loader-img
loader-img-2
معرفی VRF

VRF چیست؟

هر فردی مایل است که محل کار و زندگی خود را به بهترین نحو سازمان دهد تا احساس راحتی داشته باشد. هوای مطبوع و دمای مناسب محیط، از مهم‌ترین عواملی هستند که بر کیفیت زندگی و فعالیت انسان تأثیر می‌گذارند. از همین رو، تولید کنندگان بسیاری به فکر ساخت محصولات تهویه هوا و تنظیم دمای آن روی آورده‌اند. برای بیان یکی از این نوع محصولات، می‌توان به سیستمی با نام VRF اشاره کرد که مدت زیادی از عرضه اولین نمونه آن به بازار نگذشته است. این محصول قادر است هم به صورت گرمایشی، هم سرمایشی و هم به صورت هم‌زمان فعالیت کند. با استفاده از این سیستم، مشکل دمای هوای بسیاری از ساختمان‌ها، به خصوص مواردی که ابعاد بزرگ‌تری دارند، حل می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر سیستم های اسپلیت مرکزی (vrf) خواهیم پرداخت:

 

سیستم VRF چیست؟

در بیان چیستی VRF، می‌توان گفت این سه حرف انگلیسی، مخفف کلمه Variable Refrigerant Flow هستند که یک نوع دستگاه تهویه هوا است. این محصول در سال‌های اخیر وارد بازار‌ محصولات برقی شده و بسیار پرطرفدار می‌باشد. اگر بخواهیم به صورت ساده این دستگاه را معرفی کنیم، باید بگوییم که این سیستم برای برقراری تعادل سرما و گرمای اداره‌ها، شرکت‌ها، ساختمان‌های بزرگ و غیره استفاده می‌شود. سیستم VRF شامل دو بخش خارجی و داخلی است که یونیت خارجی در بالای ساختمان و در هوای باز قرار می‌گیرد. محل نصب یونیت داخلی نیز در داخل ساختمان و جایی که خواهان برقراری سرما و گرما هستیم خواهد بود. این بخش‌ها با استفاده از لوله کشی به یکدیگر متصل می‌شوند و می‌توان با استفاده از تکنولوژی منحصر به فردی که درون آن‌ها تعبیه شده است، دمای فضا را با توجه به نیاز، کنترل کرد.

 

اجزای سیستم وی ار اف

طبیعتاً برای اینکه هر سیستمی شروع به کار کند و وظیفه‌ای که به عهده دارد را انجام دهد، باید اجزاء تشکیل دهنده آن وجود داشته باشند.VRF نیز برای فعالیت خود نیاز به اجزایی در یونیت داخلی و خارجی دارد تا بتواند نیاز شما را از لحاظ سرمایشی و گرمایشی برطرف کند. برخی از اجزای تشکیل دهنده این سیستم کاربردی را در ادامه برسی خواهیم کرد.

  • کمپرسور
  • جدا کننده روغن
  • فن کندانسور
  • بایپس فشار پایین
  • سیلندر پیستونی گازسوز
  • کویل مسی
  • کندانسور دارای پوشش
  • سوپر کولر
  • موتور فن بدون جاروبک

 

اجزای vrf

در این مقاله بخوانید: تفاوت بین سیستم VRF و VRV چیست؟
 

چگونگی عملکرد VRF

این سیستم به وسیله گاز فریون، انرژی و گرمای مورد نیاز را به فن کویل در یونیت خارجی می‌برد. این نوع عملکرد درست برعکس چیلر است که از آب در مدار برای حمل انرژی استفاده می‌کند. نتیجه این انتقالات، این است که سیستم مذکور در فصول سرد سال، گرما تولید کرده و در فصل گرما، به خنکی هوا کمک کند. انرژی سرمایی و یا گرمایی از طریق لوله‌های مسی به یونیت داخلی رسیده و پس از آن در فضای اتاق پخش می‌شوند.

 

انواع VRF

در حال حاضر در بازارهای فروش محصولات برقی، سه نوع سیستم وی آر اف وجود دارد. هرکدام از این سیستم‌ها، عملکرد خاصی دارند و در موقعیت‌های به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای دسته بندی این سیستم، دو مبنا وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد. دستگاه‌های VRF بر اساس تفاوت در نحوه کارکرد در سه دسته متفاوت قرار می‌گیرند.

 

مدل بازیابی گرما (سه لوله‌ای)

این نوع سیستم، توانایی تولید گرما و سرما به طور هم‌زمان را در یک ساختمان دارد؛ به طوری که لوله‌های آن، می‌توانند مکش و دهش را به طور هم‌زمان انجام دهند. اگر یکی از یونیت‌های داخلی بر روی حالت سرمایشی تنظیم شده باشد، لوله‌های مایع در مسیر رفت و لوله‌های مکنده به حالت برگشت قرار می‌گیرند. در حالت حرارتی این چرخه برعکس است و لوله‌های مایع در حالت برگشت به لوله‌های مکنده به حالت رفت قرار می‌گیرند. در این سیستم، یونیت‌های داخلی هرکدام به صورت مجزا کار کرده؛ اما از یک یونیت خارجی مشترک استفاده می‌کنند.

 

مدل پمپ گرما یا هیت پمپ

این مدل توانایی تولید سرما و گرما را دارد؛ اما نه به صورت هم‌زمان. دستگاه مذکور با توجه به فصل فعالیت می‌کند و در آن واحد، فقط توانایی تولید سرما یا گرما را دارد.

 

مدل سرمایشی

سیستم ذکر شده، مانند کولر‌های خانگی تنها در فصلی خاص توانایی برودت را دارد. مدل سرمایشی می‌تواند با استفاده از یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی، دمای چند اتاق را متعادل کند. دستگاه VRF بر اساس انرژی مورد نیاز برای فعالیت نیز به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • مدل GHP: این سیستم دارای موتور داخلی گازسوز است.
  • مدل EHP: این سیستم نیز می‌تواند دارای یک یا چند الکتروموتور باشد که از انرژی برق برای فعالیت استفاده می‌کنند.

 

انواع وی آر اف

 

مزایای وی ار اف

  • عمدتاً کسانی که مایل به استفاده از این محصول هستند اما هنوز تصمیم نهایی نگرفته‌اند؛ می‌خواهند مزایای آن را بدانند؛ به خصوص اینکه این محصول چه مزایایی نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دارد. نظرات مختلفی از سوی فروشندگان و مشتریان راجع به مزایای این محصول شنیده می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها، اشاره خواهیم کرد.
  • vrf یک نوع سیستم نو و هوشمند است که با وجود جدید بودن، کارایی خوبی دارد.
  • سیستم‌های این محصول نسبت به دیگر سیستم‌های تهویه هوا، آلودگی صوتی کمتر ایجاد می‌کنند و این محصول توانسته از این نظر مشتریان را راضی نگه دارد.
  • با استفاده از این سیستم، مجبور نیستید دمای همه اتاق‌ها را روی یک درجه ثابت تنظیم کنید. وی آر اف این امکان را به وجود آورده که شما قادر باشید دمای هوای هر بخش از خانه یا اداره را به طور مجزا کنترل نمایید.
  • با استفاده از انواع مدل های این دستگاه، می‌توانید به طور هم‌زمان هم از سیستم گرمایشی و هم سرمایشی در یک ساختمان استفاده کنید.
  • در سیستم‌های نسل گذشته به دلیل وجود چند کانال و گردش هوا بین کانال‌ها، دما کاهش پیدا می‌کرد و ثابت نبود؛ اما دستگاهی که ما معرفی می‌کنیم، با نداشتن هیچ کانالی این مشکل را حل کرده است و با آن حرارت و سرمای ثابتی را تجربه خواهید کرد.
  • با تهیه دستگاه مذکور، می‌توانید یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی در ساختمان خود نصب کنید؛ در نتیجه نیاز به موتورخانه و سیستم گرمایشی و سرمایشی دیگری نیست.

 

جمع بندی

این مقاله به بحث و بررسی یکی از محصولات کاربردی در تنظیم دمای اتاق‌ها، به نام سیستم اسپلیت مرکزی پرداخت. همان‌طور که بیان کردیم، سیستم مذکور قابلیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند برای ساختمان‌های بزرگ، کاربردی باشد. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که به مشتریان فرصت انتخاب نمونه متناسب با نیاز خودشان را می‌دهد. بخشی از مطالب ما، در ارتباط با مزایای این محصول هستند تا شما اطلاعات بیشتری نسبت به آن کسب کنید. در نتیجه می‌توانید پیش از خرید این سیستم، مزیت‌های آن را نسبت به دیگر انواع دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مقایسه کنید. سایت مهاجر با ارائه خدمات جامع در تهیه انواع محصولات سرمایشی، گرمایشی و تهویه هوا، می‌تواند فروشگاهی مناسب برای خرید شما باشد.

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir