loader-img
loader-img-2
همه چیز درباره فن کویل

فن کویل و اجزای آن

فن کویل (Fan Coil) یکی از سیستم های سرمایشی و گرمایشی در تهویه مطبوع می باشد که برای کنترل دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از اجزایی چون کویل های گرم و سرد، فن، موتور و دریچه تشکیل شده که از آن ها در ساختمان ها، مراکز تجاری و مسکونی استفاده می گردد. فن کویل ها به کانال متصل نمی شوند و با کلید on/off یا ترموستات کار می‌کنند. فن کوئل ها بر اساس موقعیت نصب به انواع دیواری، زمینی، کاستی (یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه)، سقفی توکار و کانالی تقسیم می گردند.

مهم‌ترین و متعارف‌ترین سیستم تمام آبی، سیستم فن کویل است. فن کویل دستگاهی است که از یک فیلتر با راندمان کم، و یک یا چند فن سانتریفوژ همراه با کویل سرد و گرم تشکیل شده است. (برخی از فن کویل‌ها، در سیستم چهار لوله‌ای دارای یک کویل سرد و یک کویل گرم هستند). هوای ورودی به فن کویل نخست از روی فیلتر می‌گذرد و سپس از قسمت فن و بعد از آن از قسمت کویل عبور می‌کند و وارد اتاق می‌شود. فن کویل‌ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر شده در آن‌ها دارای تشتک و لوله تخلیه هستند. کویل گرمایش فن کویل می‌تواند به وسیله آب گرم و یا بخار کار کند. در فن کویل بجای کویل گرمایش می‌توان از المان الکتریکی نیز استفاده کرد.

اجزا فن کویل

انواع فن کویل

فن کویل ها بر اساس موقعیت نصبی که دارند به انواع مدل دیواری، زمینی، کاستی، سقفی توکار و کانالی تقسیم می شوند که هر کدام در ظرفیت های مختلف با ویژگی های کاربردی طراحی و تولید شده اند. در ادامه به بررسی انواع فنکویل خواهیم پرداخت:

خرید فن کویل

فن کویل دیواری

فن کویل‌ دیواری دستگاهی است که به وسیله پرتاب باد توسط بلوور و عبور آن از کویل آب سرد و آب گرم گرمایش و سرمایش محیط را تامین می نماید. این فن کوئل ها با موقعیت نصب دیواری در ظرفیت های 200 الی 800 cfm طراحی و تولید می شوند. این مدل از فنکویل ها به صورت روبروزن عمل می کنند و به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شوند.

از ویژگی های این دستگاه قابلیت سرمایش و گرمایش مطبوع، عملکرد آرام و کم صدا، مجهز به نمایشگر LCD روی دستگاه، دارای امکان زمان بندی 24 ساعته، نصب و راه اندازی آسان، نگهداری کم هزینه نسبت به کولر گازی، راندمان بالا، قابلیت شستشو فیلترها و قابلیت نصب ترموستات جهت کنترل و برنامه ریزی فن کوئل می باشد.

فن کویل دیواری

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی در ظرفیت های 200 الی 1000 cfm یکی از متداول ترین نوع فن کویل برای استفاده در ساختمان های ادارای، مسکونی و تجاری می باشد که در انواع مدل فن کویل زمینی بالازن، فن کویل زمینی روبه روزن، فن کویل زمینی شیبدار و فن کویل زمینی پایه دار موجود هستند. این دستگاه مجهز به ویژگی های منحصر به فردی مانند قابلیت سرمایش و گرمایش، امکان کنترل دما به  کمک تنطیم دور فن، دارای قابلیت تنظیم و کنترل فن کویل به وسیله ترموستات، دارای تعمیر و سرویس آسان، دارای هزینه نگهداری پایین، قابلیت صرفه جویی در انرژی، عملکردی آرام و کم صدا و دارای فشار استاتیکی بالا می باشد.

بیشتر بخوانید: فن کویل زمینی چیست؟

فن کویل زمینی

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی در انواع ظرفیت ها و مدل های فن کویل کاستی یک طرفه، فن کویل کاستی دو طرفه و فن کویل کاستی چهار طرفه طراحی و تولید می شوند. این فنکویل ها به صورت توکار در سقف کاذب نصب می شوند. فن کویل های 4 طرفه دارای چهار دمپر در چهار طرف خود هستند و  پرتاب باد به صورت چهار جهته صورت می گیرد به همین دلیل بهتر است که در وسط سقف نصب شود. اما در فن کویل 1 طرفه پرتاب باد به صورت یک طرفه بوده و می توان آن ها را در گوشه سقف محیط مورد نظر نیز نصب نمود. 

فن کویل کاستی

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار از دیگر مدل های فن کویل می باشد که در ظرفیت های 200 الی 12000 cfm موجود می باشد. این دستگاه به صورت توکار در سقف کاذب ساختمان های اداری، مسکونی و... قرار می گیرد و به دلیل ویژگی های خوبی مثل طراحی فشرده، سطح صدای پایین، بدنه سخت و محکم از جنس گالوانیزه، هزینه نصب و نگهداری پایین، مجهز به کویل سه ردیفه و فن سانترفیوژ 3 سرعته، قابلیت اتصال به هوای آزاد و تعویض جهت لوله ورودی، قابلیت جداسازی فیلتر و تعویض و شست و شوی آن محبوبیت فراوانی بین مصرف کنندگان در بازار تهویه مطبوع دارد.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی در ظرفیت های 800 الی 2200 cfm طراحی و تولید می گردد. این مدل از فن کویل ها دارای فشار استاتیکی بالایی هستند و امکان کانال کشی به جهت توزیع مناسب هوا را در فضاهای مختلف را دارا هستند. بدنه فن کویل کانالی از ورق گالوانیزه سخت و محکم ساخته شده که قابلیت اتصال به هوای آزاد در آن ها وجود دارد.

این مدل از فن کوئل ها به دلیل حجم هوادهی بالایی که دارند صدای بالایی تولید می کنند به همین دلیل بیشتر در مکان هایی مانند راهرو ها و لابی نصب و مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های فنکویل کانالی می توان به قابلیت جدا کردن فیلتر و تمیز کردن آن از سه جهت راست، چپ و پایین اشاره نمود. همچنین تنوع در ظرفیت هوادهی با راندمان بالا، بهره مندی از سینی تخلیه درین از جنس گالوانیزه و فن سانترفیوژ سه سرعته از دیگر ویژکی های این دستگاه محسوب می گردد.

فن کویل کانالی

تفاوت فن کویل سقفی توکار با فن کویل کانالی 

از علت هایی که سبب می شود افراد به سراغ فن کویل سقفی توکار بروند و از آن برای تامین سرمایش و گرمایش در مصارف خانگی استفاده کنند مسائلی چون حجم هوادهی بالای فن کویل کانالی و سر و صدای بالای آن می باشد، به همین دلیل برای استفاده در خانه مناسب نیست. از فن کویل های کانالی بیشتر در مراکز تجاری بزرگ که نیازمند ظرفیت هوادهی بالایی هستند، استفاده می شود.

حالا سوالی که پیش می آید این است فن کویل کانالی بخریم یا سقفی توکار؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به محیطی که میخواهید از فن کویل استفاده کنید و نیازمندی به حجم هوادهی بالا در متراژ های بالا باید از فن کویل کانالی استفاده کنید. بنابراین فن کویل های سقفی توکار با حجم هوادهی پایین تر و سطح صدای کمتر نیز در خانه ها استفاده می شوند.

 

فن کویل ایستاده

این فن کویل ها به صورت ایستاده نصب می شوند و می‌توانند زیر پنجره و یا هرجای مناسب دیگری دراتاق استقرار یابد. چنانچه فاصله کف اتاق تا زیر پنجره کم باشد می‌توان از نوع کوتاه آن استفاده کرد. ارتفاع این نوع فن کویل کم بوده ولی پهنای آن زیادتر از فن کویل‌های ایستاده معمولی است. دریچه هوای خروجی از فن کویل‌های ایستاده می‌تواند بالا و یا در قسمت جلوی فن کویل تعبیه شود.

بدین ترتیب هوادهی یا به طرف بالا و یا به طرف جلو خواهد بود. ظاهر فن کویل‌ها مناسب است، از این رو استقرار آ‌ن‌ها در اتاق اغلب با طرح عمومی اتاق سازگار است. فن کویل‌های ایستاده به ویژه برای فضاهای اداری و یا آپارتمان‌ها مناسب‌اند. صدای فن کویل‌های ایستاده برای فضاهایی که نیاز به سکوت وآرامش دارند مانند آپارتمان‌ها مناسب نمی باشد. ولی برای ادارات و اماکنی که رفت و آمد در آنجا زیاد است مشکل تلقی نمی کند.

فن کویل ایستاده

همچنین فن کویل ها از لحاظ نوع لوله کشی به دو مدل فن کویل دو لوله و فن کویل چهار لوله تقسیم می شوند:

فن کویل دو لوله ای

در فن کویل های دو لوله آب سرد یا آب گرم به وسیله دولوله رفت و برگشت به فن کویل وارد و از آن خارج می‌شوند. به همین دلیل لازم است که در تابستان‌ها آب سرد و در زمستان‌ها آب گرم در لوله‌ها جریان یابد. به همین دلیل است که در مقطعی از سال سیستم فن کویل باید از وضعیت سرمایش به گرمایش و برعکس تبدیل شود. فنکویل دو لوله‌ای از تجهیزات مرکزی سرمایش و گرمایش، شبکه توزیع آب و ترمینال‌ها تشکیل شده است. ترمینال‌ها دارای یک کویل می‌باشند که در تابستان آب سرد، و در زمستان آب گرم از آن می‌گذرد. همچنین دمای اتاق از طریق کنترل اتوماتیک شیر کویل و یا از طریق قطع و وصل شدن اتوماتیک فن دستگاه کنترل می‌شود. غالبا به صورت دستی دور فن را می‌توان روی هریک از سه وضعیت کند، متوسط و تند قرارداد.

با استفاده از کنترل نیز می‌توان دور فن را به صورت تدریجی و اتوماتیک تغییر داد. در این وضعیت اگر موتور فن در حالت سرمایش باشد با زیاد و یا کاهش آن نیز دور فن زیاد و کم می‌شود. از معایب این سیستم ای ن است که در این سیستم ها در یک زمان نمی توان از هر دو حالت سرمایش و گرمایش استفاده کرد. بنابراین اگر در برخی از اتاق ها نیاز به گرمایش و برخی دیگر نیاز به سرمایش باشد فن کویل دو لوله پاسخگو نخواهد بود. همچنین در برخی از مناطق تعیین دقیق زمان تبدیل سیستم از سرمایش به گرمایش و برعکس ممکن نمی باشد. زیرا در این مناطق در برخی از ماه ها در طول روز دمای هوای بیرون افزایش می‌یابد و نیاز به تامین سرمایش در فضا هستیم. در حالی که در روزهای دیگر دمای بیرون افت می‌کند و نیاز به استفاده از گرمایش خواهیم داشت. این وضعیت به وضوح نشان می‌دهد که تعیین زمان تبدیل سیستم ازسرمایش به گرمایش و برعکس در بسیاری از مناطق درسیستم دو لوله‌ای به راحتی ممکن نیست.

فن کویل دو لوله ای

فن کویل دو لوله‌ای همراه با المان برقی اضافی

همان طور که گفته شد، تعیین زمان تغییر حالت سیستم دو لوله‌ای، به ویژه درمناطقی که دمای هوای بیرون در ماه‌های بینابینی با نوسان همراه است کار مشکلی است. بنابراین در این مناطق فن کویل دو لوله‌ای نمی‌تواند به خوبی جواب‌گوی نیازهای سرمایشی و گرمایشی ساختمان باشد. اما یک راه گریز از این وضعیت وجود دارد که استفاده از المان الکتریکی اضافی در فن کویل خواهد بود. ظرفیت المان حرارتی کم بوده و تنها برای استفاده در ماه‌های بینابینی که دمای هوای بیرون زیاد سرد نشده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این ماه ها چنانچه دمای هوای بیرون کمی سرد شود به قسمتی که اتاق نیاز به گرمایش داشته باشد، شیرکنترل کویل سرد به طور اتوماتیک بسته می‌شود و المان الکتریکی شروع به کار می‌کند. المان همراه با خاموش شدن فن خاموش می‌شود. ترموستات اتاق که هم شیر فن کویل را کنترل می‌کند و هم المان الکتریکی را، می‌تواند دارای «گستره صفر» باشد.

زمانی که این حالت رخ می دهد دیگر سرمایش و گرمایش نخواهیم داشت. در نتیجه در فصل های بینابینی می توانیم مشکل فن کویل های دو لوله را رفع نماییم. هرچند که این راه حل به تنهایی کافی نیست چون در فصل سرما اتاق هایی هستند که بر حسب دلایلی ممکن است نیاز به سرمایش داشته باشند، به همین دلیل از سیستم های دو لوله در زمانی که هم نیاز به گرمایش و هم سرمایش است به صورت همزمان نمی توان استفاده کرد و برای استفاده از حالت گرمایش دستگاه، سیستم مرکزی باید از حالت سرمایش به گرمایش تغییر کند.

سیستم مرکزی با استفاده از ترموستاتی که در اتاق وجود دارد متوجه تغییر دمای آب داخل لوله ها شده و با انداره گیری آن توسط آکوستات وضعیت دستگاه را از حالت تابستانه به زمستانه تغییر می دهد. با رخ دادن این تغییر المان الکتریکی از کار افتاده و شیر کنترل کویل گرمایش به فرمان ترموستات کار خود را شروع می کند. بنابراین در این حالت تنها کویل گرمایش است که هوای گرم اتاق را در فصل زمیتان تامین می نماید.

 

فن کویل چهار لوله ‌ای

به دلیل مشکلاتی که در فن کویل های دو لوله وجود داشت، فن کویل چهار لوله‌ای ابداع و وارد بازار شد. در این سیستم هر فن کویل دارای دو کویل سرد و گرم و یا دارای یک کویل مشترک است. دو لوله از فن کویل وظیفه رساندن آب سرد و گرم به کویل را دارند و دو لوله دیگر برای برگشت آب سرد و گرم از کویل‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه عملکرد این سیستم به این گونه است که ترموستات دستگاه موردنظر به صورت مستقیم به شیر کنترل کویل ها فرمان می دهد که هنگام نیاز به آب سرد، شیر کنترل کویل سرد باز شود. و زمانی که نیازی به آن نبود شیر کنترل کویل سرد به تدریج بسته خواهد شد.

