loader-img
loader-img-2
تهویه مطبوع بیمارستان‌ها

دلیل اهمیت سیستم تهویه در بیمارستان

یکی از مهم ترین تجهیزات برای ایجاد آسایش، هوای مطبوع، تصفیه هوا و تنیم دما در فضای درمانی و بیمارستان سیستم تهویه مطبوع آن می باشد. همانطور که می دانید در محیط بیمارستان عوامل بیماری زا و آلودگی نسبت به ساختمان های معمولی بیشتر است. به همین دلیل طراحی درست یک سیستم تهویه مطبوع برای این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر تامین سرمایش و گرمایش لازم برای این محیط ایجاد آسایش هنگام کار بسیار حائز اهمیت است. بیمارستان محلی است که در هر بخش آن نیازمند دمای خاصی هستیم و قابلیت تنظیم این دما آسایش زیادی برای بیماران و کارکنان خواهد داشت. یک سیستم تهویه مناسب میتواند در کنترل عفونت، کاهش آلودگی و ذرات معلق در هوا بسیار اثر گذار باشد. 

 

تهویه مناسب برای فضای بیمارستان

یک بیمارستان ازبخش های مختلفی چون بخش اتاق عمل وجراحی، پرستاری، فضاهای جانبی، قسمت استریل تجهیزات، قسمت اورژانس، اداری و... تشکیل شده است که هر بخش نیازمند دمای خاص خود خواهد بود و امکان تنظیم دما درست و جداگانه برای هر بخش امر مهمی می باشد.  از جمله دستگاه هایی که کاربرد زیادی در این محیط دارد می توان به هواساز هایژنیک، چیلر تراکمی، چیلر جذبی، بویلر، فن کویل، روفتاپ پکیج، دستگاه هوای مثبت، دستگاه تصفیه ضد عفونی هوا اشاره نمود. هدف از نصب تهویه بیمارستانی در واقع کنترل دما و رطوبت، کنترل بوهای موجود در محیط، حذف ذرات و آلودگی ها، تصفیه هوا و... می باشد.

 

اهمیت تهویه مطبوع در بیمارستان

 

انواع سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد اما نصب یک سیستم مناسب با شرایط محیطی بیمارستان از این جهت اهمیت دارد که به کمک آن یک محیط استریل شده با رعایت استاندارد برای کارمندان و بیماران محیا می شود. همچنین کنترل جریان هوا در هر یک از بخش ها ضروری بوده و دما و رطوبت در قسمت های مختلف بیمارستان باید کنترل شود. از دیگر نکات مهم تحت کنترل قرار دادن آلاینده و مواد شیمیایی در قسمت های مختلف بیمارستان می باشد. سه روش برای تهویه بیمارستان وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

 

تهویه طبیعی

در این نوع از تهویه نیروهای طبیعی از جمله نیروی شناور حرارتی و باد به وسیله در و پنجره ها، هواکش و یا نورگیرها وارد ساختمان می شوند. البته مقدار استفاده از تهویه طبیعی در ساختمان بیمارستان بستگی به موقعیت و آب و هوای منطقه و نقشه ساختمان دارد. مشکلی که در این مدل ازتهویه وجود دارد این است که اگر پنجره ها بسته شود استفاده از این فن ها مشکل خواهد بود زیرا تامین هوای تازه تنها با وجود باز بودن پنجره امکان خواهد بود. 

 

تهویه مکانیکی

در این مدل از تهویه فن ها مستقیما در پنجره و دیوارها یا کانال هوا از اتاق نصب می گردد. در تهویه مکانیکی کنترل کامل خواهید داشت و می توانید آنها را با سیستم تهویه مطبوع و فیلتراسیون ها ترکیب کنید. برای اینکه بدانید از چه نوع سیستم تهویه مکانیکی باید استفاده کنید باید به منطقه آب و هوایی خود توجه کنید. معمولا در مناطقی با آب و هوای گرم و رطوبت باید نفوذ هوا را به حداقل برسانید و تقطیر را کم کنید. به همین دلیل عموما برای این مناطق از سیستم تهویه مکانیکی فشار مثبت استفاه می شود. این امر در مناطق سردسیر صدق نمی کند زیرا برای کاهش تقطیر باید از خروج هوا به بیرون جلوگیری کنید به همین دلیل از تهویه با فشار منفی در این محیط ها استفاده می شود.

 

تهویه ترکیبی

تهویه بعدی که ترکیبی از تهویه طبیعی و تهویه مکانیکی است و با عنوان تهویه مرکب یا همان ترکیبی شناخته می شود زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که تهویه نوع طبیعی به تنهایی مناسب نباشد و نیازمند استفاده از هواکش هایی با قدرت بالا به جهت افزایش تهویه محیط نیازمندیم. این فن به طور مستقیم هوا را از هواکشی که از طریق سقف و یا دیوار نصب شده به بیرون انتقال می دهند. 

 

انواع تهویه بیمارستان

 

فن کویل با توزیع هوا مرکزی

یکی از سیستم های پراستفاده در بیمارستان ها سیستم فن کویل با توزیع هوای تازه مرکزی می باشد که معمولا برای فضاهای درمانی و بهداشتی پیشنهاد می شود. علت آن هم امکانی است که فن کویل برای کارد درمان، بیماران و همراهان آن به دنبال دارد. فن کویل ها در مدل های مختلفی نظیر دیواری، زمینی، سقفی توکار، کانالی و کاستی طراحی و تولید می شوند. همچنین علاوه بر تامین سرمایش و گرمایش در فصول مختلف سال و هوای محیط را به کمک هواساز مرکزی و از طریق کانال به هر اتاق انتقال می دهد. ازقابلیت های قابل توجه هنگام استفاده از این سیستم امکان کنترل دما و رطوبت می باشد که استفاده از فن کویل را راحت تر کرده است.

 

هوارسان چند منطقه ای

از دیگر دستگاه هایی که از آن برای محیط های درمانی و بیمارستان استفاده زیادی می شود هوارسان های چند منطقه ای می باشد. این دستگاه برای اتاق های عمل، زیکاوری، اتاق زایمان و جراحی کاربرد زیادی دارد. ذلیل محبوب بودن این مدل هوارسان در این محیط این است که در این فضاها امکان اینکه بتوانید دما و رطوبت هر بخش را به طور جداگانه تنظیم نمایید امر مهمی است. همچنین برای اتاق های عمل که وجود هوای تازه الزامی است، هواساز ها تنها دارای یک ورودی هوای تازه هستند و به دلیل نداشتن دمپر هوای برگشت انتخاب خوبی خواهند بود.

ساختار هوارساز چند منطقه ای به این گونه است که مجهز به دو کویل سرد و گرم هستند و به صورت موازی در آن قرار گرفته شده اند. نحوه کاکرد آنها نیز در فصل تابستان به این شکل است که هوای بیرون را وارد هوارسان کرده و از روی کویل سرد عبور می کنند تا سرد شوند. اما در فصل زمستان با رد شدن از کویل گرم عبور کرده و بدون تغییری در آن، هواساز به وسیله دو دمپر جداگانه که یکی از آن برای هوا سرد و دیگر برای هوای گرم است ترکیب شده و در نتیجه توسط کانال انتقال هوا به محیط مورد نظر انتقال می یابد. در این سیستم ها به جهت کنترل دمای محیط داخل از ترموستات ها استفاده می شود. ترموستات به دمپرهای مربوطه فرمان می دهد که دستگاه به چه صورت عمل کند. 

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir