loader-img
loader-img-2
سرویس داکت اسپلیت

اگر شما هم آن دسته از افرادی هستید که برای تامین نیازهای سرمایشی و گرمایشی محل زندگی و محیط کار خود از داکت اسپلیت استفاده می کنید، بهتر است که علاوه بر آشنایی با ساختار کلی این محصول با نکات مهمی نظیر نحوه سرویس داکت اسپلیت به صورت سالانه، تعمیر داکت اسپلیت و پیدا کردن سرویس کار داکت اسپلیت نیز اطلاعات لازم را داشته باشید تا اصلا بدانید علت این کار چیست و یا اصلا چرا باید به صورت دوره ای سرویس داکت اسپلیت را انجام داد؟

 

در پاسخ باید بگوییم انجام این کار اهمیت بالایی دارد زیرا در مدت زمان استفاده از سیستم داکت اسپلیت دستگاه در مروز زمان به علت گرد و غبار کثیف می شود و باید آن را تمیز کرد تا کارایی آن پایین نیاید. یا حتی ممکن است قطعه ای از سیستم دچار مشکل شده باشد که با بررسی دوره ای توسط یک کارشناس با تجریه می توان از بروز مشکل های هزینه بر جلوگیری کرد. برای اطلاع بیشتر درباره نحوه انجام این کار و نکات مربوط به آن در ادامه این مقاله همراه سایت تهویه مطبوع مهاجر باشید:

 

علت سرویس داکت اسپلیت

همانطور که میدانید داکت اسپلیت (Ducted Split) یک نوع سیستم تهویه مطبوع است که شامل یک واحد داخلی و یک واحد خارجی بوده و به منظور تامین سرمایش و گرمایش فضاهای بزرگ و چند منطقه‌ای مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که شما برای مدت زمانی به طور مداوم از این سیستم استفاده می کنید دستگاه نیاز به بررسی و چک شدن توسط یک سرویس کار ماهر نیاز دارد. زیرا علاوه بر نصب صحیح داکت اسپلیت، انجام سرویس داکت اسپلیت می‌تواند به بالا رفتن کارایی، توزیع مناسب هوا و افزایش طول عمر آن کمک زیادی کند. به همین جهت همیشه به مصرف کنندگان به جهت جلوگیری از بالارفتن هزینه های تعمیر و یا خرید قطعات خراب، انجام عملیات تعمیر و نگهداری دوره‌ای توصیه میشود. 

 

البته ممکن است در اینجا برای شما سوال پیش بیاید که با وجود انجام سرویس سالانه در برخی موارد ممکن است که نیاز به سرویس و تعمیر داکت اسپلیت باشد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله در برخی موارد ممکن است نیاز به سرویس داکت اسپلیت زودتر از موعود حس شود. اگر هر یک از نشانه های زیر را دیدید بهتر است که از یک تعمیرکار کاربلد کمک گرفته و داکت اسپلیت را بررسی و کارهای لازم را برای آن انجام دهید.

علت سرویس داکت اسپلیت

از کجا بفهمیم زمان سرویس داکت اسپلیت است؟

اگرچه داکت اسپلیت ها به صورت سالانه سرویس و تعمیر می شوند اما در برخی موارد با رخ دادن علائمی می توان فهمید که انجام سرویس داکت اسپلیت باید زودتر انجام شود:

  • کاهش عملکرد: اگر داکت اسپلیت شما دمای هوا را به طور مطلوب تامین نمی‌کند یا کاهش قابل توجهی در تهویه هوا را تجربه می‌کنید، این ممکن است نشانه کاهش عملکرد دستگاه باشد و نیاز به سرویس خواهد بود.
  • افزایش مصرف انرژی: اگر حس می کنید به صورت ناگهانی مصرف انرژی داکت اسپلیت افزایش یافته است، یعنی ممکن است دستگاه دچار مشکلات فنی شده باشد و نیاز به تعمیر دارد.
  • ارتعاشات غیرعادی: اگر دستگاه شما دچار ارتعاشات و یا لرزش شد در حالتی که قبلا چنین مشکلی وجود نداشت، یعنی زمان سرویس آن رسیده است.
  • بوی نامطبوع: اگر هوای خروجی توسط داکت اسپلیت با بوی نامطبوعی همراه بود، بدین معناست که ممکن است فیلترها دچار مشکل شده باشند که باید بررسی و در صورت لازم تعویض شود.
  • بروز لکه‌هایی روی داکت اسپلیت: اگر لکه‌های روغنی یا خوردگی روی اسپلیت کانالی مشاهده کردید، یعنی دستگاه باید چک و سرویس شود.
  • نویز غیرعادی: اگر داکت اسپلیت صداهای غیرعادی تولید می‌کند که قبلا آن را نداشت یعنی دستگاه دچار نقص فنی شده و به بررسی نیاز دارد.

 

زمان سرویس داکت اسپلیت

 

تعمیر داکت اسپلیت

سرویس و تعمیر داکت‌ اسپلیت ها به جهت حفظ و بهبود عملکرد آن‌ها صورت می گیرد. این فرآیند ممکن است شامل اقداماتی مثل عوض کردن قطعات خراب، تمیزکاری، تنظیمات فنی و اصلاح مشکلات عملکردی دستگاه باشد. در هر صورت هدف اصلی از این کار، افزایش عمر مفید داکت اسپلیت، بهبود کارایی، کاهش مصرف انرژی، و افزایش کیفیت هوای خروجی آن‌ خواهد بود. معمولا تولیدکنندگان داکت‌ اسپلیت دستورالعمل‌های لازم برای سرویس و تعمیر را در دستور کار دستگاه قرار می‌دهند. اما بهتر است برای سرویس دوره‌ای و تعمیرات لازم از کارشناس این کار کمک بگیرید.

 

مراحل سرویس داکت اسپلیت

برای سرویس کردن داکت اسپلیت باید مراحل زیر دنبال کنید:

  • مطالعه دستورالعمل تولیدکننده: معمولا تولیدکننده های داکت اسپلیت دستورالعمل‌های دقیقی را شامل مراحل مختلفی از تعمیرات و تنظیمات برای سرویس کردن آن ارائه می‌دهند. 
  • تمیزکاری: داکت‌های اسپلیت باید از گرد و غبار و کثیفی پاک شوند. این کار شامل تمیزکاری فیلترها و سطوح خارجی آن نیز می‌شود.
  • بررسی قطعات: موتورها، فن‌ها، کمپرسورها و سایر قطعات داکت اسپلیت باید مورد بررسی قرار بگیرد تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید و در صورت داشتن قطعات معیوب آن را عوض کنید.
  • تعویض فیلترها: فیلترهای هوا و گرد و غبار باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند تا کیفیت هوای خروجی داکت اسپلیت حفظ شود.
  • تنظیمات فنی: تنظیمات فنی مربوط به دمای خروجی هوا، فشار و غیره می شود که باید بر اساس دستورالعمل‌های تولیدکننده بررسی و تنظیم شود.
  • تست و آزمایش: بعد از انجام تعمیرات و تنظیمات مورد نیاز، دستگاه باید از لحاظ دمای خروجی هوا، عملکرد کمپرسور و ... تست شود تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شد.

 

10 نکته مهم هنگام سرویس سالیانه داکت اسپلیت

  1. انتخاب تاریخ سرویس سالیانه و انجام به موقع آن به عملکرد بهینه دستگاه کمک زیادی خواهد کرد.
  2. اگر هنگام تعمیر نیاز به تعویض قطعات داشتید حتما از قطعات اصلی و تایید شده توسط تولیدکننده استفاده کنید تا عملکرد دستگاه تحت تأثیر قرار نگیرد.
  3. بهتر است که نتایج تست‌ها، تنظیمات و تعمیرات را در دستورالعمل یا گزارشی ثبت کنید تا در سرویس‌های آینده به آنها مراجعه کنید.
  4. در طول سرویس سالیانه، به مشکلات و نشانه‌های مختلف داکت اسپلیت توجه کنید تا اگر متوجه بروز مشکل و یا خرابی شدید زودتر آن را پیشگیری کنید.
  5. اگر دستگاه به تنظیمات پیچیده یا تعمیرات تخصصی‌ نیاز داشت، از یک متخصص حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید.
  6. هنگام شستشو دستگاه حتما برق آن را قطع کنید و مراقب باشید علاوه بر قطعات داخلی، اگر داکت اسپلیت از نوع اینورتر بود برد آن خیس نشود. سپس بعد از خشک شدن کامل آن را به برق وصل کنید.
  7. به مقدار گاز مبرد دستگاه توجه کنید تا اگر لازم بود کارهای مربوط به شارژ آن نیز انجام شود.
  8. در برخی موارد داکت اسپلیت ممکن است که به روغن کاری موتور احتیاج داشته باشد بنابراین به جهت جلوگیری از سوختن موتور آن را چک کرده و کارهای لازم را انجام دهید.
  9. بررسی سایر قسمت های داکت اسپلیت مانند کانال ها، سیستم برق کشی، لوله های مسی و ترموستات نیز فراموش نشود.
  10. توجه داشت که سرویس سالانه تا حدودی به نوع و مدل داکت اسپلیت شما بستگی دارد. بنابراین طبق دستورالعمل تولیدکننده و توصیه‌های مربوط به دستگاه خود عمل کنید.

نکات مهم سرویس سالانه داکت اسپلیت

نتیجه گیری

پیشنهاد سایت مهاجر به شما انجام سرویس دوره ای به صورت هر شش ماه یک بار توسط یک فرد متخصص می باشد. زیرا علاوه بر مزیت هایی که در بالای مقاله گفته شد، وقت و یا هزینه کمی که برای این کار می گذارید حتما ارزشش را خواهد داشت و در مرور زمان از خرابی ها و مشکلات بزرگ تر با هزینه های بالا جلوگیری خواهد کرد. هزینه سرویس داکت اسپلیت به مواردی جون نوع دستگاه، زمان سرویس، نوع خرابی، قطعات تعویض شده و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد. 

اگر همچنان پس از مطالعه مقاله سرویس داکت اسپلیت نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید با کارشناسان تهویه مطبوع مهاجر تماس گرفته و سوالات خود از جمله شرایط سرویس داکت اسپلیت، تعمیر داکت اسپلیت و یا هزینه انجام آن را پرسیده و آگاهی لازم را درباره این موضوع کسب نمایید.

 

دیدگاه شما
پژمان خدمتی پژمان خدمتی
28 شهریور 1402

سلام مقاله بسیار خوبیه خسته نباشید. فقط میشه بگین که مراحل انجام سرویس داکت اسپلیت چطوریه؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

مراحل سرویس داکت اسپلیت شامل مطالعه دستور العمل، تمیزکاری، بررسی قطعات، تعویض فیلترها، انجام تنظیمات فنی و سپس تست و آزمایش می باشد.

2020 © Copyright - almaatech.ir