دستگاه‌های تبرید و نیز دیگ‌های مرکزی آب گرم می‌توانند درهمه اوقات کار کنند. در این حال، همواره آب سرد و یا آب گرم موجود خواهد بود و هر اتاق بسته به نیاز سرمایش یا گرمایش خود از آب سرد یا گرم بهره خواهد برد. سیستم چهار لوله‌ای انعطاف پذیری زیادی دارد و برای ساختمان‌هایی به کار می‌رود که نیازمند تهویه مطبوع با کیفیت بالا و سیستم‌های مستقل برای هراتاق هستند. ازجمله بیمارستان ها.

البته اغلب اوقات درمناطقی با زمستان‌های سرد، زمانی که دمای هوای خارج کاملا سرد است، می‌توان دستگاه‌های تبرید مرکزی را خاموش کرد و یا در تابستان‌های گرم دیگ‌های آب گرم را از مدار فن کویل‌ها خارج نمود. این سیستم نیازی به تغییرات حالت که یکی از مشکلات سیستم دو لوله‌ای است را ندارد. 

فن کویل چهار لوله ای

نصب فن کویل

برای نصب فن کویل ابتدا باید یک نقشه ای از فضای موردنظر تهیه کنید تا ظرفیت دستگاه هایی که قرار است در محل نصب شود توسط کارشناس ومهندس فنی تعیین گردد. (بهتر است نصب دستگاه بعد از کارهایی مانند جوشکاری و نقاشی انجام شود تا به پنل دستگاه آسیبی نرسد). سپس با در نظر گرفتن استاندارد ها محل نصب دستگاه را تعیین می کنند در این مرحله به نکاتی که باید توجه کنید این است که دستگاه نباید در معرض نور آفتاب و نزدیک به منبع گرمایشی قرار نگیرد.

همچنین قیمت های داخلی و خارجی فن کویل را عایق بندی کنید و آن را در مکان های مرطوب یا نزدیک وسایلی مانند مبلمان نصب نشود و بنابراین بهتر است محل نصب دستگاه در جایی باشد که هوا به راحتی جریان دارد و فضای کافی برای سرویس و تعمیر فن کویل توسط تکنسین ها را داشته باشد. اکنون بعد از تعیین محل نصب باید لوازم مورد نیاز نصب فراهم شود تا در آخر کارشناسان به کمک تجهیزات لازم نصب فن کویل را به درستی انجام دهند.

نصب فن کویل

دریچه فن کویل سقفی

در واقع دریچه فن کویل سقفی به دریچه هایی گفته می شود که ظاهری چهارگوش، یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه، چهار طرفه، گرد و یا تایلی دارند و وظیفه هوارسانی را بر عهده دارند. نحوه عملکرد آن ها نیز به این صورت است که دریچه زیر آن که با عنوان دریچه بازدید نیز شناخته می شود برای ایجاد دسترسی بهتر در سقف نصب می شود. نکته ای که درباره دریچه فن کویل سقفی باید بدانید این است که اندازه این دریچه به ابعاد فن کویل بستگی خواهد داشت.

 

کلید فن کویل

به کمک کلیدهای تعبیه شده بر روی پنل فن کویل می توان به سادگی تنظیمات مورد نیاز را اجرا نمود. ریموت کنترل های فن کویل ها نسبت به نوع و مدل دستگاه میتوانند به صورت دبی سیم با از نوع آنالوگ باشند. از دیگر کارهایی که به وسیله کلید فن کویل می توان انجام داد کنترل عملکردها، کنترل ترموستات می باشد.

هر یک از کلیدهای موجود در فن کویل عملکرد مخصوصی را انجام می دهد یه عنوان مثال به جهت روشن و خاموش کردن، افزایش و یا کاهش سرعت دور فن کلیدی های به خصوصی تعبیه شده است که به کمک آن میتوان حالت مناسب برای ایجاد یک شرایط ایده آل را تنظیم نمود.

 

موتور فن کویل

موتور فن کویل مجهز به یک فن می باشد که هوا را به داخل فضا کشیده و آن را بر روی یک کویل گرم کننده یا خنک کننده خواهد بلعید. فن کویل ها موتوری با انعطاف پذیری بالا داشته که امکان تقسیم بندی و تنظیم مجدد فضا را دارند. همچین مجهز به یک مبدل حرارتی بوده که به جهت سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

فن کویل هایی که وظیفه گرمایش و سرمایش را به صورت مشترک برعهده دارند فن کویل دو لوله نام دارند و در صورتی که نیاز به استفاده از گرمایش و سرمایش به طور همزمان باشد از فن کویل هایی که چهار لوله هستند استفاده می شود. این مدل از فنکویل ها دارای دو لوله ورودی و دو لوله‌ی خروجی هستند که به طور مستقل کار می‌کنند و برای فضاهایی مانند بیمارستان ها، هتل ها، مراکز خرید و... استفاده می شوند.

موتورهای فن کویل در دو نوع سقفی و زمینی موجود می باشد که انتخاب الکتروموتور نسبت به مدل آن انجام می شود. انواع مدل های مختلف موتور فن کویل با ویژگی های خاص خود در بازار عرضه شده است که یکی از این مدل ها موتور المو ایتالیا می باشد که به دلیل عملکرد خوبی که دارد محبوبیت زیادی کسب کرده است. از دیگر برندهای موفق موتور فن کویل پایونیر می باشد که دوام بالایی دارد.

موتور فن کویل

سیم کشی  فن کویل 

هنگام کابل کشی فن کویل ها باید به نکاتی مانند ظرفیت برودتی و حرارتی فن کویل توجه نمایید. زیرا فرایند سیم کشی سیستم باید بر اساس ظرفیت و حداکثر توان دستگاه صورت گیرد. برای سیم کشی برق فن کویل بهتر است که از سیم هایی با کیفیت بالا  به همراه ترموستات دیواری فن کویل و ریموت کنترل استفاده کرد. نصب صحیح سیم های برق فن کوئل در عملکرد بهینه دستگاه تاثیر بسزایی دارد. همچنین زمان نصب سیم های فن کویل به حجم هوادهی و ظرفیت سرمایش و گرمایش دستگاه توجه نمایید.

 

نحوه سیم کشی ترموستات فن کویل

سیم کشی ترموستات باید مانند سیم کشی برق فن کویل با دقت بالا و بدون اشتباه انجام شود زیرا در صورت نادرست بودن کنترل دمای داخلی به وسیله ترموستات به مشکل خواهد خورد. قبل از هرکاری ابتدا باید جریان برق فن کویل را کاملا قطع کنید تا از بروز حوادثی مانند برق گرفتگی جلوگیری کنید. سپس بر اساس نکات نصب ترموستات تولید کننده دستگاه عمل نمایید.

سیم کشی فن کویل

دریچه زیر فن کویل

در سیستم فن کویل هوای مورد نیاز تهویه را یا می‌توان از طریق دریچه‌های پشت فن کویل‌ها تامین کرد و یا از طریق سیستم مستقل هوای تهویه شده تازه. مشکلات حالت اول را برشمردیم. سوای این مشکلات نمای ساختمان و زشتی آن در نتیجه استفاده از دریچه‌های متعدد، همچنین برهم خوردن توازن هوا در اتاق‌ها به سبب افزایش فشار هوای بیرون، به ویژه در زمستان‌ها که سرعت باد زیاد می‌شود و برخی اوقات هوا طوفانی است، از مشکلات دیگر این سیستم است.

در ساختمان‌های بلند مرتبه نیز به سبب «اثر دودکش» فشار داخل ساختمان در قسمت پایین آن نسبت به فشار هوای بیرون منفی می‌شود، به قسمتی که هوای بیرون از طریق دریچه پشت فن کویل به راحتی و بدون کنترل وارد اتاق می‌شود. در قسمت بالای ساختمان این فشار مثبت می‌شود و هوای اتاق به میزانی زیاد از طریق دریچه پشت فن کویل و بدون کنترل، از اتاق خارج می‌شود.

مشکلات بالا ایجاب می‌کند که برای ارتقاء کیفیت هوای اتاق‌ها و به منظور توزیع هوای تهویه شده تازه به اتاق‌ها از شبکه کانال استفاده شود. در این سیستم به منظور تهویه هوای تازه از یک یا چند هواساز مرکزی استفاده می‌شود. البته این سیستم (فن کویل + سیستم مستقل هوای تازه تهویه شده) جزو سیستم‌های آبی هوایی طبقه بندی می‌شود.

 

مزایای استفاده از فن کویل

  1. این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های تهویه مطبوع فضای کم‌تری اشغال می‌کند.
  2. به منظور تهویه مطبوع ساختمان‌های موجود به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. اتاق مرکزی برای هواساز، همچنین فضای زیاد به منظور کانال کشی حذف می‌شود.
  4. دمای هر اتاق را می‌توان به طور مستقل کنترل کرد.
  5. آلودگی هر یک از اتاق‌ها به سایر اتاق‌ها سرایت نمی‌کند (در بعضی موارد این امر بسیار حائز اهمیت است.)
  6. چون سیستم دارای کانال کشی رفت و برگشت نیست به هنگام حریق، کنترل آتش و دوده‌های حاصل ازآن راحت‌تر از سیستم‌های تمام هوایی است.
  7. چون دراین سیستم به منظور گرمایش ازآب گرم با دمای پایین استفاده می‌شود، می‌توان همراه این سیستم ازسیستم‌های بازیافت گرمایی و نیز گرمایش خورشیدی استفاده کرد.

 

معایب استفاده از فن کویل

  1. تعمیر و نگهداری آن کاربراست و لازم است بخشی ازآن دراتاق انجام شود.
  2. چنانچه رطوبت زدایی به توسط دستگاه هواساز مرکزی انجام نشود، در مناطقی که رطوبت بالا دارند کنترل رطوبت در آن خوب نیست.
  3. به تشتک و لوله‌هایی به منظور تخلیه آب تقطیر شده نیاز است.
  4. فیلتراسیون هوا به سبب استفاده ازفیلترهای راندمان کم، خوب نیست.
  5. چنانچه ازدستگاه هواساز مرکزی به منظور تامین هوای تازه استفاده نشود، کنترل مقدارهوای تازه ورودی به اتاق‌ها برای حفظ کیفیت هوا مناسب نیست.

مزایا و معایب فن کویل

کاربرد فن کویل

به منظور تهویه مطبوع ساختمان‌های اداری، ساختمان‌های مسکونی چند طبقه، هتل‌ها و مدارس از این سیستم استفاده می‌شود. از فن کویل به ویژه برای زون‌های پیرامونی و اتاق‌هایی که در تابستان‌ها نیاز به سرمایش و در زمستان‌ها نیاز به گرمایش دارند استفاده می‌شود. چنانچه برای فضاهای داخلی که همواره درطول سال نیاز به سرمایش دارند از ترمینال‌های تمام آبی استفاده شود، باید در طول سال دستگاه تبرید صرفه تمام مرکزی روشن باشد.

در واقع هنگام استفاده از سیستم فن کویل، نمی‌توان ازچرخه با صرفه تمام هوایی در زمستان‌ها استفاده کرد. لیکن این امکان هست که درطول ماه‌های سرد، به منظور سرمایش زون‌های داخلی، از چرخه با صرفه هیدرونیک استفاده کرد. همچنین درساختمان‌هایی که نیاز به کنترل دقیق مقدارهوای تازه و نیز مقدار رطوبت است، این سیستم مزیت چندانی ندارد.

از طرف دیگر سیستم تمام آبی فن کویل امکان کنترل دمای هر اتاق
را به صورت مستقل در اختیار می‌گذارد. در واقع در این سیستم در یک لحظه می‌توان تعداد زیادی زون را کنترل کرد. درمورد هتل‌های کلاس بالا (4 و 5 ستاره) سیستم فن کویل چهار لوله‌ای مورد استفاده فراوان دارد.

چنانچه بخواهیم از مزایای سیستم فن کویل استفاده کنیم و درعین حال هوای تازه با کیفیت خوب وبه مقدار کافی به اتاق‌ها برسانیم، لازم است هوای تازه مستقلا به توسط یک هواساز CAV تهویه مطبوع شده، از طریق کانال‌هایی دراتاق‌ها توزیع شود.

کاربرد فن کویل

فن کویل‌ها با موتور DC/EC

این موتورها گاهی موتورهای DC، موتورهای EC و گاهی به نام موتورهای EC/DC خوانده می‌شوند. DC مخفف جریان مستقیم (Direct Current) و EC مخفف کموتاسیون الکترونیکی (Electronically Commutated) هستند. موتورهای DC اجازه می‌دهند که سرعت فن در فن کویل با یک سیگنال 0 تا 10 ولت ورودی به موتور کنترل شود و نیازی به ترانسفورماتور (Transformer) و سوئیچ سرعت مورد استفاده در فن کویل AC ندارند.

تا ولتاژ سیگنال 2.5 ولت (که ممکن است در سازندگان فن/موتور مختلف متفاوت باشد) فن وضعیت خاموش قرار دارد. زمانی که ولتاژ سیگنال افزایش می‌یابد، سرعت فن به صورت پیوسته افزایش می‌یابد تا بیشینه سرعت در سیگنال ولتاژ 10 ولت به دست آید. فن کویل‌ها معمولا بین حدود 4 تا 7.5 ولت کار می‌کنند، زیرا در زیر 4 ولت حجم هوا ناکارآمد و در بالای 7.5 ولت فن کویل برای بیش‌تر کاربردهای تجاری بیش از حد پر سر و صدا است. 


دلیل این که این فن کویل‌های DC با وجود پیچیدگی نسبی آشکار خود در حال رایج‌تر شدن هستند، سطح راندمان انرژی بالاتر آن‌ها نسبت به همتایان آن‌ها با موتور‌های AC است. تبدیل فن‌کویل AC به DC، مصرف برق را تا 50 درصد کاهش می‌دهد و کنترل سرعت فن بر حسب مصرف باعث 80 درصد صرفه‌جویی می‌شود.

 

اسیدشویی فن کویل

از اسید دیسکلیر با فرمول شیمیایی HCL استفادع می شود. که اگر مقدار آن زیاد باشد و کویل ها با اسید غلیظ، اسید شویی شوند سبب سوراخ شدن کویل ها و نشتی در سیستم خواهد شد. و اما برای این که بفهمیم دستگاه مبدل حرارتی چه زمانی نیاز به اسیدشویی نیاز دارد می توان دمای ورودی و خروجی مبدل را اندازه گیری نمود.

اگر دمای ورودی و خروجی یکی بود و باهم تفاوت نداشت به این معنی است که کویل رسوب دارد و امکان انتقال حرارت را نخواهد داشت در این زمان فن کویل نیاز به اسیدشویی دارد. به علت خطرناک بودن این ماده بهتر است که کار اسیدشویی را برعهده یک متخصص کاربلد بگذارید. همچنین از نکات که در اسید شویی فن کویل باید به آن توجه کنید استفاده از وسایل مخصوص اسیدشویی، کمک از یک متخصص کاربلد، استفاده از وسایل ایمنی و بستن شیر کندانسور می باشد.

اسیدشویی چیلر

هواگیری فن کویل

اولین کاری که برای هواگیری فن کویل باید انجام دهید پیدا کردن شیر هواگیری و مطمئن شدن از جریان داشتن آب در کویل حرارتی فنکویل می باشد. سپس به آرامی شیر هواگیری را باز کرده تا جریان آب از لوله کویل تخلیه شود بعد از که جریان آب به صورت کامل تخلیه شد شیر هواگیری را ببندید.یکی از نکاتی که باید آن توجه کنید این است که اگر جریان آب پایدار نشد می تواند به علت رسوب و مسدود بودن لوله های کویل باشد.

در صورتی که دستگاه فن کویل شما دچار این مشکل بود بهتر است که از تعمیرکاران با تجربه جهت رفع رسوبات کمک بگیرید.تا با شستشوی محفظه داخلی کویل رسوبات را از بین ببرند. اگر هوا  به داخل کویل وارد شود سبب ایجاد سر و صدا می شود بنابراین اگر صدای غیر عادی زمان کارکرد دستگاه شنیده شد بدانید که باید سیستم را هواگیری کنید.

 

دیدگاه شما
سارا شریفی سارا شریفی
7 آبان 1401

سلام برای واحد های مسکونی چه فن کویلی مناسب تره؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. فن کویل های در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که عملکرد کلی آن ها مشابه بوده بنابراین بر اساس طرح و معماری داخلی واحد مسکونی موردنظر می توانید یکی از آن ها را برای استفاده انتخاب نمایید.

سامیار سامیار
22 مرداد 1401

برای طراحی یک رستوران پیشنهاد شما چه فن کویل ارتفاع سقفش 4 متره؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

بستگی به شرایط و سلیقه شما داره اما معمولا فن کویل کاستی چهار طرفه برای مرکز و فن کویل کاستی یک طرفه برای گوشه ها بسیار مناسب هستند. اما برای انتخاب صحیح تر با کارشناس ما تماس بگیرید تا بر اساس نقشه رستوران شما را راهنمایی کنند.

بهرام بهرام
12 تیر 1401

از کجا بفهمیم که فن کویل نیاز به اسید شویی داره؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

ابتدا دمای ورودی و خروجی فن کویل را اندازه گیری کنید سپس در صورت عدم تفاوت بین دمای ورودی و خروجی معلوم می شود که فن کویل نیاز به اسید شویی دارد.

جعفر قبادی جعفر قبادی
8 تیر 1401

سلام شما کار نصب و راه اندازی فن کویل رو هم انجام میدید میشه بنده رو راهنمایی کنید نیاز به یک کارشناس کاربلد دارم

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام جناب قبادی عزیز بله سایت مهاجر علاوه بر امکان خرید فن کویل برای مشتریان کار نصب و راه اندازی آن را نیز انجام خواهد داد. برای این کار کارشناسان ما با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را انجام خواهند داد.

میثم مجیدی میثم مجیدی
5 تیر 1401

سلام ببخشید میشه بگید که فن کویل ها برای گرمایش و سرمایش به تنهایی عمل می کنند یا مثل کولرگازی یونیت خارجی دارن؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام میلاد عزیز. فن کویل ها برای تامین سرمایش در فصل تابستان به چیلر و برای تامین گرمایش در فصل زمستان به موتورخانه یا پکیج وصل می شوند.

شاهین شاهین
26 خرداد 1401

سلام ببخشید معمولا جنس فن دمنده فن کویل چیه؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام شاهین عزیز معمولا برای فن دمنده فن کویل ها از جنس گالوانیزه و یا ABS که پلاستیک فشرده است استفاده می کنند.

پرستو صالحی پرستو صالحی
16 خرداد 1401

سلام مقاله بسیار جامع و مفید بود ممنون

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

خانم صالحی عزیز تشکر از نظردهی ارزشمند شما خوشحایم که مطالب براتون مفید بوده.

الناز الناز
12 خرداد 1401

از لحاظ قیمتی چه نوع فن کویلی که در انجا توضیح دادید برای یک واحد مسکونی تر است؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

همانطور که در این مقاله توضیح داده شده فن کویل ها دارای انواع مختلفی هستند اما از نظر قیمتی فن کویل سقفی توکار برای واحد های مسکونی مناسب تر خواهند بود.

مهدی مهدی
9 خرداد 1401

سلام برای تهویه اشپزخانه هم امکان استفاده از فن کویل وجود دارد؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام خیر دوست عزیز زیرا آتش نشانی به دلیل خطر آتش سوزی در حریم اشپزخانه ها از قراردادن هر نوع سیستم تهویه که پرتاب باد آن ایجاد خطر کند جلوگیری می‌کند و تاییدیه نمیدهد.

الهام جلیلی الهام جلیلی
5 خرداد 1401

سلام فن کویل سقفی توکارها بلوفین هستند؟ و اینکه فن کویل سقفی ها چند ردیفه هستند؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. بله بلوفین هستند و سه ردیفه

عباس عباس
4 خرداد 1401

مطالب بسیار خوب بود خسته نباشید

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

ممنون از نظر ارزشمند شما

بهار بهار
27 اردیبهشت 1401

سلام میشه لطفا بفرمایید برای 100 متر فضا که شامل دو اتاق خواب 15 متری و سالن 40 متری می باشد چه ظرفیت فن کویلی مناسب است؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز برای هر یک از اتاق های 15 متری از فن کویل با ظرفیت 300 cfm استفاده کنید. برای سالن 40 متری نیز برای هوادهی بهتر دو فن کویل با ظرفیت 400 cfm نصب کنید تا هوای بهتری در فضای خانه پخش شود. البته این محاسبه تقریبی برای شهری مثل تهران و تعیین ظرفیت به آب و هوای شهر بستگی دارد.

احمد نجفی احمد نجفی
12 اردیبهشت 1401

سلام اگر یک فن کویل دیواری دارای هوادهی 400 cfm باشه تا چه متراژی جواب میده؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

فن کویل های دیواری با ظرفیت 400 cfm معمولا تا متراژ 28 متر مربع را پاسخگو هستند.

دانیال دانیال
18 فروردین 1401

سلام من یک فن کویل برای می خوام برای که بدون چه برند و ظرفیت برام مناسبه باید چکار کنم؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دانیال عزیز کارشناسان ما برای راهنمایی جهت خرید فن کویل مناسب با شما تماس خواهند گرفت.

محمدرضا محمدرضا
2 اسفند 1400

مطالب واقعا فوق العاده و مفیدن. ممنون

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سپاس از نظر ارزشمند شما

حسام اشرفی حسام اشرفی
2 اسفند 1400

سلام سوالی داشتم واسه یه مغازه ای که 40 متر هست از چه فن کویل با چه ظرفیت استفاده باید بکنیم

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام بستگی به کاربری مغازه داره ولی به صورت کلی بین فن کویل 600 یا 800 برای این متراژ انتخاب میشه. برای تعیین ظرفیت دقیق تر فضای مورد نظر باید توسط کارشناس مشاهده و بر اساس آن مشخص گردد.

راحیل راحیل
2 اسفند 1400

دریچه هوای خروجی از فن کویل‌های ایستاده متحرک هست یا ثابت؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

معمولا دستگاه های ایستاده دارای دمپر متحرک هستند

محدثه احمدی محدثه احمدی
2 اسفند 1400

فرق بین فن کویل سقفی توکار و کانالی چیه ؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز این دو فن کویل در سقف کاذب نصب میشوند و فرقشان این است که فن کویل کانالی فشارش بالاست و می توان از آن چندتا دریچه گرفت.

طاهر طاهر
1 اسفند 1400

سلام ممنون از مطالب خوبتون. میخواستم بدونم توی چه ساختمان هایی از فن کویل چهار لوله استفاده میشه؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز تشکر. در مکان هایی مثل هتل ها یا بیمارستان ها که نیاز است به صورت همزمان از گرمایش و سرمایش استفاده شود از فن کویل های چهار لوله که دارای این قابلیت هستند استفاده می شود.

علیرضا شیرازی علیرضا شیرازی
11 بهمن 1400

سلام میشه بفرمایید که تفاوت فن کویل دیواری و زمینی چی هست و بین مارک های مختلفی که توی سایت هست شما کدوم رو نسبتا پیشنهاد میکینید؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز. همانطور که از اسم فن کویل ها مشخص است این دو دستگاه از لحاظ موقعیت نصب باهم فرق دارند که بر اساس نیاز و فضای موردنظر میتوانید یکی از آن ها را انتخاب کنید (برای اطمینان بیشتر از این که کدام نوع از فن کویل را خریداری کنید می توانید از کارشناسان فنی سایت مهاجر راهنمایی بگیرید). از برند های پر طرفدار فن کویل هم می تونیم فن کویل گرین، فن کویل میدیا، فن کویل وستن ایر، فن کویل گلدیران و... معرفی کنیم که هر کدام ویژگی های خاص خودشون دارند و طبق نیاز می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید برای اطلاع بیشتر از ویژگی انواع برند های فن کویل هم می توانید به صفحه فن کویل های سایت مراجعه نمایید.

2020 © Copyright - almaatech.ir