loader-img
loader-img-2
چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم؟

هواگیری رادیاتور

زمانی که هوا رو به سردی میرود در هر مکانی با توجه به  امکانات گرمایشی که در آنجا وجود دارد مثل ( بخاری، شومینه، رادیاتور، گرمایشی از کف و ...) افراد شروع به راه اندازی آن ها می کنند. به طور مثال در بخاری لوله بخاری را چک می کنند اما در رادیاتور ها ممکن است زمانی که رادیاتور را روشن کردید گرم نشوند راه حل این کار هوا گیری رادیاتور است. در اینجا به شما نشان خوهیم داد یک رادیاتور  یا همان شوفاژ را در هفت مرحله ساده هواگیری کنید: 

  1. رادیاتور را خاموش کنید وقتی گرمایش روشن است، نمی‌توانید رادیاتور را هواگیری کنید، زیرا ممکن است برای لمس آن خیلی داغ باشد.
  2. از کلید رادیاتور خود برای چرخاندن شیر بالای رادیاتور استفاده کنید. همانطور که در نمودار نشان داده شده است کلید را به شیار مربعی در مرکز شیر وصل کنید و آن را به آرامی در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. شما باید صدای خش خش را بشنوید. این همان هوای محبوس شده است که در حال خارج شدن است. از پارچه خود برای گرفتن هر آبی که خارج می شود استفاده کنید.
  3. رادیاتور را دوباره روشن کنید.
  4. بررسی کنید که آیا رادیاتور شما اکنون به درستی گرم می شود یا خیر. اگر گرما به طور مساوی از طریق رادیاتور پخش شود، مشکل را برطرف کرده اید.

 

 

آموزش هواگیری رادیاتور

 

همچنین میتوانید ارتباط با راهنمای خرید رادیاتور نیز اطلاعات کاربردی نیز کسب بفرمایید.

 

چه زمانی رادیاتور را هوا گیری کنیم؟

اگر رادیاتور شما در بالا سرد اما در پایین گرم است، احتمالاً هوا در لوله های آن محبوس است و ممکن است لازم باشد آن را تخلیه کنید. در اینجا برخی از نشانه های گویای دیگری وجود دارد که نشان می دهد رادیاتور شما نیاز به هوا گیری دارد:

رادیاتور در بالا سرد

بالای رادیاتور سرد است

این رایج ترین علامتی است که رادیاتور شما نیاز به هوا گیری دارد، که اساساً به این معنی است که هوا در رادیاتور جمع شده است و مانع از گردش آب داغ در اطراف و گرم شدن آن می شود. هوا باید آزاد شود تا رادیاتور شما بتواند به طور موثر گرم شود. گرمای تکه تکه در بدنه ی رادیاتور شما قطعاً نشانه‌ای است در آن هوا جریان دارد و باید هوا گیری شود.

 

تمام رادیاتور سرد است

اگر هوای بیشتری در لوله ها باشد  تمام رادیاتور  پس از گذشت مدت زمان طولانی به طور مثال 1 ساعت باز هم سرد است ولی اگر قسمتی از آن سرد بود به نسبت هوای کمتری در داخل آن است.

 

برای هوا گیری رادیاتور به چه چیزهایی نیاز دارم؟

برای تخلیه رادیاتور به موارد زیر نیاز دارید:

-کلید رادیاتور ( برای باز کردی خروجی هوا)

کلید رادیاتور

-سطل ( برای ریختن آب بیرون آمده از رادیاتور )
-پارچه ( برای پاک کردن آبی که ممکن است روی کاغذ دیواری یا زمین بریزد یا برای زمانی که هوای خیلی کمی در رادیاتور باشد  )
-دست کش
هشدار: آب داخل رادیاتورها می تواند بسیار داغ باشد، بنابراین مراقب باشید (دستکش بپوشید) - همچنین باید از کفپوش و کاغذ دیوری خود محافظت کنید!

نکته: هرچه طبقه ی شما در ساختمان بالا تر باشد درصد این که بخواهید لوله ها را هواگیری کنید و زمان بیشتری را صرف هوا گیری کنید و تعداد سطل بیشتری آب از رادیاتور خارج کنید و بیرون بریزید بیشتر است

 

هوا گیری رادیاتور در 7 مرحله ساده

این راهنمای گام به گام ساده را برای بررسی و تخلیه رادیاتور خود از هوا  دنبال کنید:

رادیاتور را روشن کنید:

رادیاتور روشن کنید و منتظر بمانید تا همه رادیاتورهای خانه گرم شوند (مدت زمان ممکن است به تعداد رادیاتور و طبقه ی قرار گیری و اندازه خانه شما بستگی داشته باشد، پس حتما به خودتان زمان زیادی بدهید) البته ممکن است به کل رادیاتور ها گرم نشوند و یا قسمتی از بدنه ی رادیاتور گرم شود هر 30 دیقه یک بار دمای رادیاتور را چک کنید

 

چگونه مشخص کنیم کدام رادیاتورها نیاز به هوا گیری دارند؟

باید یاد داشته باشید که هوا گیری هر رادیاتور مخصوص خودش بوده و هوا گیری یک رادیاتور تاثیری بر دیگیری ندارد 

