loader-img
loader-img-2
تفاوت داکت اسپیلت و چیلر

داکت اسپلیت و چیلر دو نوع سیستم تهویه هوا هستند که در فضاهای داخلی کاربرد دارند. هر دو سیستم‌ با عملکرد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود به نوعی باعث تنظیم دمای محیط می‌شوند. اما قطعا تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به مقایسه و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

5 تفاوت اساسی میان داکت اسپلیت و چیلر 

از تفاوت‌های داکت اسپیلت و چیلر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نوع ساختار

ساختار داکت اسپیلت و چیلر با یکدیگر متفاوت است. داکت اسپلیت از دو یونیت داخلی و خارجی ساخته شده است. یونیت داخلی در فضای اتاق نصب می‌شود و هوای مطبوع را از طریق لوله‌های مسی به محیط انتقال می‌دهد. یونیت خارجی نیز در خارج ساختمان قرار گرفته و هوای گرم را خارج می‌کند. اما چیلر از چند واحد مختلف ساخته می‌شود و برای دریافت عملکرد مناسب، باید آن را در محیطی خاص به نام مرکز چیلر نصب کنید. تمامی واحد‌ها در یک مکان مرکزی قرار می‌گیرند و هوای خنک شده را از طریق لوله‌ها به فضاهای داخلی منتقل می‌کنند.

 

ظرفیت و سطح پوشش‌دهی

چیلرها نسبت به داکت اسپیلت‌ها ظرفیت بالاتری دارند و پوشش گسترده‌تری را در فضا ایجاد می‌کنند. همچنین تهویه هوای این نوع دستگاه‌ها یکنواخت است و در فضاهای بزرگ عملکرد بهتری دارند. در مقابل داکت اسپلیت برای فضاهای کوچکتر و به صورت کنترل‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته می‌توان یونیت‌های داخلی آن را افزایش داد و به طور جداگانه کنترل کرد. اما مانند چیلر پوشش گسترده‌ای ندارد.

 

تنظیم رطوبت

یکی دیگر از تفاوت‌های داکت اسپیلت و چیلر در میزان رطوبتی‌ است که به فضا انتقال می‌دهند. چیلر در شرایطی خاص، می‌تواند باعث ایجاد رطوبت شود و حتی در صورت نیاز می‌توان مقدار این رطوبت را کنترل کرد. اما در مورد داکت اسپیلت این قابلیت تنها در فصل تابستان ایجاد می‌شود. 

پنج تفاوت بین داکت اسپلیت و چیلر


برای اطلاع درباره نحوه تنظیم داکت اسپلیت می توانید مقاله مربوط به آن را در همین سایت مطالعه نمایید.
 

کنترل دمای محیط

سیستم چیلر و داکت اسپیلت از لحاظ کنترل دما نیز با یکدیگر متفاوتند. در چیلر با استفاده از ترموستات می‌توان دمای هر اتاق را به دلخواه کنترل کرد. اما داکت اسپیلت برای تنظیم دمای هر اتاق علاوه بر ترموستات، نیاز به یک موتور دمپر هوا در مسیر کانال هوادهی خود دارد تا بتوانید دمای اتاق‌های مختلف را کنترل کنید. 

 

میزان صدا

داکت اسپیلت از فن هوادهی بسیار قوی برای پخش هوای مطبوع در محیط استفاده می‌کند و از این جهت نسبت به چیلر صدای بیشتری را تولید خواهد کرد. البته یونیت خارجی هر دو سیستم که در فضای خارجی نصب می‌شوند، صدای یکسانی دارند و این تفاوت در یونیت‌های داخلی اتفاق می‌افتد.

 

کلام آخر

در آخر انتخاب بین داکت اسپلیت و چیلر کاملا بستگی به نیاز و شرایط محیط دارد. قطعا فضاهای کوچکتر یا واحدهای مسکونی نیاز به سیستم‌های تهویه ساده‌تر و کم مصرفی دارند و از این جهت داکت اسپلیت گزینه مناسب‌تری است. اما در فضاهای بزرگ و تجاری با توجه به اینکه باید حجم بالاتری از فضا پوشش داده شود و نیاز است که دما دقیق‌تر تحت کنترل قرار گیرد، چیلر می‌تواند انتخاب بهتری باشد. در هر صورت، قبل از انتخاب هر سیستمی، بهتر است با متخصصان این صنعت مشورت کنید تا براساس نیاز و شرایط محیط بهترین راه‌حل را در اختیارتان قرار دهند.

 

دیدگاه شما
مصطفی ادیب مصطفی ادیب
20 فروردین 1403

سلام ممنون از مقاله خوبتون. میشه بگین بهره‌وری انرژی داکت اسپلیت بهتره یا چیلر؟؟؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. قطعا چیلرها به دلیل نوع عملکرد و سطح پوششی که در فضا ایجاد می‌کنند، بهره‌وری انرژی بالاتری دارند.

2020 © Copyright - almaatech.ir