دهید تعویض فیلترهای هوا، تمیز کردن کویل اواپراتور، بررسی جریان هوای داخل داکت اسپلیت، چک کردن فن بلوور و تعویض در صورت نیاز و استفاده از حالت فن در زمان هایی که بیرون از خانه سرد است. البته با رعایت نکات ساده ای نیز می توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید و اولین کاری که می توانید در این باره انجام دهید تمیز کردن کویل اواپراتور و بررسی مداوم آن می باشد. موضوع دیگر بررسی فن بلوور است تا اگر دچار مشکل شده بود سریعا آن را برطرف کنید. از دیگر کارهایی که به جهت بروز مشکل یخ زدگی لوله برگشت سیستم داکت اسپلیت می توانید انجام دهید اطمینان از برقرار بودن جریان هوا درون دستگاه می باشد. همچنین اگر زمانی که هوا سرد است از حالت فن دستگاه استفاده کنید از یخ زدگی جلوگیری خواهید کرد.

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir