loader-img
loader-img-2
داکت اسپلیت یا کولر گازی؟

داکت اسپلیت یا کولر گازی کدام بهتر است؟

با وجود انواع برندهای موجود در بازار برای دستگاه های گرمایش و سرمایش مهمترین مسئله در انتخاب نوع این دستگاه ها می باشد که محبوب ترین آنها داکت اسپلیت ها و کولرهای گازی (اسپلیت) می باشد که با توجه به مکان مورد نیاز انتخاب و بکار گرفته می شود که در ادامه به نسبت متراژ و دمای محیط توضیح می دهیم که کدام مناسب می باشد و در انتخاب شما مهم می باشد و البته باید مزایا و معایب هر کدام را نیز مد نظر قرار بدهیم.

 

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت (Duct split) از طریق یک سری کانالها به سایر اتاقهای منزل توزیع شده و در سراسر محیط(محل کار و خانه) کار می کند. داکت اسپلیت در فضای پشت بام و یا قسمتی از محل داخلی که به مرکز نزدیک می باشد نصب می گردد. داکت اسپلیت ها نیز همانند کولرهای گازی اسپلیتی به کندانسور و یونیت خارجی نیاز دارد که در محیط بیرون قرار می گیرد که سایز داکت اسپلیت ها معمولا دو برابر بزرگتر می باشد و ترموستات نیز برای کنترل دمای هوا در اتاق ها به کار گرفته می شود. همچنین به جهت اطلاع از اجزای داکت اسپلیت و نحوه‌ی عملکرد آن مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید. ویژگی های بیشتر داکت اسپلیت شامل موارد زیر می باشد:

  • توزیع هوا: یکی از مزایای داکت اسپلیت این است که می‌تواند هوا را به صورت یکنواخت در فضاهای بزرگتر توزیع کند. با استفاده از لوله‌ها و داکت‌ها، هوا به اتاق‌های مختلف منتقل می‌شود و از ایجاد نقاط گرم یا سرد محلی جلوگیری می‌کند.
  • امکان کنترل دما: داکت اسپلیت دارای ترموستات است که به شما امکان کنترل دقیق دما را در هر اتاق فراهم می‌کند. این امر می‌تواند در کاهش مصرف انرژی و بهبود راحتی کاربران موثر باشد.
  • سیستم چند منطقه‌ای: با نصب داکت‌ها و اتصال بیش از یک واحد داخلی به یک واحد خارجی، می‌توان برای هر اتاق یا منطقه دمای مختص به خود را تنظیم کرد. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا فقط در مناطقی که در آن لحظه استفاده می‌شود، انرژی مصرف کنید.

 

کولر گازی چیست؟

کولر گازی دارای دو دستگاه مجزا یونیت داخلی و خارجی می باشد که یونیت داخلی در داخل منزل نصب شده و وظیفه پمپاژ و پراکنده کردن هوای خنک و یا گرم را برعهده دارد و یونیت خارجی یا همان یونیت بیرونی که در بیرون خانه یا محل کار نصب می شود و وظیفه تهویه هوا و انتقال را دارد. از ویژگی های کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قیمت مناسب‌تر: کولرگازی‌ها به طور کلی ارزانتر از داکت اسپلیت‌ها هستند، به ویژه در خرید و نصب اولیه. این انتخاب مناسبی است اگر بودجه محدودی دارید.
  • سازگاری با فضاهای کوچکتر: کولرگازی‌ها کوچکتر و جمع‌وجورتر از داکت اسپلیت‌ها هستند و برای فضاهای کوچکتر مناسب هستند. اگر فضای محدودی دارید و نیاز به خنک کردن کمتری دارید، کولرگازی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • نصب سریع و آسان: کولرگازی‌ها نسبت به داکت اسپلیت‌ها نصب و راه‌اندازی سریع‌تر و آسان‌تری دارند. این به معنای کاهش هزینه نصب و زمان مورد نیاز برای آن است.

 

تفاوت داکت اسپلیت با کولرگازی

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی 

مصرف برق

طبق بررسی قبض برق کولر گازی ها نسبت به داکت اسپلیت مصرف برق بیشتری دارند اما با رعایت نکات نصب و راه اندازی و انتخاب نوع اینورتر دستگاه و سنجیدن اینکه برای فضای شما کدام دستگاه بهترین کارایی و کمترین مصرف را دارد می توانید مصرف برق را کاهش دهید.

 

قدرت گرمایشی و سرمایشی

داکت اسپلیت به خاطر مرکزی بودن و طراحی متمرکز از قدرت سرمایشی بیشتری برخوردار بوده اما استهلاک آن بالا است. در حالی که کولرگازی به علت مجزا بودن استهلاک کمتری نسبت به داکت اسپلیت دارد.

 

هزینه نصب و راه اندازی

خانه هایی که فضای کافی برای نصب تهویه مطبوع داکت اسپلیت در سقف ندارند و حتی در خانه های دوطبقه که مشکل جریان مجاری برای طبقه پایین ایجاد می شود برای همین منظور باید یک داکت اسپلیت کوچک برای طبقه بالا و یک کولر گازی اسپلیت برای طبقه پایین نصب نماییم زیرا کولرهای گازی برای هر فضایی قابل نصب و به صورت جداگانه یونیت داخلی و بیرونی نصب می شود و این باعث کاهش هزینه ها نسبت به داکت اسپلیت که در کل خانه کانال کشی و نصب می شود و سریع راه اندازی می شود ولی داکت اسپلیت ها نیاز به نصب و راه اندازی تخصصی دارد که البته اگر متراژ بیشتر باشد بهینه تر می باشد.

 

کارایی دستگاه

کولرهای گازی بیشتر برای اتاق های  کوچک مناسب می باشد هرچند کولرهای بزرگ با ظرفیت بالاتر نیز می تواند برای محیط های بزرگ کاربردی تر باشد ولی هم مصرف انرژی بیشتر می شود و هم کنترل درجه حرارت سخت تر می شود ولی با داکت اسپلیت می توان برای مناطق بزرگ و کنترل درجه حرارت بهتر عمل می کند و دما را یکنواخت می نماید.

 

تعمیر و نگهداری

علاوه بر اینکه نصب و راه اندازی یونیت داخلی و خارجی بسیار مهم می باشد تا عمر بیشتری را داشته باشند ولی در کل داکت اسپلیت ها نسبت به کولر گازی اسپلیت ها عمر بیشتری دارند و در داکت اسپلیت ها بین 10 الی 15 سال طول می کشد تا نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد ولی کولرگازی های اسپلیت بین 5 الی 10 سال طول می کشد تا نیاز به تعمیر داشته باشد. البته نگهداری و تمیز نگه داشتن دستگاه باعث بالا رفتن طول عمر می شود.

 

صدای دستگاه

امروزه با تکنولوژی های به کار رفته در سیستم های کولر گازی به طور چشم گیری صدای آن آرامتر و کمتر نسبت به کولرهای قدیمی شده است اما با این وجود صدای داکت اسپلیت ها خیلی کمتر از بقیه کولرها می باشد که در کل همه این دستگاه ها اگر به موقع سرویس کاری نشوند رفته رفته صدای بیشتری را تولید می کنند.

 

دکوراسیون

سیستم های داکت اسپلیت به دلیل اینکه کاملا پنهان و تنها دارای مجرای داکت ها می باشد یه صورت پنجره ای داخل دیوار تعبیه می شود و جلوه زیباتری دارد و فضای زیادی را اشغال نمی کند در حالی که کولرهای گازی یونیت داخلی حجیمی دارند که فضای داخل را بیشتر اشغال می نماید و جلوه زیباتری هم ندارد در کل از نظر دکوراسیون داکت اسپلیت ها بهتر هستند.

 

خطرات سیستم

اگر همه این سیستم ها مرتب سرویس و نگهداری شوند خطری نخواهد داشت ولی در کل از نظر خطر محیط زیست کولرهای گازی باعث شیوع بیماری می شود که این نیز نسبت به کولرهای آبی خیلی خطر زیادی ندارد و خوب عمل می کنند ولی داکت اسپلیت ها کلا هیچ خطری ندارند.

 

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی

درباره گرمایش کولر گازی نیز احتمالا شنیده‌اید که گرمایش 100 درصدی ندارد و اصولا یک سیستم کمک گرمایشی محسوب می‌شود و درصورت اجرای کولر گازی در پروژه های ساختمانی نیاز به اجرای سیستم گرمایشی جداگانه مثل رادیاتور یا گرمایش از کف را دارد در حالی که داکت اسپلیت دارای گرمایش قوی است و نیاز به سیستم کمکی ندارد همچنین در گرمایش داکت اسپلیت فقط یک لوله رفت و برگشت از پکیج یا موتور خانه لوله کشی می‌شود، در حالی که در رادیاتور پراکندگی لوله و انشعابات آن زیاد و راندمان گرمایش سیستم داکت اسپلیت خیلی بهتر از رادیاتور است و در پایان درباره قیمت تمام شده داکت اسپلیت تقربا 20 درصد ارزان‌تر از کولر گازی با رادیاتور هزینه می‌شود.

 

مزایای و معایب کولر گازی و داکت اسپلیت

یکی از مزایای داکت اسپلیت در مقایسه  با کولر گازی حذف تعداد کندانسور و پنل‌های دیواری است، به عنوان مثال در یک واحد آپارتمان 100 متری با 2 اتاق خواب نیاز به نصب سه کولر گازی اسپلیت که هر کولر شامل 3 کندانسور و 3 پنل و همچنین به طور جداگانه نیاز به لوله کشی مسی دارد در حالی که در داکت اسپلیت یک دستگاه کافی که شامل یک کندانسور و یک هواساز و فقط یک لوله رفت و برگشت مسی نصب می‌شود، با این توصیف داکت اسپلیت فضای کم‌تری را اشغال و در هزینه تعمیر و نگهداری نیز  به صرفه‌تر است.

 

با این حال کدام سیستم داکت اسپلیت یا کولر گازی اسپلیت مناسب می باشد؟

اگر بخواهیم در هنگام خرید کولر گازی تصمیم بگیریم که کدام بهتر می باشد باید این را در نظر بگیریم که آیا هزینه و شرایط کانال کشی و تعبیه داخلی داکت اسپلیت ها را داریم یا نه که اگر این موارد قابل حل باشد داکت اسپلیت از هر نظر بهتر است از جمله برای محیط های بزرگ ولی اگر برای راه اندازی سریع و اتاق کوچک این انتخاب را بخواهیم انجام بدیم همان کولر گازی اسپلیت کار ما را سریع راه اندازی می نماید.

 

نتیجه گیری

شاید بتوان گفت تنها مشکل داکت اسپلیت در عدم مدیریت دمای اتاق‌های مستقل از یک‌دیگر است، بخاطر اینکه داکت اسپلیت یک دستگاه مرکزی برای کل محیط مورد نظر می باشد به عنوان مثال در یک واحد 90 متری با 2 اتاق زمانی که داکت اسپلیت روشن باشد تمام محیط تهویه می‌شود و حتی در صورت نیاز به تهویه و خنک شدن یک اتاق، همزمان اتاق‌های دیگر هم زیر پوشش برودت رفته، البته با نصب دریچه‌های اتوماتیک تا حدودی می‌توان این ضعف را پوشش داد، در حالی که در کولر گازی به این شکل نیست و در صورت نصب هر کولر برای هر اتاق مستقل می‌توان این مساله را مدیریت کرد.

اگر دانش فنی و تجربه زیادی درباره اسپلیت ها ندارید، حتما هنگام خرید از یک کارشناس با تجربه و سرویس کولر گازی مشاوره بگیرید. در همین سایت ما با کارشناسان فنی به سوالات شما به صورت آنلاین پاسخ می دهیم پس اگر سوالی دارید حتما از بخش چت آنلاین پایین سمت راست صفحه بهره مند شوید. با توجه به سوالات مکرر کاربران در رابطه با بهترین مارک کولر گازی اسپلیت و کم مصرف و سوالاتی از این قبیل، به صفحه فروشگاه خرید کولر گازی  و یا برای  خرید داکت اسپلیت  برید تا بتوانید مشخصات فنی و اطلاعات بیشتری از قیمت ها را به دست آورید.

 

دیدگاه شما
نیما یادگاری نیما یادگاری
29 مرداد 1402

سلام داکت اسپلیت و کولرگازی از لحاظ مصرف برق چه فرقی باهم دارن؟ کدومش کم مصرف تره؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. بر اساس سابقه قبض های برق داکت اسپلیت ها نسبت به کولرگازی مصرف برق کمتری دارند. اما شما با توجه به شرایط باید بسنجید که کدام دستگاه برای شما مناسب تر خواهد بود. برای این کار میتوانید از کارشتاسان سایت مهاجر کمک بگیرید. از لحاظ کم مصرف بودن هر کدام از این دستگاه ها به نسبت تعداد و ظرفیت اگر از نوع اینورتر باشند کم مصرف تر خواهند بود.

منصور منصور
7 آذر 1401

سلام وقت بخیر ما خونه خودمون رو میخواییم از ویلایی به اپارتمان تبدیل کنیم با کمک سازنده میخواستم با شماره من تماس بگیرید و راهنمایی جهت این که از کولر گازی استفاده بشه یا داکت اسپلیت از لحاظ کارایی و قیمت تمام شده بابت لوله کشی ها و... راهنمایی بفرمایید

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست محترم کارشناسان سایت مهاجر به جهت راهنمایی با شما تماس خواهند گرفت.

2020 © Copyright - almaatech.ir