ممکن است تمام رادیاتور ها گرم نشوند ممکن است بعضی از آن ها گرم نشوند 
هر رادیاتور را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که دمای آن در کل سطح یکنواخت است. اگر رادیاتورهایی پیدا کردید که در بالا سرد هستند یابه کل سرد هستند یا صدای خش خش می‌شنوید، نشانگر خوبی است که هوای داخل آن محبوس است و باید آن را تخلیه کنید.
رادیاتور ها را خاموش کنید و صبر کنید تا رادیاتورها خنک شوند

قبل از شروع هواگیری هر رادیاتور، توصیه می کنیم گرمایش را خاموش کنید تا رادیاتورها آنقدر داغ نباشند که نشود آن ها را لمس کرد.

نکته: هر رادیاتور دارای یک دریچه تخلیه است. آنها معمولاً در گوشه بالایی رادیاتور قرار دارند و شبیه یک سوراخ گرد با یک مربع در داخل هستند.
دریچه را با کمک کلید باز کنید و هوا را آزاد کنید

اگر هنگام تخلیه رادیاتور آب یا هوا خارج نشد،ممکن است رسوب گرفته باشد. کلید رادیاتور را داخل شیر هواگیری قرار دهید و به آرامی آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید (یک ربع دور کافی است). هنگام خروج هوا باید صدای خش خش را بشنوید

 نکته : رادیاتور  در صورت فقدان یا نداشتن کلید رادیاتور میتوانید از دم باریک نیز استفاده کنید اما بهترین حالت همان کلید رادیاتور است چون ممکن است به رادیاتور آسیب برسانید و آن را هرز کنید  
در ضمن بعضی از رادیاتور ها دریچه آن با پیچ گوشتی باز میشود

باز کردن دریچه رادیاتور با پیچ گوشتی

نکته: در صورت بیش از حد باز کردن دریچه خروج هوا ( برای تسریع در کار ) توصیه میشود از یک سطل بزرگ برای خالی کردن آب استفاده شود

پس از باز کردن دریچه شما صدای خش خش میشنوید که آن هوا میباشد پس از تخلیه هوا شما باید رادیاتور را روشن کنید وتست کنید که آیا تمام بدنه ی شوفاژ گرم میشود یا خیر
در اینجا تستی که قبل از این کار گرفتید خیلی مهم است ( زمانی که شما رادیاتور را روشن کردید تا تست کنید و پی ببرید که آیا رادیاتور گرم میشوند یا خیر )

اگر اصلا گرم نشده باشند شوفاژ ها باید پس از این که هوا از رادیاتور خارج شد به کار خود ادامه دهید تا آب نیز از آن خارج شود و حداقل 1 الی 5 پارچ آب از رادیاتور تخلیه کنید  و سپس رادیاتور را روشن کنید و تست کنید.

 

هر چند وقت یک بار باید رادیاتور را هوا گیری کرد؟

شما باید هر دو ماه یکبار رادیاتورهای خانه خود را به طور کامل بررسی کنید. توصیه می کنیم رادیاتورهای خود را قبل از رسیدن هوای سرد بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم گرمایشی شما در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید به طور موثر کار می کند.

 

آیا وقتی رادیاتور روشن است می توانید رادیاتور را هوا گیری کنید؟

هنگامی که گرمایش روشن است نباید رادیاتور را هوا گیری کنید زیرا ممکن است برای لمس خیلی داغ باشد و آب داغ از آن خارج شود. قبل از شروع هوا گیری رادیاتور، مطمئن شوید که گرمایش خاموش است. خروج هوا هنگامی که پمپ در حال کار است فقط هوای بیشتری را از جاهای دیگر وارد سیستم می کند.

 

آیا می توانم از شیرهای اتوماتیک رادیاتور برای تخلیه هوای رادیاتور استفاده کنم؟

بسته به نوع رادیاتورهایی که در خانه خود دارید، ممکن است با استفاده از دریچه خودکار، آنها را به طور خودکار تخلیه کنید. این دستگاه های مفید به دریچه های رادیاتور شما متصل می شوند و به مرور زمان هوا را به تدریج خارج می کنند. کمک به کارآمد نگه داشتن رادیاتورها، با دریچه خودکار نیازی به تخلیه دستی آنها نخواهید داشت.

 

چگونه بفهمم که هواگیری رادیاتور کار کرده است؟

هنگامی که دریچه های رادیاتور خود را بسته اید، می توانید شوفاژ خود را دوباره روشن کنید. اگر موفق بوده اید، رادیاتورهای شما باید ظرف چند دقیقه شروع به گرم شدن کنند. همچنین می توانید فشار سنج دیگ خود را بررسی کنید و بررسی کنید که بین 1 تا 2 بار باشد.

آیا رادیاتورهای شما پس هواگیری هنوز سرد هستند؟ برای کمک به تشخیص و رفع مشکل، بامتخصصین تهویه مهاجر تماس بگیرید و ما با شما با یک مهندس گرمایش کاملاً واجد شرایط تماس خواهیم گرفت.

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir