loader-img
loader-img-2
اجزای داکت اسپلیت و نحوه‌ی عملکرد آن

داکت اسپلیت:

این روزها دستگاه‌های متفاوت در اشکال متمایزی برای تهویه مطبوع هوا ساخته و تولید شده که سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت یکی از همین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است.
سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نه تنها در ساختمان‌ها و محیط مسکونی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه به طور معمول در همه‌ی مکان‌ها از قبل ساختمان‌های اداری، شرکت‌ها، کارخانجات و... بسیار پرکاربرد و مورد اهمیت است.
در صورتی که از انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و نحوه عملکرد آن‌ها به خصوص
داکت اسپلیت که یکی از رایج‌ترین آن‌هاست، اطلاعات و آگاهی داشته باشیم می‌توانیم این سیستم‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و در انتخاب و تهیه آن‌ها تصمیم درستی بگیریم.

 

داکت اسپلیت وستن ایر

در این مقاله بخوانید: قیمت داکت اسپلیت و عوامل تاثیر گذار در آن

 

مهم‌ترین اجزای داکت اسپلیت:

  • دریچه‌های ورود هوا به داخل سالن‌ها
  • یونیت خارجی که در خارج از ساختمان نصب می‌گردد.
  • یونیت داخلی که در داخل ساختمان و در زیر سقف نصب می‌گردد.
  • لوله کشی‌ها و اتصالات لوله مسی جهت اتصال یونیت‌ها
  • دمپرهای برقی تعبیه شده درون کانال و قبل از دریچه‌ها
  • کانال‌های انتقال هوا به داخل سالن‌ها و اتاق‌ها از اوپراتور
     

البته اجزای داکت اسپلیت‌ ها تنها به این موارد ختم نمی‌شوند بلکه هر کدام از این قسمت‌ها خود نیز دارای اجزای دیگری هستند که این سیستم گرمایشی و سرمایشی را تشکیل می‌دهند.

 

نحوه‌ی عملکرد داکت اسپلیت به چه صورت است؟

نحوه‌ی عملکرد داکت اسپلیت تقریبا شبیه کولرهای گازی است اما با این تفاوت که در سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت به جای استفاده از پنل دیواری ساختمان از یک یونیت داخلی در زیر سقف استفاده شده است.
هوای داخلی توسط این یونیت‌ها فیلتر شده و با دمای تنظیم شده‌ای از طریق کانال‌ها به داخل اتاق‌ها راه پیدا می‌کنند.
یونیت‌های خارجی که در خارج از ساختمان نصب می‌شوند در ابعاد بزرگ‌تری هستند تا بتوانند پاسخ‌گوی حجم هوای داخل اتاق‌ها باشند. پس به طور کامل می‌توان گفت که عملکرد داکت اسپلیت‌ها دقیقا مشابه اسپلیت‌ها هستند که دمای هوای اتاق‌ها را یکسان می‌کنند.

 

مزایا داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت ها مزایای بسیاری از جمله طول عمر بالا، راه اندازی آسان، دارای قابلیت جذب رطوبت هوا، حذف کانال کشی عمودی داکت اسپلیت، مجهز به تصفیه هوا و فیلتراسیون، قابلیت تامین هوای گرم در فصل سرما به علت دارا بودن به کویل آبگرم، قابلیت تنظیم دمای هر اتاق مجزا به صورت مستقل و حذف شدن چیلر، موتور خانه مرکزی، رادیاتور، برج خنک کننده و لوله کشی، عملکردی کم صدا می باشند. 

 

مراحل نصب داکت اسپلیت:

برای نصب و راه اندازی داکت اسپلیت بهتر است از یک کارشناس حرفه کمک بگیرید. به این صورت که متخصص برای نصب صحیح دستگاه ابتدا از مکان نصب داکت دیدن می کند تا نوع کانال و نقشه کانال کشی را تنظیم نماید. سپس بعد از بررسی این موارد به نصب یونیت داخلی و خارجی اقدام می نماید و بر اساس نقشه  کانال کشی ها را انجام می دهد و در آخر کندانسور و هواساز را بر روی داکت اسپلیت نصب می کند.

 

راه اندازی گرمایش داکت اسپلیت در فصل زمستان:

در فصل زمستان برای فعال کردن گرمایش داکت اسپلیت باید ابتدا یونیت داخلی و خارجی دستگاه را تمیز کنید سپس شیر فلکه های ورودی و خروجی آب گرم را به کویل آبگرم دستگاه خود وصل نمایید.

 

در این مقاله بخوانید: علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت

 

راه اندازی سرمایش داکت اسپلیت در فصل تابستان:

برای راه اندازی سرمایش داکت اسپلیت در فصل تابستان نیز مانند فصل زمستان ابتدا باید پنل داخلی و خارجی آن را  بشورید سپس گاز مبرد آن را چک کنید که اگر نیاز به شارژ شدن داشت آن را شارژ نمایید و بعد از آن عملکرد و درستی کمپرسور را چک کنید و در آخر می توانید داکت اسپیت خود را راه اندازی نمایید.

 

نقش دمپرها در داکت اسپلیت:

برای اینکه بتوانیم در این سیستم‌ها دمای هوای هر اتاقی را به دلخواه با دمای هوای اتاق‌های دیگر متمایز کنیم می‌بایست قبل از دریچه‌های ورودی هوا به داخل اتاق‌ها از دمپرهای برقی استفاده کنیم. ساختار این دمپرهای برقی معمولا به صورت چهار گوش و تیغه‌های متحرکی هستند که به صورت دستی و به صورت اتوماتیک قابل باز و بسته شدن هستند.

این دمپرها مسیر عبور هوای اتاق را با باز و بسته شدن کنترل کرده تا میزان حجم هوای ورودی به هر اتاق تغییر کند. دمپرهای برقی به کمک ترموستات‌ها و یا حس‌گرهای نصب شده هوای درون اتاق را کنترل کرده و با توجه به نیازهای درخواستی کاربر مسیر هوای عبوری را به گونه‌ای کنترل می‌کند تا دمای هوای اتاق به دمای دلخواه کاربر برسد.

البته رسیدن به دمای دلخواه در آن واحد امکان و به سرعت امکان پذیر نیست و نیاز به کمی زمان دارد. برای کنترل دما و میزان ورودی هوا به داخل هر اتاقی وجود این دمپرهای برقی ضروری ست و از آن جایی که اضافه کردن این دمپرها به سیستم داکت اسپلیت هزینه‌های نسبتا بالایی دارد در مجموع هزینه و قیمت داکت اسپلیت را افزایش می‌دهد.

 

داکت اسپلیت‌ها همانند کولرهای گازی مصرف برق نسبتا بالایی دارند اما استفاده از آن‌ها به عنوان سیستم‌های گرمایشی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.
اما در صورتی که از پکیج‌های گاز سوز برای انتقال گرما به اوپراتور آن اضافه شود با مکش هوای گرم از طریق کانال‌ها می‌تواند هوای گرم را به داخل هوای اتاق تزریق کند.
لازم به ذکر است که از کویل آب گرم شوفاژ‌ها و موتور خانه‌ها هم می‌توان برای انتقال گرما و هدایت آن به داکت اسپلیت استفاده کرد.

برای ارتباط با کارشناسان ما و مرکز فروش کولر گازی با شماره تلفن‌های 88323241-021 | 88320448-021 | 88323528-021 تماس حاصل فرمایید کارشناسان ما پاسخ گوی شما هستند.

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir